تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


بازار 500 میلیونی ایران پیش روی خودروسازان خارجی
تاريخ خبر: دوشنبه، 9 آذر 1394 ساعت: 10:07

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : امروز هر گونه همکاری مشترک با خودروسازان اروپایی باید با هدف توانمندسازی صنعت خودرو ایران صورت گیرد.

حسین گروسی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز،افزود : انچه که در همکاری و مشارکت با خودروسازان خارجی قابل تامل است موضوع سرمایه گذاری مشترک است این در حالی است در سالهایی که ایران با پژو همکاری داشت عدم سرمایه گذاری این شرکت در ایران موجب رفتار این شرکت در شرایط تحریم و ترک یکباره ایران شد.

وی تصریح کرد : شرکت پژو علی رغم قراردادی که با ایران داشت به تعهداتش عمل نکرد از این رو در همکاری های جدید باید از تجارب گذشته درس گرفت.

وی با اشاره به شروط وزارت صنعت ، معدن و تجارت در همکاری با خودروسازان خارجی خاطر نشان کرد : شروع همکاری مشترک با خودروسازان خارجی با حداقل 40 درصد تولید داخل به عنوان موارد مورد تاکید وزارت صنعت و معدن نه تنها منطقی است بلکه به جهت توانایی صنعت قطعه سازی ایران قابل تحقق است.

وی تصریح کرد : امروز قطعه سازان ایرانی به جهت دانش و تکنولوژی به روز قادر به تولید قطعات با کیقیت هستند و از توانایی لازم در این راستا برخوردارند.

وی گفت : در جریان حضور و همکاری با شرکتهای خارجی علاوه بر 50 درصد سرمایه گذاری مشترک ، بحث صادرات 30 درصدی از تولیدات مشترک نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد و از شروط همکاری ها باشد و با توجه به موقعیت استراتژیک کشورمان ، ایران پایگاه صادراتی شود.

نماینده شهریار در خانه ملت به مرز مشترک ایران با بیش از 15 کشور اشاره کرد و یاد آورشد : امروز ایران تنها یک بازار 80 میلیونی نیست بلکه به دلیل موقعیت استراتژیک و مرز مشترک با برخی از کشورها بازار 400 ، 500 میلیونی است و این نکته ای است که شرکتهای خارجی در خصوص سرمایه گذاری مشترک نیز نسبت به آن توجه دارند.

گروسی با توجه به ایجاد بازار بزرگ بوجود آمده در جریان این همکاری ها خاطر نشان کرد :  خودروسازان خارجی در رفت و آمدها و مذاکراتی که با ایران دارند باید توجه کنند این همکاری ها باید بر مینای برد _برد تنظیم شود .

وی گفت : خودروسازان باید از شرایط جدید بوجود آمده بهره برده و با استفاده مناسب از مزیت و موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، ایران را به حوزه تولید و صادرات خودرو تبدیل کنند.