تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


"روز کارگر" برای کارگران تعطیل رسمی است
تاريخ خبر: دوشنبه، 11 ارديبهشت 1396 ساعت: 14:29

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛یازدهم اردیبهشت که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز کارگر نامگذاری شده، بر اساس قانون جزو تعطیلات رسمی کارگران محسوب می‌شود.

 نادرشکری مدیر کل تدوین قوانین و امور شورا گفت: بی‌شک می‌توان کارگران رابازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی دانست، زیرا در هرجامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعهو پیشرفت رونقی دو چندان خواهد یافت. تصور پیشرفت و توسعه یک جامعه بدونحضور قشری به نام کارگر محال است.

شکری با اشارهبهماده 63 قانون کار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: علاوه بر تعطیلات رسمیکشور، روز کارگر( 11 اردیبهشت) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب میآید،

شکری گفت: روز جهانی کارگر بر اساس قانون کاربرای کارگرانی که تابع این قانون هستند روزی تعطیل محسوب می شود که مزد آن نیز مطابق ایام تعطیل سال باید به کارگران پرداخت شود و اگر به هر دلیلی کارگاه این روز را تعطیل نباشد،بایدحضورآنان درکارگاه باتوافق بین کارگران و کارفرما باشد و همچنین بر اساس ضوابط اضافه کاری در روز تعطیلبرای کارگران محاسبه شود.

مدیر کل تدوین قوانین و امورشورا در پایان ضمن ارج نهادن به زحمات تلاش گران عرصه جهاد اقتصادی کشور ،فرا رسیدن روز کارگر را به جامعه کارگری زحمتکش که با خلاقیت و تلاش شبانه روزی خود زمینه توسعه و آبادانی همه جانبه کشور را فراهم می نمایند تبریک گفته و بیان داشت : به امید آنکه درسال«اقتصادمقاومتی،تولید،اشتغال»و در راستای سیاست ها و فضای سازنده ایجاد شده با تلاش کارگران شریف، این سربازان عرصه کار و تلاش گام های بزرگ دیگری در راه توسعه، رونق، پیشرفت وکسب دستاوردهای عظیم اقتصادی برای ملت بزرگ ایران اسلامی برداشته شود.

بنابراین گزارش؛ چهارم ماه مه سال ۱۸۸۶، در اعتصاب و تجمع کارگران امریکایی در شهرشیکاگو، پلیس به روی آنان آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعدهاچهارتن نیز اعدام شدند، کارگران اعتصابی امریکایی خواستار تعدیل شرایط کار وکاهش ساعات روزانه کار از 10 ساعت به ۸ ساعت بودند با رسیدن اخبار مربوط به این تظاهرات، کشتار و اعدام به سایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که بتدریج اول ماه مه، روز جهانی کارگر نام گرفت.