به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تأكيد بر لزوم تغييرات كالبدي به موازات تغييرات اجتماعي در منطقه 12 به عنوان مركز اقتصادي و تجاري و در عين حال تاريخي و فرهنگي پايتخت، از جمله مصادیق اين تحولات را ساماندهي ترافيك این منطقه و تغيیر در وضعيت حمل و نقل بار و كالا در محدوده بازار بزرگ تهران در قالب طرح انضباط شهری در منطقه 12 دانست و گفت: با كمك خود مردم، نمره تك رقمي انضباط ترافيك بازار را در آينده نزديك، دو رقمي خواهيم كرد.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: محور اساسي فعاليت هايي كه مديريت شهري در منطقه 12 تعريف كرده و تا كنون به مورد اجرا گذاشته، ارتقاي كيفيت زندگي در اين منطقه مركزي پايتخت است كه شرايط آن با ساير مناطق، متفاوت است و به همين دليل، برنامه ريزي های متفاوتي را نسبت به ديگر مناطق مي طلبد.
وي با اعلام اين كه كار در منطقه 12 به دليل تمركز مراكز اداري، سياسي و اقتصادي و تجمع مكان هاي تاريخي، فرهنگي و تجاري دشوار است، تأكيد كرد: منطقه 12 به عنوان يكي از بي انضباط ترين نقاط شهر از نظر ترافيكي محسوب مي شود و گويي بي نظمي در ترافيك اين منطقه نهادينه شده و انواع تخلفات ترافيكي به وفور در اين منطقه به چشم مي خورد و هر چه به مركز اين منطقه پيش مي رويم، وسعت و شدت اين تخلفات وخيم تر مي شود.
بي انضباطي موتورسيكلت سواران عامل بي نظمي ترافيك در مركز پايتخت
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه يكي از مهم ترين دلايل و عوامل وخامت وضعيت ترافيكي منطقه 12 موتورسيكلت ها هستند، اظهار كرد: از هر سه نفر كه در بازار مشغول به كار هستند، يك نفر داراي موتورسيكلت است و امروز اين وسيله دو چرخ در جا به جايي افراد و حمل و نقل و بار و كالا از بازار به اقصي نقاط شهر، نقش عمده اي را ايفاء مي نمايد.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در ساعات اوج ترافيك در محدوده بازار بزرگ تهران، هر ساعت بالغ بر 100 هزار دستگاه موتورسيكلت تردد مي كند و بي انضباطي هاي راكبان آنها، نه تنها به بي نظمي ترافيك اين محدوده، بلكه به آشفتگي ترافيك در كل منطقه 12 و بلکه در محدوده مرکزی پایتخت دامن مي زند، تصريح كرد: در اجراي سياست هاي انضباط شهري و ترافيكي در منطقه 12، مجموعه برنامه هايي را در قالب 19 اقدام اجرايي در دستور كار قرار داده ايم.
وي با تأكيد بر اين كه علاوه بر ساماندهي وضعيت موتورسيكلت ها، سامان بخشي به وضعيت حمل و نقل بار و كالا از جمله برنامه هايي است كه به منظور نظم بخشي ترافيكي در منطقه 12 پيش بيني شده، اضافه كرد: با توجه به حجم بالاي جا به جايي بار و كالا در محدوده بازار و محدوديت هاي تردد در معابر تو در تو و ساختار قديمي و سنتي اين محدوده، نيازمند روش هاي نو هستيم.
حمايت از 6 هزار باربر زحمتكش بازار
معاون شهردار تهران با اشاره به اين که افزايش كارآيي فرآيند حمل و نقل و حفظ ايمني بار و كالا و همچنين افزايش سرعت و سهولت جا به جايي آنها از جمله اهداف طرح ساماندهي حمل و نقل بار و كالا در بازار است، اظهار كرد: ارتقاء و بهبود سامانه حمل و نقل بار و كالا در تهران با بيشترين آثار و پيآمدهاي مثبت و كمترين اثرات و تبعات منفي كه در عين حال به بهبود وضعيت پيچيده ترافيك در اين منطقه پر تراكم شهر نيز كمك كند را در اين طرح، مورد توجه قرار داده ايم.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در حال حاضر بالغ بر 6 هزار باربر با چرخ هاي دستي يا بدون اين چرخ ها در بازار تهران مشغول به كار هستند، تصريح كرد: شناسايي و ساماندهي باربران و بالا بردن امنيت و سرعت از مبداء تا مقصد و انجام حمايت هاي اجتماعي، حقوقي و رفاهي از اين عزيزان زحمتكش از جمله اهدافي است كه در اين طرح در نظر گرفته شده است.
وي در پايان با تأكيد بر اين که روزانه بالغ بر دو هزار تن بار و كالا از اقصي نقاط پايتخت به بازار وارد و از بازار خارج مي شوند، خاطرنشان كرد: حدود 900 تُن از اين ميزان از جنوب تهران، حدود 400 تُن از شمال شهر، حدود 400 تُن از غرب تهران و حدود 300 تُن نيز از شرق شهر وارد بازار شده و از بازار خارج مي شود و ساماندهي حمل و نقل اين حجم بالا از بار و كالا، ضرورتی انكارناپذير است.