وام دولت برای خرید خودروی شخصی 58 برابر کمک آن به توسعه مترو است
به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين كه 21 ايستگاه اندازه گيري آلودگي هوا كه در 21 نقطه شهر تهران مستقر هستند، ميزان آلودگي هواي تهران را به صورت روزانه اندازه گيري مي كنند، گفت: هر گاه ميزان آلايندگي از شاخص 100 عبور كند، هوا براي افراد حساس همچون بيماران، سالمندان و كودكان، ناسالم خواهد بود و در صورت عبور اين میزان از شاخص 150، هوا براي عموم افرادي كه در شهر زندگي مي كنند، ناسالم خواهد شد.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: با وجود اين كه كيفيت بنزين مصرفي پايتخت و نيز گازویيل مصرفي ناوگان اتوبوسراني تهران، بسيار بهتر از گذشته شده اما امروز، مسأله جدي هواي تهران، ذرات معلق زير دو و نيم ميكرون به عنوان آلاينده حاكم و شاخص اصلي آلودگي هواست، ضمن اين كه پس از آن، ذرات معلق زير 10 ميكرون قرار دارند.
وي با تأكيد بر اين كه ذرات معلق، عمدتاً محصول سوخت خودروهاي ديزلي و بنزينی هستند، اعلام كرد: اعتقاد داريم بايد به دنبال منشاء توليد آلودگي باشيم كه عموماً در تهران، منابع متحرك يعني وسايل نقليه موتوري از جمله خودروهايي كه از استانداردهاي پايين برخوردارند به خصوص خودروهاي كاربراتوري، خودروهاي فرسوده، خودروهاي فاقد معاينه فني كه موتور آنها تنظيم نشده و موتورسيكلتها باشیم که مبادی اصلي توليد آلودگي در تهران محسوب می شوند.
انبوه خودروهای فرسوده و آلاینده به راحتی در راه های روستایی تا بزرگراه های شهری تردد می کنند
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه بر اساس قانون، خودروهاي فرسوده و آلاينده در تهران و دیگر كلان شهرهاي كشور اجازه تردد ندارند، اظهار كرد: اين در حالی است كه از بيش از 3 ميليون دستگاه خودروي موجود در تهران، كمتر از 300 هزار دستگاه يعني زير 10 درصد معاينه فني دارند، در شرایطي است كه بنا بر مصوبه هيأت وزيران، بايد از حركت هر خودرويي كه فاقد معاينه فني است، جلوگيري به عمل آید، در صورتي كه به اين موضوع اهميتي داده نمي شود.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در طول 8 سال دولت هاي نهم و دهم، كمتر از 400 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شدند و به عبارتي، هر سال تنها 50 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شد، تصريح كرد: امروز ميزان خروج خودروهاي فرسوده، ضعيف تر از گذشته نیز شده و شاهد هستيم كه انبوه خودروهاي فرسوده، نه تنها در جاده ها و راه هاي روستايي، بلكه در بزرگراه ها و خيابان هاي تهران و سایر كلان شهرهای کشور به راحتي تردد مي كنند.
وي با تأكيد بر اين كه يك دستگاه خودروي كاربراتوري به ازاي هر كيلومتر پيمايش، 40 گرم آلودگي توليد مي كند كه در صورت فرسوده بودن، اين ميزان به 60 گرم نيز افزايش مي يآبد، اضافه كرد: اين در شرايطي است كه يك دستگاه خودروي استاندارد يورو دو در هر كيلومتر پيمايش، زير 3 گرم آلودگي توليد مي كند و در مقابل، آلودگي هر دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري به ازاي هر كيلومتر پيمايش، بالغ بر 15 گرم است.
انبوه موتورسیکلت های آلاینده همچنان در کشور تولید می شود
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه با وجود ممنوعیت توليد موتورسيكلت هاي كاربراتوري، ساخت اين نوع موتورسيكلت ها در كشور همچنان ادامه دارد و در مقابل، از جايگزين كردن موتورسيكلت هاي برقي فاقد آلودگي به جاي اين موتورسيكلت هاي آلاينده حمايت نمي شود، اظهار كرد: اين در شرایطی است كه مالكان موتورسيكلت هاي تهران خود را از انجام معاينه فني معاف مي دانند و اگر در تهران، معاينه فني خودروها به 10 درصد نمي رسد، معاينه فني موتورسيكلت ها به يك هزارم هم نمي رسد.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه براي غلبه بر بحران آلودگي هواي تهران، چند راه حل روشن وجود دارد، تصريح كرد: اجراي قانون از طریق جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده و آلاينده عموماً كاربراتوري، توسعه حمل و نقل پاك از جمله حمايت از جايگزيني موتورسيكلت هاي برقي به جاي بنزينی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي با محوريت مترو و بي آر تي و نوسازي ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان تاكسيراني، اصلی ترین راهكارهاي اجرايي كاهش و كنترل آلودگي هواي تهران هستند.
وي با تأكيد بر اين كه 6 سال است كه دولت هاي گذشته و فعلي به تهران هيچ اتوبوسي نداده اند، در صورتي كه دولت بايد 82 و نيم درصد از هزينه خريداري اتوبوس هاي تهران را تامين كند، اضافه كرد: همچنين دولت بايد حداقل يك سوم هزينه كرايه حمل و نقل عمومي را از طريق پرداخت يارانه بپردازد، ضمن اين كه نيمي از هزينه توسعه حمل و نقل عمومي نيز بر عهده دولت است و به عنوان نمونه، امروز كه در آخرين فصل سال قرار داريم، دولت تنها 47 ميليارد تومان بابت توسعه مترو پرداخته است.
کمک دولت تنها بابت ساخت 313 متر مترو کفایت می کند
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه اگر هزينه ساخت هر كيلومتر خط مترو را با خوش بيني، 150 ميليارد تومان در نظر بگيريم، دولت امسال هزينه ساخت تنها 313 متر مترو را پرداخت نموده، اظهار كرد: اين در حالي است كه هدف گذاري مديريت شهري و تأكيد شوراي محترم اسلامي شهر تهران، ساخت سالانه 30 كيلومتر مترو است كه مبلغ پرداختي از سوی دولت، تنها براي تحقق يك درصد از هدف پيش بيني شده، كفايت مي كند.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در شرايطي كه همه مي دانيم خودروها عامل اصلي آلودگي هواي تهران هستند، دولت بابت خرید 110 هزار خودروي موجود در انبار خودروسازان، يك باره دو هزار و 750 ميليارد تومان يعني بیش از 58 برابر كمكي كه امسال بابت توسعه حمل و نقل ریلی ارائه نموده، وام به توسعه حمل و نقل شخصي اختصاص داده، تصريح كرد: اين موضوع به معناي آن است كه از نظر دولت، ارزش توسعه مترو، کمتر از دو درصد اهمیت توسعه وسايل نقليه شخصي است.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه کمک دولت به مترو، معادل وام پرداختی به تنها 1880 دستگاه خودرو از مجموع 110 هزار دستگاه خودرويي است كه دولت برای خروج آنها از انبارهای خودروسازان، دو هزار و 750 میلیارد تومان وام پرداخت نمود، خاطرنشان كرد: در صورتي كه هزينه ساخت هر کیلومتر مترو را دست كم 150 ميليارد تومان در نظر بگيريم با مبلغي كه دولت بابت وام خريد خودرو اختصاص داد، قادر به ساخت 18 كيلومتر مترو در تهران بوديم.