مهر: محمود نوابی با بیان اینکه گزارشی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اعمال نرخهای بلیت هواپیما در فضای آزادسازی ارایه داده، حکایت از این دارد که هنوز این نرخها عملیاتی نشده است، گفت: این آزادسازی بر مبنای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه صورت گرفته که براساس آن، قانوگذار اجازه داده که نرخها کالاها و خدمات آزاد شود ولی این آزادسازی در مورد کالاهایی اولویت اول هنوز مورد موافقت ستاد هدفمندی یارانهها قرار نگرفته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مورد قیمت بلیت هواپیما اجازه آزادسازی داده شده است اما گفته شده که قیمتها نباید به صورت غیرمتعارف افزایش یابد.
وی تصریح کرد: اگر از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در مورد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سئوال شود، به طور قطع ما از این افزایش قیمت استقبال نمیکنیم و حامی مصرفکننده هستیم، یا حداقل باید مقداری حسابشدهتر برخورد میشد، چراکه نمیشود ایرلاینها، همه زیانها و خسارات گذشته را در یک مرحله جبران کنند بلکه این افزایش قیمت باید در چند فاز و مرحله اجرا شود که فشار کمتری به مردم وارد شود، زیرا به هرحال طبقه متوسط و پایین جامعه از این خدمات استفاده میکنند.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: زمانی رقابت میتواند با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق افتد که عرضه بر تقاضا پیشی گیرد در حالی که در شرایط فعلی اینطور نیست و تقاضا برای بلیت هواپیما، بیش از عرضه است و بنابراین این اقدام برای آزادسازی بلیت هواپیما باید زمانی باشد که صندلی خالی در خطوط هوایی کشور وجود داشته باشد.