در پی اعلام خبر تصویب ۱۸۰ شغل سینمایی، یک مسئول گفت: برای نهایی شدن این طرح راه درازی در پیش است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، جلسه نهایی کمیته تجزیه و تحلیل حرفهها و مشاغل سینما با حضور محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری، حسین یزدانشناس مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان چکسینمایی و اعضای این کمیته به ترتیب امیر دژاکام، امیرشهاب رضویان، امیر اثباتی، معصومه فرد شاهین، محمد آلاد پوش، روحالله مالمیر، مجید قربانیفر، خدیجه بختیاری، مهدی اصلانی، بابک رستمی، عالیه هاشمی، مهسا اصانلو و کارشناسان دفترآموزش برگزار شد.
در جلسات این کمیته اعضاء به بررسی جداول پیشنهادی مشاغل و عنوانبندی رشته سینما براساس اولویتبندی استانداردها و شایستگیها پرداختند و سطوح شغلی هریک از ابرحرفههای این رشته بررسی و تدوین شده است که نهایتا بعد از برگزاری چندین جلسه ۲۰ گروه شغلی بزرگ یا حرفه، ۹۷ شغل و ۸۱ زیرشغل در حوزه سینما استخراج شده است.
برای اینکه محتوای جلسات این کمیته برای عموم به ویژه مشاغل سینما شفافتر شود ایسنا به سراغ حسین یزدانشناس -مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی- به عنوان نماینده سازمان سینمایی و امیر دژاکام یکی از اعضای این کمیته به عنوان نماینده سینماگران رفته تا چگونگی انتخاب این ۱۸۰ رسته شغلی و ماهعسل تعیین آنها به عنوان شغل بیشتر مشخص شود.
حسین یزدانشناس -مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی- در همین راستا به ایسنا گفت: در این جلسه که به همت دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حدود ۱۸۰ شغل در حوزه سینما شناسایی و احصا شد.
وی هدف اصلی این کمیته را «تعیین شایستگیها و صلاحیتهای مورد نیاز برای هر یک از مشاغل سینمایی» عنوان کرد و افزود: خروجی این کار، مبنای برنامهریزی آموزشی آینده، از جمله طراحی دورههای آموزشی مختص هر شغل مانند مدیر تولید، فیلمبردار، متخصص جلوههای ویژه و ... خواهد بود.
مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی تأکید کرد: البته این نتایج هنوز نهایی نشده و برای تصویب و اجرا، دریافت نظرات رسمی و کارشناسی تمام اصناف سینما ضروری است.
به گفته یزدانشناس، وجه بلندمدت و مهمتر این طرح، «اتصال آن به نظام صلاحیت حرفهای» است.
وی توضیح داد: پس از طی مراحل لازم و نهایی شدن، این استانداردها مبنای تعیین رتبهبندی شغلی، حقوق و دستمزد عادلانه و حتی محاسبه بیمه و مزایای بازنشستگی برای فعالان صنعت سینما خواهد شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این طرح براساس استاندارد بینالمللی مشاغل (ISCO-۲۰۰۸) سازمان جهانی کار پیش میرود، اما برای نهایی شدن و تبدیل به قانون، راه درازی در پیش است و نیازمند همکاری و تصویب نهادهای مختلفی از جمله اصناف سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار و مجلس شورای اسلامی است.
این استاد دانشگاه افزود: طبق آییننامه نظام صلاحیت حرفهای که در سال ۱۳۹۱ به تصویب هیئت وزیران رسیده است، صلاحیتهای حرفهای متناسب با «دانش، مهارت و نگرش» مورد نیاز هر حرفه حداکثر مشتمل بر ده سطح خواهد بود: ۵ سطح پایه، ۴ سطح عالی و یک سطح خبرگان خاص. به این ترتیب اجرای این نظام میتواند به ساماندهی نیروی کار، افزایش توانمندی نیروی انسانی متناسب با نیازهای بازار کار و عدالت بیشتر در اشتغال سینما بینجامد، چراکه برای اولین بار صلاحیت حرفهای شاغلان یک حرفه را در ده سطح طبقهبندی میکند و برای مثال یک فیلمبردار حرفهای را از فردی که به صورت غیرتخصصی فعالیت میکند، متمایز و حقوق هر یک را متناسب با مهارتشان تعیین میکند.
بیشتر بخوانید:
تصویب بیش از ۱۸۰ شغل سینمایی
همچنین امیر دژاکام -کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر- در مورد جزییات جلسه نهایی «کمیته تجزیه و تحلیل حرفهها و مشاغل سینما» توضیحاتی به ایسنا داد و گفت: نتیجه این جلسات، تدوین جدولی بزرگ و جامع برای تعریف و تفکیک مشاغل مختلف سینما بود.
وی با اشاره به حضور نمایندگان اصناف مختلف سینما در این جلسات، اظهار کرد: کار بسیار جزئی و دقیقی انجام شد و به نتیجه نیز رسید. حاصل کار، جدولی بزرگ است که تعداد زیادی از مشاغل سینما در بخشهای مختلف از جمله بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه، تولید و... بهطور دقیق در آن تعریف و تفکیک شدهاند.
این کارگردان با بیان مثالهایی توضیح داد: به عنوان مثال، در بخش کارگردانی، گروههای مربوطه از جمله دستیاران کارگردان مشخص شدهاند. در بخش تهیهکنندگی، مدیر تولید و جانشین تهیهکننده تعریف شده است. موقعیت شغلی بدلکاران، بازیگران، هنرمندان و سایر گروهها نیز بهصورت جزءبهجزء تقسیمبندی شده است.
دژاکام هدف اصلی این اقدام را «رسمیتیابی مشاغل» و «ایجاد امنیت شغلی» برای فعالان صنعت سینما عنوان کرد و گفت: این حرکت برای تأمین بیمه، تأمین حقوق و خارج کردن این مشاغل از محجوریت و اهمیت دادن به آنها توسط یک تیم حرفهای انجام شده است.
وی درباره مراحل بعدی نیز تصریح کرد: از این مرحله به بعد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پای کار باشد. این جدول پس از نهاییشدن، میتواند از سوی بخشهای حقوقی وزارت ارشاد به وزارت کار اعلام شود تا این مشاغل به رسمیت شناخته شوند.
دژاکام با قدردانی از زحمات مدیرکل آموزش وزارت ارشاد (محمدحسین اسماعیلی) که در تمام جلسات حضور فعال داشته است، افزود: احتمال دارد جلسات بعدی کمیته با حضور کارشناسان حقوقی برای جمعبندی نهایی و حرکت به سمت موضوعاتی مانند بیمه بیکاری یا تأمین اجتماعی برگزار شود.
این کارگردان با تأکید بر لزوم ساماندهی تمام بخشهای سینما، خاطرنشان کرد: برای اصلاح و منظمشدن صنعت سینما، باید همه زنجیرهها دستبهدست هم دهند. برای مثال تصور کنید یک خانه کثیف باشد و ما تنها با پاک کردن شیشههای آن بگوییم خانه تمیز شده است در حالی که داخل خانه هنوز تمیز نشده است، پس باید تمام بخشها سینما سامان پیدا کنند.
وی در پایان با بیان نگاه امیدوارانه خود به آینده، اظهار کرد: من به امید از منظر مادی نگاه میکنم؛ امید میتواند تغییر ایجاد کند و هرچه تعداد افراد امیدوار بیشتر باشد، امکان تغییر بیشتر میشود.
گفتنی است، خبرنگار ایسنا طی چندین تماس تلفنی با محمدحسین اسماعیلی (مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری) برای کسب اطلاعات بیشتر همچنان منتظر پاسخ این مسئول است.