تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


تجربیات تونل نیایش را در تونل های مترو به کار گرفته ایم
تاريخ خبر: سه شنبه، 26 مرداد 1395 ساعت: 09:59

به گزارش گروه حمل و نقل  و ترافیک شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تآكيد بر اين كه در کلان شهرهای همچون تهران، توسعه شبكه ريلي بر شبكه بزرگراهي مقدم است اما نمي توان شهر را به عنوان موجودی زنده فقط از يك بعُد نگاه کرد و از یک زاويه مورد توجه قرار داد، گفت: اگر امروز شاهد شكستن ركوردهاي جديد حفاري تونل در خط 6 مترو هستيم، ‌اين مهم ناشي از تجربيات به دست آمده در تونل نيايش و استفاده از تكنيك‌هايي است كه در حفاري اين تونل به کار گرفته شد.

 دكتر مازيار حسيني افزود: در گذشته‌اي نه چندان دور، تنها يك گروه فني توانايي ريل گذاري در تونل های متروي تهران را داشت اما امروز 5 تيم اجرايي به صورت همزمان اين توانمندي را دارند، همانطور كه در حال حاضر 20 گروه عملياتي نیز به طور همزمان قادر به ساخت پل هاي پيش ساخته اند.

وي با اعلام اين كه كابل زميني 230 ولت كه هر متر آن 29 كيلو گرم وزن دارد، براي اولين بار در ايران در جريان احداث پل صدر توليد شد، تأكيد كرد: این پل 9 كيلومتري يك كار كاملاً تكنولوژيك بود كه پيش از آن در كشور انجام نشده بود و با ظرفيت سازي كه در یک دهه اخير در تهران انجام شده، در واقع مديريت شهري يك رسالت ملي را به دوش كشيده كه پل صدر نمونه عینی آن است و از آن می توان به عنوان اتفاقی که باعث بازگشت اعتماد به جامعه مهندسي كشور شد، نام برد.

مشکل ترافیک تهران بیشتر از آن که فنی و مهندسی باشد فرهنگی و اجتماعی است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه شبكه بزرگراهي تهران از 304 كيلومتر در سال 84 با رشدی بیش از 82 درصد، پس از یک دهه امروز به 555 كيلومتر رسيده، اظهار كرد: براي افزايش ظرفيت هر معبری، سه گزينه منفي يك، صفر و مثبت يك را پیش رو داریم و نكته‌ مهمي كه در اين ميان وجود دارد، این است كه هيچ معبري در هيچ جاي دنيا براي ساعت اوج ترافيك طراحي نمي شود، بلكه براي ميانگين ترافیک در ساعات مختلف شبانه روز طراحي مي شود.

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه دسترسي هاي اضطراري پل صدر همان طور كه از اسم آن پيداست، از ابتدا صرفاً براي مواقع اضطرار پيش بيني شده بود،‌ تصريح كرد: در صورت بستن اين دسترسي ها، مي توانيم انتظار داشته باشيم با وجود افزایش قابل توجه ترافیک تهران در آستانه سال جديد تحصيلي، شاهد روان سازي ترافیک در پل صدر باشيم.

وي با تأكيد بر اين كه در صورت مديريت صحيح با همين ظرفيت موجود و با استفاده از شبكه هوشمند، معضل ترافيك تهران قابل برطرف شدن است، اضافه كرد: رانندگي بد، ناشي از سه عامل ريا، ناچاري و اعتراض است و امروز مشكل ترافيك تهران، بيشتر از آن كه ريشه فني و مهندسي داشته باشد، ريشه فرهنگي و اجتماعي دارد.

خط 6 و خط 7 خطوط استراتژیک مترو هستند

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه هر چند هدف گذاري و فلسفه كلي مان اين است كه پياده ها بر سواره ها اولويت دارند اما تا وقتي بستر قابل اعتمادي در ناوگان حمل و نقل عمومي ايجاد نشود، تحقق اين مهم امكان پذير نمي شود، اظهار کرد: حدود 100 كيلومتر تونل متروي در دست ساخت تهران با كل تونل هاي ساخته شده تاريخ متروي پایتخت برابری مي كند اما نبايد فراموش كنيم كه زيرساخت هاي حمل و نقلي تهران از نظر تاريخي با شهري مثل ميلان دهها سال تفاوت دارد.

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه بر اساس برنامه ريزي به عمل آمده و در صورت فراهم بودن شرایط لازم به منظور پيشرفت پروژه، طبق برنامه زمان بندي شده، مي توانيم مسافرگيري از سه خط جديد مترو را تا پایان سال آغاز كنيم، تصريح كرد: متروي فرودگاه حضرت امام (ره) به طول 35 كيلومتر تا آخر دی با دو ايستگاه، 8 و نيم كيلومتر از خط 6 مترو با 4 تا 6 ايستگاه تا آخر بهمن و 18 تا 20 كيلومتر از خط 7 مترو با 6 ايستگاه تا آخر اسفند امسال، مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه خط 6 و خط 7، خطوط استراتژيك مترو هستند كه از اثرگذاري بالايي در شبکه حمل و نقل شهری تهران برخوردارند، خاطرنشان کرد: این دو خط در جنوب شرق و شمال غرب شهر كه مردم آنها تا کنون از نعمت مترو بي بهره بوده اند، مورد بهره برداري قرار مي گيرند و راه اندازی این خطوط باعث تحول در زندگي شهروندان اين مناطق مي شود.