به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،خودروی برقی غدیر 110 در حضور اعضای شورای شهر تهران آزمایش شد به گونهای که رضایت اعضای شورای شهر تهران از ورود این خوردوها به چرخه حمل و نقل شهر تهران را به همراه داشت.
در حاشیه برگزاری هفتادو چهارمین جلسه شورا، خودروی برقی غدیر 110 که پیش از این در سالروز هوای پاک رونمایی شده بود در حضور اعضای شورای شهر تهران نیز به حرکت درآمد.
احمد مسجدجامعی ، مرتضی طلایی رییس و نایب رییس شورا ، عبدالمقیم ناصحی ، رحمت الله حافظی ، محمد حقانی ، محسن سرخو، ابوالفضل قناعتی ، عبدالحسین مختاباد ، علیرضا دبیر، محمد مهدی تندگویان ، محسن پیرهادی و پرویز سروری از جمله اعضایی بودند که از نزدیک شاهد چگونگی عملکرد این خودرو بودند.
عملکرد این خودرو با توجه به ابعاد کوچکش و سوخت پاکی (انرژی الکتریکی) که مصرف می کند از جمله مواردی بود که ضرورت ورود این خودرو به چرخه حمل و نقل تهران را آشکار می نماید.
مسعود ارشادی - سازنده این خودرو نیز بیان کرد: امروزه آلودگی هوا معضل بزرگی برای کلان شهرها از جمله تهران است. در حال حاضر مهمترین منبع آلاینده هوا منابع متحرک از جمله خودرو و موتورسیکلت و نوع سوخت مصرفی آنها است.
وی اظهار داشت: استفاده از خودروهای برقی و هیبردی می تواند یکی از بهترین راه های مقابله با مشکل آلودگی هوا باشد که این موضوع باید مورد توجه جدی مسئولان، برنامهریزان و تصمیم گیران کشور قرار گیرد.
ارشادی ادامه داد: ساخت این خودرو حدود 17 سال زمان برد و 5 سال از این مدت صرف پژوهش و تحقیقات در زمینه این خودرو شد.
وی در ادامه به مشخصات خودرو اشاره کرد و افزود: ظرفیت خودرو 2 نفره و نوع آن سواری، کلاس شهری و مدل کروک است. طول این خودرو 2 متر و 18 سانتی متر و عرض آن 115 سانتی متر و ارتفاع آن 135 سانتی متر است که بدون باتری 180 و با باتری 280 کیلوگرم وزن دارد. قابلیت حمل مسافر تا سقف 200 کیلوگرم را نیز دارد.
وی اضافه کرد: سرعت کنونی این خودرو 60 کیلومتر است و با هر بار شارژ باتری تا 4 ساعت توان حرکت دارد. این خودرو فاقد موتور سوخت احتراق داخلی است در نتیجه هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی و آلودگی صوتی را به همراه ندارد.
وی در مورد شارژ باتری این خودرو گفت: باتری آن به راحتی با برق شهری 220 ولت شارژ می شود و هزینه هر بار شارژ 3 هزار ریال است، هزینه برای پیمایش 100 کیلومتر مسافت تقریبا معادل 5 هزار ریال است.این خودرو با هر بار شارژ قابلیت پیمایش تا 100 کیلومتر را دارد و باید گفت هر باتری برای 2 هزار بار شارژ طراحی شده است که این امر با توجه به هزینه هایی که امروزه شهروندان برای سوخت بنزین متحمل می شوند و آلودگی هوا، بسیار مقرون به صرفه است.
ارشادی در مورد قابلیت باتری این خودرو گفت: اکنون باتری آن توسط برق منطقه ای شارژ می شود اما امکان ارتقای آن وجود دارد تا بتوان در آینده با استفاده از انرژی ها تجدید پذیر شارژ شود.
وی خاطرنشان کرد: ورود این خودرو می تواند سر آغازی بر ورود خودروهای برقی با کاربری های متفاوت باشد که این امر می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. در حال حاضر می نی بوس 8 نفره ، وانت و موتور سیکلت دو چرخه و سه چرخه الکتریکی را نیز طراحی کرده ایم.
در پایان هر یک از اعضا سوار بر خودروی برقی شده و با کارکرد آن آشنا شدند.