تسنیم:احمد نعمت بخش با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای مدل سال 93 با استاندارد یورو4 تولید و تحویل میشوند در نتیجه شاهد افزایش قیمتی بابت تغییر مدل 92 به 93 در این محصولات نخواهیم بود، اظهار داشت: البته تبدیل خودروهای یورو2 به یورو4 به طور متوسط 2 میلیون تومان هزینه در بردارد.
وی درباره تغییر فرمول قیمت گذاری شورای رقابت که اخیراً مطرح و رئیس شورای رقابت نیز آن را تأیید نموده است افزود: یکی از ایرادات اساسی فرمول فعلی شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو قراردادن قیمت پایه فروردین ماه 91 است که خودروسازان به این قیمت پایه اعتراض دارند.
دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: در سال 91 خودروسازان حدود 4 هزار میلیارد تومان با ضرر روبرو شدند لذا اصرار دارند که این قیمت پایه که حدود 14 درصد زیر قیمت واقعی است اصلاح گردد.
وی با بیان این که در فرمول شورای رقابت تورم بخشی نیز مدنظر قرار نگرفته است، گفت: قیمت ارز در فرمول شورای رقابت ارز مبادلهای تعیین شده در حالی که خودروسازان از ارز آزاد استفاده میکنند.
نعمتبخش با اشاره به اینکه امسال نیز خودروسازان هزار میلیارد تومان زیان کردهاند، اظهار داشت: ما معتقدیم در روند کار کارشناسی، فرمول شورای رقابت باید با اصلاحاتی همراه شود.
وی درباره تمرکز خودروسازان بر افزایش تولید آنهم در شرایط عدم اختصاص تسهیلات به این بخش گفت: خودروسازان از طریق پیش فروش و فروش داراییها و شرکت های خود سعی در کسب منابع برای افزایش تولید دارند به نحوی که درسال جاری دو شرکت ایرانخودرو و سایپا هر یک حدود 500 میلیارد تومان دارایی های خود را جهت کمک به نقدینگی و طلب قطعه سازان به فروش رساندهاند.
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز ضرر 5 هزارمیلیارد تومانی خودروسازان که عدد بسیار بزرگی به شمار میآید پرداخت نشده است، اظهار داشت: دولت باید در این رابطه تدبیر مناسبی را اتخاذ کند تا در راستای آن خودروسازان بتوانند بدهیهای خود را به قطعهسازان پرداخت کنند.
وی در رابطه با طراحی پلتفورم جدید خودرو که از سوی قطعهسازان با مشارکت سه شرکت اروپایی مطرح شده است، گفت: قطعهسازان به تنهایی امکان تهیه پلتفورم را ندارم بلکه این خودروساز است که با مشارکت شرکتهای تخصصی فعال پلتفورم را طراحی و در نهایت برای تأمین قطعات آن به قطعه سازان مراجعه میکند.