به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،بعد از سالها انتظار، صدای قطار در تونلهای متروی شیراز طنینانداز شد تا یک گام دیگر به تحقق زیرساختی برای تسهیل در خدمترسانی به مردم، برداشته شده باشد.
خبرنگاران و عکاسان رسانههای فارس، جزو اولین گروهی بودند که بهعنوان مسافران قطار شهری از گیتهایی که هنوز در کاورهای پلاستیکی قرار دارند، عبور کرده و مسیر فاز اول خط یک قطار شهری شیراز را پیمودند تا پنجره آغاز بهکار مترو را در سومین حرم اهل بیت(ع) بهروی مردم این شهر باز کنند.
امروز آغاز نقطه شروع برای پایان انتظار شهروندانی است که از آغاز عملیات اجرایی قطار شهری در شیراز، زمان را شمارش کردهاند تا شاهد آماده شدن و بهرهبرداری از زیرساختی بهنام مترو باشند، مردمی که آرام آرام کاسه صبرشان داشت لبریز میشد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز سهشنبه 26 خرداد ماه و در روزیکه گروههای خبری و تصویربرداری و عکاسی رسانههای مختلف، سوار بر اولین واگنها، مسیر میدان نمازی تا میدان احسان را در شلوغترین ساعت روز، ظرف مدت 15 دقیقه طی کردند، گفت: این پروژه در فاز اول خط یک آماده بهرهبرداری است و با رسیدن سایر رامهای قطار، در آیندهای بسیار نزدیک، رسما آغاز بهکار خواهد کرد.
اسدالله حاجزمانی تصریح کرد: اکنون نیز امکان این وجود دارد که با استفاده از همین تعداد واگن در ساعتهای محدودی از روز با هدف آشنایی شهروندان با فرهنگ استفاده از مترو، از این ظرفیت استفاده کنیم اما ترجیح میدهیم زمانی کار رسما شروع شود که ظرفیت درحد نیاز شهروندان در این فاز باشد.
وی گفت: با استفاده از چهاررام قطار امکان جابهجایی 50 هزار نفر را در هر روز با استفاده از قطار شهری خواهیم داشت و میتوانیم با فاصلهای حدود 15 دقیقه به شهروندان در ایستگاهها سرویس بدهیم.
حاجزمانی با توضیح اینکه فعلا 10.5 کیلومتر از مسیر 24.5 کیلومتری خط یک قطار شهری شیراز آماده شده است، گفت: با راهاندازی این سیستم حمل و نقل به ازای هر یک کیلومتر بالغ بر 70 نفر اشتغالزایی خواهیم داشت و در کنار آن نیز اشتغالزایی غیرمستقیم را نیز باید لحاظ کرد.
وی با اشاره به اینکه در مسیر فاز اول خط یک، حدود 2.8 کیلومتر قطار روی سطح زمین حرکت میکند، گفت: تردد قطار در این بخش از مسیر بهنوعی تنوعی برای راهبران قطار خواهد بود تا حرکت در تونلهای تاریک بهشکل مداوم آنان را خسته نکند.
حاجزمانی با بیان اینکه در ایستگاه میدان احسان امکانی برای پارک خودرو با 450 واحد پارک در نظر گرفته شده است، گفت: اگرچه ایجاد سیستم حمل و نقل مترو برای جایگزین کردن آن بهجای استفاده از خودروهای شخصی است اما شهروندان ساکن در شهرکهای شمالغرب شیراز میتوانند با استفاده از خودروهای عمومی یا شخصی به محل ایستگاه احسان آمده و از این نقطه، از امکان قطار شهری استفاده کنند.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز سیستمهای بهکار گرفته شده را از جمله بهترین و بهروزترین سیستمها برشمرد و گفت: با پیشبینیهای انجام شده، امکان مانیتورینگ تمام خطوط فراهم است از طرفی امکان استفاده از تلفن همراه در تمام مسیر و گالریها و تونلها وجود خواهد داشت.
حاجزمانی همچنین در خصوص فاز دوم از خط یک نیز گفت: با اتمام فاز یک، هجمهای را برای تکمیل فاز دوم از خط یک آغاز کردهایم و برای تکمیل این مسیر حدود 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی با بیان اینکه در فاز دوم، تکمیل 5 ایستگاه از 8 ایستگاه پیشبینی شده در اولویت قرار دارد، گفت: ایستگاههایی نظیر مدرس که با هدف تخلیه مسافرانی که از طریق پایانه مدرس وارد شیراز میشدند، احداث شده است، بهدلیل جابهجایی این ترمیان در آینده، فعلا و در مرحله اول در دستور کار قرار ندارد.
حاجزمانی گفت: تنها در میدان امامحسین(ع) نیازمند انجام عملیات حفاری هستیم که به همین واسطه ممکن است محدودیتهایی برای تردد خودروها در یکی دو مسیر از مسیرهای چندگانه ایجاد شود و البته این محدودیتها پس از تصویب در شورای ترافیک، از قبل اطلاعرسانی میشود.
وی در عینحال تصریح کرد: حتی اگر محدودیتی در تردد و در بعضی مسیرهای میدان امام حسین(ع) ایجاد شود، تنها برای خودروهای سواری شخصی خواهد بود و شامل اتوبوس و تاکسی نمیشود.
حاجزمانی با یادآوری اینکه تمرکز اعتباری برای تکمیل فاز دوم از خط یک قطار شهری شیراز است، گفت: اعتبارات این خط هیچ ارتباطی با اعتبارات خط دوم پروژه قطار شهری شیراز ندارد و مسیر تامین هزینهها کاملا متفاوت و مجزا خواهد بود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: برای شیراز 6 مسیر قطار شهری پیشبینی شده است که مطالعات آن به سال 1355 باز میگردد و در این مطالعات طرح قطار شهری (مترو) بهترین گزینه برای این شهر عنوان شده است.
حاجزمانی با تصریح اینکه در مسیر خط دوم قطار شهری نیز استفاده از منوریل تقریبا منتفی است، گفت: حتی شهرهایی نظیر کرمانشاه هم که بهدنبال ایجاد منوریل بودند اکنون ایجاد قطار شهری را دنبال میکنند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز همچنین گفت: یکی از 2 رام واگن باقیمانده در گمرک با توجه به وعده شرکت فروشنده، تا هفته آینده ترخیص و به سمت شیراز حمل خواهد شد.