تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


بیش از 50درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسودگی مطلق دارد
تاريخ خبر: شنبه، 28 آذر 1394 ساعت: 13:31

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه معضل امروز هوای تهران ناشی از تصمیمات اشتباه دیروز و امروز دولت های نهم، دهم و یازدهم است، گفت: راه دوری نمی رود اگر دولت حرف های نماینده های مردم در شورای شهر و شهردار تهران را گوش دهد و فکری کند. چراکه پایتخت در آینده نزدیک با خطر حمل و نقل ناایمن مواجه می شود.

ابوالفضل قناعتی ، با اشاره به اینکه اگر دولت امروز به فکر پرداخت معوقات بخش حمل و نقل بیفتد، تا دو سال دیگر شاهد اعمال تغییرات بنیادین در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بهره برداری از خطوط جدید مترو خواهیم بود، تصریح کرد: حتما باید اتفاقی رخ دهد، ترمزی نگیرد و تعدادی از شهروندان کشته شوند تا مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند؟

وی با تاکید بر اینکه همین حالا هم برای اقدامات دولت دیر شده است، ادامه داد: بیش از 6 سال است، چه از زمان دولت نهم و دهم و چه یازدهم در حوزه حمل و نقل از سمت دولت هیچ پرداخت سهمی صورت نگرفته و همین بی توجهی ها سبب شده چراغ های قرمز خطر روشن شود. آنهم در شرایطی که متروی تهران دیگر ظرفیتش اشباع شده و بیش از 50درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسودگی مطلق دارد.

وی با اشاره به اینکه معضلات امروز ناشی از تصمیمات غلط دیروز است که روز به روز بر شدت آلودگی هوای شهر و معضل ترافیک دامن می‌زند، تصریح کرد: شهرداری تلاش کرده با توجه به بضاعتی که در اختیار دارد و با حداقل های موجود سالی 100 تا 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل بیافزاید. در حالی که تهران سالیانه نیازمند ورود 1000 دستگاه اتوبوس است و تا دوسال دیگر حدود 3500 تا 4000 هزار دستگاه اتوبوس از 6500 اتوبوس کنونی فرسوده و در پارکینگ ها پارک می شوند.

قناعتی رسیدن نیمی از ناوگان اتوبوسرانی به فرسودگی کامل را به منزله به صدا در آمدن زنگ های خطر دانست و گفت: اگر مسئولان چشم ها و گوش هایشان را ببندند بی شک بروز حوادث آنان را از خواب غفلت بیدار خواهد کرد.

وی افزود: اگر دولت دو سال دیگر به فکر خرید اتوبوس بیفتد، چه تولید داخل و چه وارداتی، چهارسال بعد شاهد تحول در ناوگان خواهیم بود. اگر هم امروز به فکر بیفتیم، دو سال دیگر اتوبوس های جدید به ناوگان وارد می شوند. پس همین حالا هم دیر شده است.

این نماینده مردم تهران در شورای شهر با تاکید بر اینکه تا 3هزار اتوبوس به تهران نیاید نه خیابان های تهران خلوت می شود و نه آلودگی هوای شهر کاهش می یابد، متذکر شد: باید از همین حالا منتظر باشیم، چراکه با ادامه روند کنونی در سال های آینده تهران با فاجعه اتوبوس های خوابیده در پارکینگ ها، صف های طولانی مردم در ایستگاه ها و در نتیجه افزایش اعتراض های مردمی مواجه خواهد شد. معضلی که هم اکنون قابل پیشگیری است و هر روز بی توجهی به آن ضرر و زیان ها را تساعدی بالا می برد.

قناعتی با تاکید بر اینکه اتوبوس، آدامس نیست که همین الان با پرداخت پول قابل خریداری باشد، خرید اتوبوس از کشورهایی همچون چین یا خرید از شرکت های داخلی را زمان بر دانست و گفت: هم اکنون اعلام می کنم آقایان مسئولید. باید حرف نماینده مردم تهران و شهردار را گوش دهید. می خواهید قرض بگیرید یا وام، فرقی نمی کند، به داد تهران و ساکنانش برسید.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اگر دو خط دیگر متروی تهران هم تکمیل شود و راه بیفتد هم اتفاقی نمی اقتد، گفت: اگر اتوبوس ها از نفس بیفتند، مردم به سمت مترو می روند. همین حالا هم مترو جا ندارد و باید در کنار خط 1 و 2 و 3 تونل های جانبی افتتاح شود یا واگن ها افزایش یابند، اما مگر مترو تا چه اندازه ظرفیت دارد. مسئولان دولتی به میدان بیایند تا نگذاریم مردم به سختی بیفتند و تا دیر نشده فکری کنیم.