تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


دولت‌ها به جاي حمايت از توليدات داخلي عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده تا كالاهاي قاچاق جاي تولیدات را بگیرد
تاريخ خبر: شنبه، 16 ارديبهشت 1396 ساعت: 11:26

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره مشكلات توليدكنندگاني كه در شرايط دشوار همچنان به كار خود ادامه داده اند، گفت: آن دسته از توليدكنندگاني كه با وجود تمام سختي‌ها همچنان به كار خود ادامه دادند و البته مايل بودند كه دست به صادرات بزنند، باز هم با قوانين سختگيرانه متعددي مواجه شدند. اين روند آنقدر ادامه پيدا كرده تا توليدكنندگان پوشاك خسته شدند و فكر صادرات محصولاتشان را نيز رها كردند.

 

مرتضي طلايي  گفت: دست يابي به توليد ملي در همه زمينه‌ها يكي از راهبردها و اهداف كلان و سياست هاي كلي نظام است. ما حتي 30 سال قبل نيز مي‌توانستيم در سطح كشورهاي منطقه صادركننده پوشاك باكيفيت ايراني باشيم، اما به دلايلي كار به جايي رسيد كه ما امروز مصرف‌كننده محصولات دست دوم و بنجل تركيه و چين و ديگر كشورها شده‌ايم. دليلش هم آن است كه دولت‌هاي ما به جاي حمايت از توليدات داخلي هر روز قوانين دست و پاگيري براي توليدكنندگان داخلي ايجاد كردند و آنقدر عرصه را بر آنها تنگ كردند، تا اين دسته از توليدكننده‌ها صحنه كار را ترك كردند و كالاهاي قاچاق جاي محصولات آنان را گرفت.

وي در ادامه درباره مشكلات توليدكنندگاني كه در شرايط دشوار همچنان به كار خود ادامه دادند، گفت: آن دسته از توليدكنندگاني كه با وجود تمام سختي‌ها همچنان به كار خود ادامه دادند و البته مايل بودند كه دست به صادرات بزنند، باز هم با قوانين سختگيرانه متعددي مواجه شدند. اين روند آنقدر ادامه پيدا كرد تا توليدكنندگان پوشاك خسته شدند و فكر صادرات محصولاتشان را نيز رها كردند.

طلايي درباره نحوه تخصيص منابع بانكي به توليدكنندگان داخلي در حوزه پوشاك گفت: ما به جاي اين كه منابع بانكي را در اختيار توليدكنندگان خرد و بنگاه‌هاي كوچك قرار دهيم، در اختيار بنگاه‌هاي بزرگ قرار داديم. در حالي كه در هيچ جاي دنيا چنين كاري مرسوم نيست. يعني در كشور ما هرچه بنگاه‌ها بزرگ‌تر بودند، استفاده از منابع بانكي برايشان راحت‌تر بود. در نتيجه بنگاه‌هاي كوچك، در اين روند، مدام كوچك و كوچك‌تر شدند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: در يك مقطع مشخصي، در حوزه پوشاك ما با تنگ نظري‌هاي زيادي مواجه بوديم. زمان گذشت تا يك عده تازه پذيرفتند كه ما بايد به سراغ ايجاد تنوع در رنگ و مدل پوشاك بانوان برويم.

وي درباره عدم وجود امكانات كافي براي عرضه مناسب پوشاك باكيفيت ايراني گفت: عوامل اقتصادي، فرهنگي، مديريتي و اداري دست به دست هم دادند و ما را در حوزه پوشاك گرفتار مشكلات متعددي كردند. اگر به سراغ هركدام از توليدكنندگان پوشاك برويد، حتما برايتان خواهند گفت كه برندهاي خارجي در مراكز بزرگ تجاري مثل سيتي سنترها و مال ها و... حضور چشمگيري دارند ولي توليدكننده داخلي بايد چشم انتظار زماني باشد كه نمايشگاهي مانند مثلا زنان و تولید ملی از سوی شهرداری برگزار شود تا محصولاتش را عرضه كند بلكه بتواند زندگي‌اش را اداره كند.

عضو شورای اسلامی تهران درباره اهميت ايجاد اشتغال براي زنان سرپرست خانوار و كارآمدتر كردن فعاليت‌هاي آنها گفت: بررسي اين مقوله وجوه مختلفي دارد اما  همين كه شهردار تهران و بخش‌هاي وابسته، به اين حوزه ورود كرده‌اند و زنان سرپرست خانوار را تحت حمايت هاي خود قرار داده‌اند، اقدام ارزنده‌اي به حساب مي‌آيد. مهم اين است كه بانوان سرپرست خانوار بتوانند روي پاي خودشان قرار بگيرند و زندگي شرافتمندانه و توام با آرامش و آسايش داشته باشند و نگران آينده و امنيت زندگي خود و خانواده‌هايشان نباشند.