تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


آقای رییس جمهور! آقای وزیر بهداشت! آقای دادستان در زمینه آلودگی هوا چه کرده اید؟
تاريخ خبر: شنبه، 26 دی 1394 ساعت: 09:13

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، ریيس كميسيون سلامت شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام اين كه همه نهادها و سازمان ها در باره آلودگي هواي تهران مقصر هستند و اگر آنها در اين خصوص به درستي عمل کرده بودند و دستگاه هاي اجرايي جديت بيشتري به خرج داده بودند، امروز تهران تا این اندازه با مسائل و مشكل آلودگي هوا مواجه نبود، گفت: در ماده 668 قانون مجازات اسلامي، هر اقدامي عليه بهداشت عمومي ممنوع است و متخلفان و مرتكبان به يك سال حبس محكوم   مي شوند و سوأل این جاست که چرا اين موضوع توسط مدعي العموم مورد مطالبه قرار نگرفته و نمی گیرد؟

دكتر رحمت الله حافظي افزود: آلودگي هوا كه بر روي بتون و چدن اثر مي گذارد و آنها را دچار خوردگي مي كند، چطور ممكن است بر روي عضلات قلب و ريه تأثير نداشته باشد؟

وي با تأكيد بر اين كه همه دستگاه هاي اجرايي بايد در ارتباط با كاهش آلودگي هوا به صورت فني و تخصصي كار كنند، اعلام كرد: آلودگي هوا فقط يك مقصر ندارد، بلكه همه مقصر هستند و همه كوتاهي كرده اند، چرا كه اگر سازمان ها وظايف خود را به درستي انجام داده بودند، در حال حاضر اين مسائل و مشكلات را نداشتيم و هواي پاك و سالم براي نفس كشيدن داشتيم.

رسوب ذرات معلق در مغز زمینه ساز آلزایمر و پارکینسون می شود

ریيس كميسیون سلامت شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به تأثير آلودگي هوا بر سلامت انسان به ويژه در تشديد بيماري هاي قلبي و عروقي، اظهار كرد: بر خلاف آن چه تصور مي شود، تأثير آلودگي هوا بر سلامت افراد بیشتر در ارتباط با بيماري هاي تنفسي نيست، بلكه آلودگي هوا بيشترين تأثير را بر بيماري هاي قلبي و عروقي بر جای می گذارد.

دكتر حافظي با بيان اين كه احتمال مرگ و مير حاصل از تأثير آلودگي هوا بر قلب و عروق به مراتب بيشتر از مرگ و مير ناشي از بيماري هاي دستگاه تنفسي است، تصريح كرد: آلودگي هوا 3 درصد عمر مفيد افراد را از بين مي برد و اين موضوع كه هر فرد  روزانه  به 2 كيلوگرم آب، يك و نيم كيلوگرم غذا و 15 كيلوگرم هوا نياز دارد، نشان دهنده اهمیت هوا در سلامت انسان است.

وي با تأكيد بر خطر ذرات معلق كوچك تر از 10 ميكرون بر روي سلامت انسان ها، اضافه كرد: اين ذرات مي توانند وارد خون شوند و با جریان خون به سراسر بدن سفر كنند و ممكن است در هر نقطه اي از بدن رسوب نمایند و به عنوان مثال، رسوب آنها در مغز مي تواند زمينه ساز بيماري هايي مثل آلزايمر يا پاركينسون شده و يا اين بيماري ها را تشديد كند.

ذرات معلق باعث اختلال ضربان و انسداد عروق قلب می شود

ریيس كميسيون سلامت شوراي اسلامی شهر تهران با اشاره به اين كه افزايش ذرات معلق كوچك تر از دو و نيم ميكرون، از عوامل مؤثر بر اختلال ضربان قلب است، اظهار كرد: آلودگي هوا تا 70 درصد، احتمال انسداد عروق قلب را افزايش مي دهد و افرادي كه در معرض این ذرات ریز قرار دارند، 12 تا 24 درصد بيشتر از ديگران به اختلالات ضربان قلب دچار مي شوند.

دكتر حافظي با بيان اين كه به ازاي هر يك دلار سرمايه گذاري براي كاهش آلودگي هوا، 30 دلار بازگشت سرمایه ايجاد مي‌شود، تصريح كرد: تأثير آلودگي هوا بر سرطان اثبات شده و هواي آلوده از طريق بيماري هاي قلبي و عروقي، بيماري هاي تنفسي و انواع سرطان، موجب مرگ و مير انسان ها مي شود.

وي با تأكيد بر اين كه بر اساس اعلام آژانس بين المللي تحقيقات سرطان، آلاينده هاي حاصل از موتورهاي ديزلي به طور قطع سرطان زا هستند، اضافه كرد: آقاي رییس جمهور! هر شب در تهران 10 هزار سرويس توسط خودروهاي ديزلي در همان زمان كه همه ما خواب هستيم، انجام مي شود و همه ما نیز در اين زمينه بي تفاوت هستيم.

آلودگی هوا تأثیر داروها را کاهش می دهد

ریيس كميسيون سلامت شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه ذرات معلق نیز بر اساس همین تحقيقات سرطان زا هستند، اظهار كرد: آقاي وزير بهداشت! با توجه به اين كه مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا به اثبات رسيده، شما در اين زمينه چه کاری انجام داده ايد؟ آقاي دادستان! شما در اين زمينه چه برخوردی كرده ايد؟

دكتر حافظي با بيان اين كه اگر شاخص كيفيت هوا در مورد ذرات معلق به عدد 150 برسد، 7 درصد به آمار مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا افزوده مي‌شود، تصريح كرد: افرادي كه به طور مستمر در معرض آلودگي هوا قرار دارند، بيش از افرادي كه گاه به گاه در هواي آلوده نفس مي‌كشند، آسيب پذيرند.

وي در پايان با انتقاد از اين كه واقعيت هاي آلودگي هوا به مردم گفته نمي شود، خاطرنشان كرد: مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در ايران كمتر از واقعيت تخمين زده مي‌شود، چون در اين زمينه مطالعات درستي انجام نشده و به عنوان نمونه، يكي از اثرات آلودگي هوا، كاهش ميزان تأثير انواع داروهاست و از جمله این که آلاينده ها، اثر داروهاي بيماران قلبي را كم مي‌كنند.