133 سال پیش كه زمزمه برچیدن آخرین مكتب خانه ها در ایران مطرح شد، بسیاری از خانواده هایی كه فرزندانشان در آن مكتب خانه ها «طعم تركه استاد را چشیدند»، امیدوار بودند با استقرار نظام آموزشی مدرن، نوادگانشان دیگر تنبیه بدنی نشوند.
خبرگزاری ایرنا: گذر از مكتب خانه ها به مدارس یكی از موضوعات مهم در تاریخ مشروطه ایران است. در انتهای دوره صدارت امیركبیر، «دارالفنون» تاسیس شد و از زمان مظفرالدین شاه، دبستان و دبیرستان در ایران به شكل امروزی گشایش یافت.
در دوران مكتب خانه، از فلك برای تنبیه كودكان استفاده می شد. شاگرد اگر خطایی می كرد، مكتب دار، فلك را به پای او می بست و با «تركه» به كف پای او می كوبید. اما فلك برای دختران ممنوع بود و آنان با «نیشگون» «سوزن پشت دست زدن» تنبیه می شدند.
البته تنبیه كردن در آن زمان قواعدی داشت و همه مكتب دارها به آن پایبند بودند، سابقه نداشت مكتب داری برای تنبیه شاگردش به جایی غیر از پاهایش بزند. اما امروز هر چند به استناد قوانین آموزش و پرورش، تنبیه دانش آموزان ممنوع است، اما هر از چند گاهی از مدارس گوشه و كنار كشور صداهایی از تنبیه بدنی گاه شدید دانش آموزان به گوش می رسد، تنبیهاتی كه در مواردی به مرگ دانش آموز منتهی می شود.
در پایتخت، اما كسی انتظار ندارد، بشنود كه در مدارس هنوز هستند كسانی كه به تنبیه روی می آورند. آن هم تنبیهاتی كه شاگرد را روانه بیمارستان می كند. جدیدترین نمونه تنبیه بدنی دانش آموز در تهران را اولیای یكی از دانش آموزان در منطقه پنج آموزش و پرورش رونمایی كرد.
این مدرسه البته در 29 مهر ماه سال 92 نیز خبرساز شد. در آن روز یكی از آموزگاران پایه پنجم این دبستان با 22 سال سابقه، یكی از دانش آموزان را به علت انجام ندادن تكلیف و ناتوانی در پاسخگویی درس، هدف ضرب و شتم و تنبیه بدنی قرار داد، به طوری كه بینی دانش آموز دچار خونریزی شد.
اما ماجرای سال 95 برای این مدرسه از آنجا آغاز شد كه مسئولان دبستان پسرانه ای در منطقه پنج، روز 30 فروردین ماه برنامه مداحی تولد حضرت جواد الائمه(ع) را تدارك دیدند.
آنگونه كه پدر «پویا» دانش آموز كلاس چهارم این دبستان تعریف می كند، مسئولان مدرسه همه دانش آموزان را در حیاط مدرسه به صف می كنند تا این مراسم را برگزار كنند.
پویای 10 ساله برای پدرش تعریف می كند كه «یكی از همكلاسی هایش از شاگرد دیگری به نزد یكی از مسئولان بخش دفتری دبستان شكایت می برد و آن مسئول هم من را با همكلاسی دیگر اشتباه می گیرد و چنان بر سرم می كوبد كه به روی دانش آموز جلوتری در صف پرت می شوم و هر دو با هم با صورت روی سنگ فرش حیاط می افتیم».
پدر پویا گفت: ماجرا به همین جا ختم نمی شود، آن مسئول دفتری، پویا را از صف بیرون می برد و او را در حضور 500 دانش آموز مدرسه تحقیر می كند.
وی افزود: هنوز پس از گذشت حدود دو هفته از این واقعه، موضوع درمان فرزندم ادامه دارد و باید تا یك ماه آینده از ناحیه سر و گردن وی آزمایش «ام.آر.ای» گرفته شود تا مشخص شود میزان مصدومیت وی تا چه میزان است.
این پدر گفت: مدرسه باید مكان علم آموزی همراه با اخلاق باشد. مسئولان مدرسه نباید به گونه ای رفتار كنند كه خشونت را در میان فرزندان ما ترویج كنند. آیا رفتار این مسئول مدرسه، چیزی جز ترویج خشونت نیست؟
تلاش كرد، نظر مدیر این دبستان را در این زمینه جویا شود. او البته ابتدا به تماس تلفنی پاسخ داد، اما در تماس تلفنی مجدد ، هم تلفن همراه وی خاموش شد و هم سیستم پیام گیر تلفن ثابت مدرسه از كار افتاد.
«مسعود ثقفی» سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این خصوص اصل ماجرا را انكار كرد و به خبرنگار ایرنا گفت: هیچگونه تنبیه بدنی در دبستانی كه این دانش آموز مشغول به تحصیل است، رخ نداده است.
وی تاكید كرد: نكته مهم این پرونده آن است كه والدین این دانش آموز در مواجه با مسئول دفتری مربوطه برخورد ناشایستی داشته و اقدام به ضرب و شتم او در خارج از مدرسه كرده اند.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در این زمینه پرونده ای علیه والدین این دانش آموز در مرجع قضایی ثبت شده است.
ثقفی تاكید كرد: جزئیات دقیق این ماجرا روز شنبه آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
بار دیگر با پدر «پویا» در این زمینه تماس گرفته و او تاكید كرد كه «فردای روزی كه با پسرم برخورد شد، در خارج از وقت مدرسه، مسئول مربوطه را در خیابان مجاور مدرسه دیده ام و از او پیگیر علت برخورد با فرزندم شدم».
وی افزود: درخواست من با واكنش مسئول مربوطه روبرو شد و در نهایت به درگیری منجر شد.