تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


اجرای ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه بر اداره کلانشهرها تاثیر منفی خواهد داشت
تاريخ خبر: پنجشنبه، 2 دی 1395 ساعت: 08:42

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، معاون شهردار تهران با ابراز تاسف از تصویب ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه کشور در جلسه علنی دیروز مجلس و کاهش سهم مردم کلانشهرها از درآمدهای مالیاتی شهرهایشان گفت:  با اجرای این مصوبه در عمل از سال آینده شهرداری تهران و سایر کلانشهرها از سهم خود در مالیات بر ارزش افزوده  به عنوان منبع درآمد پایدار محروم می ماند.

ناصر امانی با تاکید بر اینکه سال آینده  هم شهرداری تهران و هم سایر کلانشهرها برای اداره شهرها با مشکل مواجه می شوند، افزود: ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه در گام اول برای ابرشهر تهران مشکل ایجاد می کند چرا که با کاهش سهم کلانشهرها از مالیات بر ارزش افزوده از 20 به 12 درصد، در شهر تهران حداقل دو هزار میلیارد تومان کاهش درآمد پایدار خواهیم داشت.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: جای تعجب است که هم دولت و هم مجلس سیاست خود در مدیریت کلانشهرها را سوق دادن آنها به سمت ایجاد و افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه هایشان اعلام می کنند ولی در مقام اجرا بر خلاف آن عمل می کند.

وی خاطر نشان کرد: ما منکر وجود محرومیت در بعضی از شهرهای کشور نیستیم اما معتقدیم که معضلات کلان شهرهای کشور هم جدی است و با توجه به جمعیت ساکن در این کلانشهرها نسبت به جمعیت کل کشور، کسر از درآمد پایدار آنان حتی به بهانه توزیع این درآمد در مناطق محروم توجیه اشتباهی است و ای کاش دولت و مجلس برای محرومیت زدایی از شهرهای محروم از منابع دیگری هزینه می کردند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کلانشهرها معضلاتی داریم که لازمه حل آن ایجاد منابع درآمد پایدار است. مشکلات جدی چون موضوع آلودگی هوا، معضل ترافیک یا حاشیه نشینی و حتی مشکلات و آسیب های اجتماعی که در شهرهای زیر 20 هزار نفر یا دهداری ها با آن مواجه نمی باشیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در حالیکه ما اعتقاد داریم اگر قرار است دولت به شهرهای کوچک و مناطق محروم کمک کند باید از محل بودجه عمومی برای آنها مبالغی در نظر گرفته شود و به بهانه کمک به مناطق محرم و دهیاری ها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، شهرهای بزرگ ما که بیش از 70 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند را دچار آسیب و نقصان نکند.

وی با اشاره به هشدار معاونین برنامه ریزی شهرداری ها خطاب به نمایندگان مجلس در خصوص مخاطرات و تهدیدات این ماده از برنامه ششم توسعه اظهار کرد: نگرانی ما از تصویب این لایحه بود و این در حالی است که روند تخصیص هم از اشکالات اساسی این ماده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در توضیح مشکلات دیگر تصویب ماده شش برنامه توسعه گفت: پیش بینی کرده اند که یک حساب در خزانه داری کشور ایجاد شود و بر اساس جمعیت شهرهای کشور این مالیات بر ارزش افزوده که قبلا مستقیم در اختیار شهرداری ها قرار می گرفت از طریق خزانه کل تخصیص یابد که از خیلی جهات شهرداری را دچار مشکل می کند. چرا که در عمل شهرداری مطلع نمی شود که چه مبلغی قرار است تخصیص پیدا کند و داستان جرائم راهنمایی و رانندگی که 60  درصد آن سهم شهر تهران است و به حساب خزانه کل واریز می شود تکرار خواهد شد بگونه ای که که ما هیچ زمان مطلع نمی شویم میزان آن چقدر بوده و از سهم شهرداری چه رقمی واریز شده و در عمل نمی دانیم چه زمانی قرار است آن را به شهرداری پرداخت نمایند، که این معضل نهایتا موجب می گردد که در پیش بینی درآمد و در پی، برنامه ریزی برای هزینه کرد در پروژه های شهری و زمان بندی پرداخت با مشکلاتی به مراتب جدی تر از گذشته مواجه گردیم.

معاون شهردار تهران در پایان سخنان خود گفت: تاکنون که در ابتدای دهمین ماه سال هستیم یک ریال از سهم شهرداری تهران از جرائم راهمنایی و رانندگی که به خزانه واریز شده است پرداخت نگردیده و ما نه تنها از کاهش درآمد پایدار شهر با این مصوبه مجلس ابراز تاسف می نماییم که از احتمال تکرار داستان پرداخت حق تهران از جریمه ها، در یرداخت سهم شهر تهران از مالیات بر ارزش افزوده هم نگرانیم.