تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


لزوم بازنگری در سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و پرهیز از اقدامات مقطعی
تاريخ خبر: چهارشنبه، 7 مهر 1395 ساعت: 08:23

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معضل آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه پایتخت را در تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های آلاینده ریشه یابی کرد و گفت: درست است که تعطیلات زمستانه مدارس در کشورهای توسعه یافته اقدام معمولی در جهت تحکیم روابط خانوادگی است، اما راه مناسب و شیوه صحیحی در زمینه کاهش آلودگی هوای شهرها نیست.

احمدعلی کیخا با تاکید بر اینکه کیفیت خودروهای تولید داخل در حد مطلوب نیست، جایگزینی خودروهای جدید با خودروهای فرسوده را اساسی‌ترین اقدام در جهت کاهش آلودگی هوا عنوان و تصریح کرد: زمان آن رسیده که سیاست‌های کنونی کاهش آلودگی هوا مورد بازنگری قرار گیرد. ضمن آنکه باید تاکید کنم که تولید خودروهای بی‌کیفیت عمده عامل آلودگی هوا است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در روزهایی که وارونگی هوا به سراغ آسمان شهرها می آید، تعطیلات مدارس می‌تواند یکی از راهکارهای کاهنده آلودگی ها و تبعات منفی آن بر سلامت شهروندان باشد اما راهکار مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها نیست، افزود: با وجود آنکه عمده‌ترین منبع آلودگی هوای پایتخت مربوط به تردد خودروها و موتورسیکلت‌های غیراستاندارد است، اما هیچگونه نظارتی بر این وسایط نقلیه از سمت دستگاه های متولی انجام نمی شود.

وی یادآوری کرد که اگر دولت هر چه زودتر برای آلودگی هوا اقداماتی به شکل اساسی انجام ندهد، وضعیت آلودگی هوای شهرها در وضع کنونی باقی مانده و حتی بدتر نیز می شود، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات موثر در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش کند تا خودروهای ایمن و با کیفیت روی خط تولید بروند، اما متاسفانه شاهد هستیم با وجو آنکه نزدیک به چهاردهه از انقلاب می‌گذرد، اما تاکنون این معضلات برطرف نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقت آن رسیده که سیاست‌های کاهش آلودگی هوا باید مورد بازنگری قرار گیرد و در کنار اقدامات مقطعی به کارهای ریشه‌ای و اساسی پرداخته شود. در این راستا نیز تنها تصویب لایحه هوای پاک که از سال‌ها پیش در دولت مطرح است، می‌تواند موجب تصویب قوانین خاص و ویژه در زمینه کاهش آلودگی هوا شود، در غیر اینصورت همچنان در زمینه کاهش آلودگی هوا درجا خواهیم زد.