به گزارش شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهران گفت: در تهران حدود 18 هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد که در سال گذشته با هماهنگی وزارت کشور و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و تلاش های سازمان تاکسیرانی ثبت نام طرح تعویض تاکسی های فرسوده اجرایی گردید.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با خبرنگار شهرداری نیوز، اظهار کرد: با وجود شرایط و مشکلاتی که در زمینه ارائه تسهیلات بانکی و عدم همکاری بانک های عامل وجود دارد، متاسفانه انتظاراتی که در این طرح مدنظر بود محقق نگردید.
وی در ادامه تصریح کرد: در این طرح تعداد 11856 متقاضی ثبت نام نمودند که تعداد11580 مورد آن توسط سازمان تاکسیرانی تأیید شدند و از این تعداد، 145دستگاه تاکسی به متقاضیان تحویل داده شده است که متاسفانه الباقی در مراحل مختلف فرآیند ثبت نام از ادامه کار بازماندند و متأسفانه نتیجه مطلوبی از این طرح حاصل نشده است.
وی با اشاره به وضعیت اتوبوس های تهران تصریح کرد: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطرار قرار دارد و نزدیک به 7 سال است که هیچ اتوبوسی به ناوگان تزریق نشده است و شرکت واحد در فقر بسیار شدیدی به سر می برد، چرا که در گذشته دولت 82.5 درصد از هزینه هر دستگاه اتوبوس را می پرداخت و شهرداری تنها 17.5 درصد از هزینه آن را متقبل می شد که در این سال ها، این میزان پرداختی از سوی دولت قطع گردیده و شهرداری به تنهایی 100درصد هزینه خرید اتوبوس های مورد نیاز را می پردازد.
تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده اتوبوس های دوکابین با کیفیتی که مدنظر شهرداری است، مبلغ 750 میلیون تومان است که در صورتی که در گذشته اتوبوس های تک کابین با قیمت 20 میلیون تومان قابل خریداری بود و با شرایط موجود و افزایش هزینه ها، خرید اتوبوس نو بسیار دشوار شده است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر شهرداری با اعتبار خود توانسته تا حدی مشکلات موجود را حل و فصل نماید اما از 6500 دستگاه اتوبوسی که در سطح شهر تهران تردد دارند بیش از 3500 دستگاه از آنها فرسوده اند و در این شرایط مسافران تا 20 دقیقه در ایستگاه ها در انتظار اتوبوس می مانند در حالی که مدت انتظار باید بین 2 الی 3 دقیقه باشد که این زمان انتظار طولانی باعث از دست رفتن زمان و بی میلی شهروندان به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و در نهایت تمایل به استفاده از خودروی شخصی می شود.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خاتمه عنوان کرد: شهرداری شیوه ای را جهت جبران کمبود اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی در نظر دارد که محور آن، جذب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است به نوعی که سرمایه گذار اتوبوس را خریداری و در اختیار ناوگان قرار داده و به ازای هر کیلومتر پیمایش هزینه ای را از شهرداری مطالبه نماید، در واقع به شهرداری خدمات می فروشد و در خلاء حمایت دولت، امیدواریم با این روش که در این صورت ناوگان اتوبوسرانی تهران از شرایط بحرانی خارج گردد.