تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


گردشگری در دنیا نه تنها یک صنعت بلکه موتور محرک رشد اقتصادی است
تاريخ خبر: سه شنبه، 15 فروردين 1396 ساعت: 14:51

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهرداری ها نسبت به ارگان هایی نظیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توانایی بیشتری در رسیدگی به اماکن گردشگری دارند، گفت: شهرداری ها پس از تایید لایحه جامعه مدیریت شهری وظایف گردشگری را عهده دار می شوند.

 

پروانه مافی  شهرداری را به عنوان اصلی ترین نهاد اجراییِ محلی در تهران دانست و اظهار کرد: ایجاد نشاط در جامعه و به طور کلی افزایش رضایت خاطر و آسایش مردم در زندگی، از مهمترین اهداف هر ارگان عمومی اعم از دولتی و غیر دولتی است. شهرداری تهران به عنوان اصلی ترین نهاد اجراییِ محلی، موظف است بر اساس قانون، طبق برنامه ای که شورای شهر برای آن مصوب کرده در این راستا اقداماتی را انجام دهد.

به گفته وی در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران به موضوع اوقات فراغت شهروندان تهرانی توجه شده، اما به نظر می رسد مفهوم گردشگری شهری همچنان در اولویت نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم قانونگذار برای این امر دلایل خود را داشته از جمله آنکه گردشگری در شهرها، مطابق با قانون فعلی متولی دیگری غیر از شهرداری ها و شوراهای شهر دارد. با این حال مدیریت محلّی از منظر قانون در حال حرکت به سمت جایگاهی است که در آینده‌ نزدیک تصدی اینگونه وظایف برای شهرداری ها به لحاظ قانونی ممکن می شود.

مافی با اشاره به اینکه در محدوده شهر تهران بیش از 350 اثر ارزشمند ثبت شده در آثار ملی وجود دارد، افزود: به غیر از این آثار، مطابق با طرح تفصیلی شهر تهران بیش از 1000 مورد بنای ارزشمند ثبت نشده در محدوده‌ کلانشهر تهران موجود است که در این بین مطابق با آمار ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، تا کنون کمتر از 500 اثر مورد شناسایی قرار گرفته و برای ثبت در آثار ملّی فهرست شده است.

وی با توجه به اینکه تهران در سال های گذشته طی ایام تعطیلات، یکی از کم رونق ترین مراکز استان در کشور بوده است، تصریح کرد: خلوتیِ محسوس پایتخت در ایام نوروز گواهی بر این مدعاست. اگرچه بنا بر شنیده ها، وضعیت تورهای درون شهری تهران در سال های اخیر رضایت بخش به نظر می رسد، اما آنچه که روشن است، عدم تناسب ظرفیت های گردشگری پایتخت و میزان بهره برداری از این ظرفیت هاست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه لایحه جامع مدیریت شهری اکنون به مجلس آمده، تاکید کرد: این قانون در سال جدید در دستور بررسی قرار می گیرد. تصویب این لایحه در آینده ای نزدیک می تواند موجب شود تا شهرداری ها وظایف غیر دولتیِ بسیاری از قبیل گردشگری شهری را عهده دارد شوند و دولت و مجلس نیز در جهت کوچک سازی دولت از این موضوع استقبال می کنند.

مافی گردشگری را در دنیا نه تنها یک صنعت، بلکه در برخی کشورها موتور محرک رشد اقتصادی دانست و گفت: در شرایطی که بیش از 17 درصد از اقتصاد ایران منحصر به بخش مسکن و بازارهای ذیل آن است و علّت رکورد اقتصادی حاکم بر کشور در سال های اخیر هم وجود رکود در همین بخش بر شمرده می شود، 37 درصد از کل اقتصاد کشور ترکیه منحصر به بخش گردشگری و بازارهای تابعه‌ آن است.

وی ادامه داد: یونان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز، بدنه و ستون اصلی اقتصاد خود را با اتکا به بخش گردشگری استوار کرده اند، از این رو، بخش گردشگری مظروفی گسترده، پیچیده، دارای ابعاد و مولفه های متنوع و به طور کلی یک حوزه اقتصادی-اجتماعیِ بزرگ مقیاس محسوب می شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی، گردشگری شهری را به جهت حجم عظیم گردش مالی، از موارد درآمد زا دانست و افزود: مطابق با برآوردهای صورت گرفته، سالانه بیش از 60 هزار میلیارد تومان، از چرخه فعالیت صنعت گردشگری عاید کشور می شود. حدود 6 هزار میلیارد تومان از این گردش مالی در تهران رخ می دهد که بعید می دانم هم اکنون سهم مدیریت شهری پایتخت از این گردش مالی روشن باشد.