به گزارش گروه حمل ونقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران از وجود سه راهکار مشخص برای حمایت از سرمایه گذاران تاکسی های هیبریدی توسط دولت و مدیریت شهری پایتخت خبرداد.
سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ورود تاکسی های هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران گفت: اولین راهکار حمایت از بخش خصوصی برای ورود تاکسی های هیبریدی و یورو5 به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران کمک بلاعوض شهرداری مطابق مصوبه شورای شهر است. به عبارتی طبق پيشبينيهاي شهرداري تهران و براساس مصوبه شورا مقرر شده تا از محل كمك يارانهاي براي كمك به بخش خصوصي تاكسيراني كمكهاي بلاعوضي پرداخت شود.
معاون شهردار تهران دومین کمک مجموعه مدیریت شهری تهران را در این زمینه تعیین متفاوت نرخ کرایه تاکسی های هیبریدی مطابق مصوبه شورای شهر تهران دانست و توضیح داد: طبق لايحه افزايش كرايه سال آينده مبلغ كرايه تاكسيهاي هيبريدي به ميزان 1.8برابر بيشتر از كرايه تاكسيهاي معمولي ای است كه اكنون در شهر در حال فعاليت و خدماترساني هستند.
تشکری هاشمی پایین بودن مصرف سوخت این خودروها را مزیت دیگر تاکسی های هیبریدی دانست که دولت باید به این عامل مهم توجه بیشتری داشته باشد.
وی در این باره نیز به خبرنگار شهرنوشت یادآور شد: به دليل مصرف بسيار پايين سوختي كه اين خودروها دارند، صرفه جويي زيادي در مصرف سوخت خواهد شد كه اين اتفاق در اقتصاد ملي كشور تاثيرات خوبي به همراه خواهد داشت.
به اعتقاد وي؛ با توجه به اينكه ميزان آلايندگي خودروهاي هيبريدي معادل يك گرم بر كيلومتر است، در نتيجه كارشناسان محيط زيست بر اين باورند كه اين تاكسيها شرايط خوب زيستمحيطي را برای شهر تهران و شهروندان ايجاد ميكنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سومین راهکار حمایت از سرمایه گذاران تاکسی های هیبریدی را دولتی دانست و بیان کرد:با توجه به بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال 93 دولت كه به ماده 12 معروف است؛ امكان استفاده از حمايتهاي دولتي نيز وجود خواهد داشت كه اين موضوع توسط مديريت شهري تهران در شوراي عالي اقتصاد در حال پيگيري است. در صورتي كه بتوانيم موافقتهاي دولتي را درخصوص استفاده بخش خصوصي از تسهيلات مالي ماده 12 بگيريم؛ مشوق بسيار خوبي براي اين بخش خواهد شد.
وي درباره موانع استفاده بخش خصوصي از ماده 12 قانون بودجه سال 93 نيز توضيح داد: البته در اين قانون عنوان شده است كه خودروهاي گازسوز ميتوانند از تسهيلات ويژهاي كه وزارت نفت پرداخت ميكند، استفاده كنند، اما بر اين باوريم که خودروهای هيبريدي بسيار پاكتر و باكيفيتتر هستند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است 80 دستگاه تاکسی هیبریدی تهران در مبادی ورودی شهر مانند ایستگاه راه آهن و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و فرودگاه مهر آباد استفاده خواهد شد