تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


کاری مهم تر از آموزش و فرهنگ سازی ترافیک نداریم
تاريخ خبر: جمعه، 12 شهريور 1395 ساعت: 12:49

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان ديدار 4 ساعته خود از پروژه‌هاي حمل و نقلي مناطق 9 و 10، هدف از اين بازديد ميداني را آشنايي نزديك تر با مسائل و مشكلات ترافيكي اين دو منطقه اعلام كرد و گفت: مناطق 9 و 10، جزو مناطق اصيل و انقلابي تهران هستند كه حق بزرگي بر گردن ما دارند و تلاش داريم تا اين دو منطقه از سطح مناطق متوسط شهر فراتر بروند و شهردار محترم تهران نيز همواره بر توسعه مناطق جنوبي و مياني شهر تأكيد دارند.

 دكتر مازيار حسيني افزود: مناطق 9 و 10 از تيم هاي مديريتی جوان، با انرژي و تحصيل كرده برخوردارند و انصافاً در بازديد به عمل آمده، پيشرفت اين دو منطقه به چشم مي آید و مديريت منسجم و عملکرد رو به جلوی اين مناطق، نه تنها در موضوع حمل و نقل كه در ساير موضوعات نيز محسوس است.

وي با اعلام اين كه حجم جريان ترافيك عبوري در مناطق 9 و 10 از بار ترافیک محلي اين دو منطقه متراكم تر است و مصداق اين موقعيت فَرا محلي، خيابان پر تردد آزادي به عنوان شرياني فَرا شهري با نقش ملي است، تأكيد كرد: قديمي بودن اين دو منطقه باعث شده تا شبكه معابر آنها متناسب با نيازهاي روزافزون این مناطق نباشد.

مردم باید بدانند زیر پوست شهر چه تحول عظیمی جریان دارد

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه هزاران نفر به صورت شبانه روزی در ايستگاه ها و تونل هاي مترو مشغول به كار هستند و امروز جهاد بزرگي در مترو جريان دارد، اظهار کرد: با راه اندازي ايستگاه ها و خطوط مترو به ايده آل ترين شكل ممكن، ضمن ارائه خدمات به عموم شهروندان با بالاترين كيفيت، امیدواریم بتوانيم بخشي از زحماتی که اهالي محله هاي ميزبان مترو، متقبل شدند را نیز جبران كنيم.

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه مسئولان شهري هنگام حضور در مجامع عمومي و مساجد، باید بخشی از زحمات 20 هزار كارگر و مهندس مترو را براي مردم بازگو كنند، تصريح كرد: مردم بايد مطلع باشند در اعماق زمين هاي تهران چه مي گذرد و در زير پوست بسياري از مناطق شهر که به كارگاه‌ هاي ساخت و ساز مترو تبديل شده اند، چه تحول عظيمي جريان دارد.

وي با تأكيد بر اين كه پارك هاي آموزش ترافيك مكان هاي بسیار مهمي هستند، چرا كه كاري مهم تر از آموزش موضوعات ترافيكي و فرهنگ سازی در حوزه ترافیک نداريم و اين پارك ها سَمبل و نماد اين آموزش ها محسوب می شوند، اضافه كرد: پارك آموزش ترافيك منطقه 10 وضعیت خوبي دارد و البته باید کیفیت آموزش در آن ارتقاء یابد و پارك آموزش ترافيك منطقه 9 نیز امكانات و تجهیزات قابل قبولي دارد كه البته بايد نسبت به تجهیز و تكميل آن برای رسیدن به وضع مطلوب اقدام شود.

پارک ترافیک منطقه 9 به پارک نمونه ترافیک کشور تبدیل می شود

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه در پارك هاي ترافيك بايد كار آموزش كودكان با پرداختن به جزیيات انجام شود و به اين منظور مي توانيم از كشورهاي موفق جهان الگو و ايده بگيريم، ضمن اين كه معطل رسیدن به ايده آل ها نمانيم و سعي كنيم از وضع موجود نیز حداكثر استفاده را بكنيم، اظهار كرد: باید در پارك هاي آموزش ترافيك به نوعي عمل كنيم كه در ذهن كودكان از حضور در اين پارك ها و آموزش هایی كه در آنها فرا گرفته اند، خاطره اي خوب و نکاتی ماندگار به يادگار بماند.

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه اگر آموزش در پارك هاي ترافيك به صورت اصولي و اثربخش انجام شود، به نحوی که در ذهن كودكان باقي بماند، آنها در آينده به رانندگاني تبديل مي‌شوند كه قانون را رعايت مي كنند و مرتکب تخلف نمي شوند، تصريح كرد: اگر امروز روي كودكان سرمايه گذاري كنيم، دیگر نیاز نیست انبوه هزينه هاي مادي و معنوي كه فردا به دليل      بي توجهي به كودكان امروز باید متحمل شويم را متقبل بشویم.

وي با تأكيد بر اين كه پارك ترافيك منطقه 9، تبديل به پاركی چند منظوره خواهد شد و با تكميل و تجهيز آن، شاهد ايجاد یک پارك نمونه ترافيك در سطح كشور خواهيم بود، اضافه كرد: پارك هاي ترافيك، فضاهاي اثرگذاري اند كه بايد به مكان هاي درجه يك با ارائه آموزش هاي درجه يك تبديل شوند و به عنوان محيط هايي ياد دهنده، كودكانی که وارد آنها مي شوند، آموزش هاي ترافیکی مورد نياز را به خوبي ياد بگيرند و اصولاً اساس و بنیان كارمان را بايد روي بچه ها و آموزش آنها بگذاريم.

«طراحی و معماری» و «مهندسی و اجرا» دو بازوی پروژه های ترافیکی است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه موضوعي كه عموماً روي آن ضعف داريم، عدم توجه به جزييات است كه معمولاً آن را کم اهمیت تلقی می کنیم و به فرمواشي می سپاریم و از این رو، باید دقت داشته باشیم که محصول نهايي کارمان متفاوت و متمايز و در يك كلام درجه يک باشد، اظهار كرد: بايد به «طراحي و معماري» پروژه‌هاي ترافيكي و كيفيت اجراي اين پروژه‌ ها توجه كنيم، چرا كه موضوع « طراحی و معماري» به شدت مي تواند در سازه هاي حمل و نقلي و زیبایی و کارآمدی آنها اثر بگذارد.

دكتر مازيار حسيني با بیان این که به موازات توجه به «طراحی و معماری»، بايد به بحث «مهندسي و اجرا» نیز دقت كنيم و در اقدامات ترافيكي از جمله اصلاحات هندسي، این موضوع را با جدیت مورد توجه قرار دهيم، تصريح كرد: «طراحی و معماری» و «مهندسی و اجرا»، دو بازوی پروژه های ترافیکی هستند و در یک کلام، همه باید ياد بگيريم که تکلیفمان را به درستی انجام داده و مشقمان را بدون غلط بنویسیم.

وي با تأكيد بر اين كه موضوعاتي همچون رفت و روب بزرگراه ها با توجه به تأثیری که بر جریان ترافیک عبوری بر جای        می گذارند، بايد كاملاً به صورت مكانيزه انجام شود، اضافه كرد: بحث خط كشي خيابان ها و بزرگراه ها، موضوع مهمي است كه به اين منظور دو حوزه «فني و عمراني» و «حمل و نقل و ترافيك» بايد كاملاً هماهنگ با هم عمل كنند و در اين ميان، كيفيت اجرای «خط سفيد» که به صورت مستقیم بر نظم و انضباط در ترافیک اثر داشته و به عنوان موضوعي راهبردي و استراتژيك، مورد تأكيد شهردار محترم تهران قرار دارد، «خط قرمز» ما در برنامه های ترافیکی است.

عرض خط کشی هایمان برای ماشین های آمریکایی طراحی شده است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه در منطقه 9، حوزه فني و عمراني پروژه هاي ترافيكي را اجرا مي كند و حوزه حمل و نقل و ترافيك نیز بر اين پروژ ها نظارت مي كند و اين ساز و کار مي تواند به 22 منطقه شهر نیز تسري پيدا كند، اظهار كرد:

كار بدون نظارت، فقط كار خداوند متعال است و از خداوند قادر كه بگذريم، همه نياز به نظارت داریم و طبيعي است اقدامات اجرايي از جمله فعاليت هايي كه در شهر تهران و شهرداري تهران در دست انجام است نيز از اين قاعده مستثني نيستند.

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه تهران به ويژه در محدوده هاي پر تراكم و پر تردد از كمبود زمين رنج مي برد و از اين رو، استفاده بهينه از زمين به عنوان بستري حيات بخش كه محدود بوده و غير قابل توليد است، موضوعي استراتژيك و حياتي محسوب مي شود كه بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد، تصريح كرد: به همين دليل، به جاي راه حل هاي كوتاه مدت در استفاد از زمین، بايد راهكارهاي بلند مدت را در نظر داشته باشيم و از زمين هاي موجود به بهترين شكل ممكن استفاده كنيم.

وي با تأكيد بر اين كه بايد يك سري استانداردها را عوض كنيم و به عنوان نمونه، از عرض خطوط عبوري خيابان ها و      بزرگراه هاي تهران كه از قدیم بر اساس ماشين هاي آمريكايي خط كشي شده و عريض طراحی شده بودند را كاهش دهيم، اضافه كرد: عرض خط كشي معابر شهري را باید بر مبناي خودروهاي امروزی كه عموماً از ابعاد به مراتب كوچك تري نسبت به خودروهاي بزرگ آمريكايي برخوردارند، ترسيم كنيم.

مهم ترین مأموریتمان تسهیل در جریان ترافیک است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه بايد سعي كنيم پياده ها را روي سطح نگه داريم و سواره ها را به زير سطح هدايت كنيم، اظهار كرد: اساساً يكي از اصول «شهر انسان محور»، محوريت داده به شهرونداني است كه با پای پياده در شهر رفت و آمد      مي كنند و به اين منظور، اگر ماشين ها را زیر زمین ببريم و روي زمين را در اختيار عابران پياده قرار داده يا به حمل و نقل پاك و حمل و نقل عمومي اختصاص دهيم، می توانیم بگوییم در مسير تحقق «شهر انسان محور» حرکت نموده و گام برداشته ايم.

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه مسيرمان بايد كاملاً در جهت مأموريتي باشد كه برايمان تعریف شده و این مأموریت، چیزی نیست جز تسهيل در جريان ترافيك، تصريح كرد: در حال حاضر ظرفيت برخي خطوط بي آر تي اشباع شده و لازم است به سمت تبديل این مسيرها به خطوط ال آر تي حرکت كنيم و اين مُد حمل و نقلي دوستدار محيط زيست را در بعضی خطوط   بی آر تی و ساير مسیرهای که از این ظرفیت برخوردارند، توسعه دهيم.

وي با تأكيد بر اين كه ستاد معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداری تهران از هيچ كمك اعتباری و حمایت كارشناسي به شهرداری های مناطق دريغ نمی كند، خاطرنشان كرد: البته معتقد هستيم به جاي ارائه كمك هاي جزيي در فعاليت هاي خُرد، به پروژه هاي كلان و ماندگاري كه در دست انجام است، کمک کنیم و در این میان، پروژه هایی که ضمن ارائه خدمت به مردم منطقه از نقش فَرا منطقه اي نيز برخوردار هستند و براي مدت طولاني مي توانند در خدمت شهروندان باشند، اولویت دارند.

تکمیل بزرگراه یادگار امام (ره) پروژه مهم پایتخت است

در خاتمه اين بازديد، مهندس حمید محسني، شهردار منطقه 9 با ارائه گزارشي از وضعيت ترافيكي و پروژه‌هاي فَرا منطقه اي اين منطقه، تأكيد كرد: بعد از پروژه ملي مترو كه بار آن بر دوش مديريت شهري قرار دارد، پروژه مهم شهر تهران، اتمام شاخه غربي بزرگراه يادگار امام است و مهندس عباس بابازاده شهردار منطقه 10 نيز با تأكيد بر لزوم تكميل بزرگراه یادگار امام گفت: اتمام ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافيك و كاهش آمار تصادفات منطقه به ويژه عابران پياده را در دستور كار قرار داده ايم.

گفتني است معاون شهردار تهران كه به اتفاق مديران عامل سازمان ها و شركت هاي معاونت حمل و نقل و ترافيك و مدیران ارشد این معاونت در اين برنامه 4 ساعته حضور داشت، در منطقه 10، انتهاي كُند روي بزرگراه شهيد نواب صفوي، پارك آموزش ترافيك منطقه 10، دو راهي قپان، ساختمان پليس راهور منطقه 10 و پايانه شمشيري و در منطقه 9، خط 10 بي آر تي، ايستگاه بوتان، ميدان فتح، شاخه غربي بزرگراه يادگار امام (ره)، پارك آموزش ترافيك منطقه 9 و ايستگاه بي آر تي واقع در ضلع جنوبي ميدان آزادي را مورد بازديد قرار داد.