از نصب 3 هزار دوربین در پایتخت تا انتقاد معاون شهردار از برخورد پلیس با پلاک پوشان طرح ترافیک
به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون شهردار تهران با اشاره به روند رو به رشد ورودهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک ، از عملکرد پلیس در برخورد با متخلفان و مجرمان در اقدام به پلاک پوشانی در ورودی های محدوده طرح ترافیک انتقاد کرد .
عصر روز گذشته شورای مدیران حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی برگزار و آخرین وضعیت سیستم های هوشمند پایتخت ارایه شد .
ایلوش وزیری مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک با بیان اینکه سامانه ثبت تخلف بر اساس نیاز پلیس و سازمان های متولی حمل و نقل و ترافیک جهت مکانیزاسیون ثبت تخلفات رانندگی نصب و راه اندازی شده اند، گفت: امروزه تمامی این سامانهها از ابزاری اتوماتیک برای تشخیص متن پلاک خودرو (Automatic Number Plate Recognition) معروف به ANPR استفاده می کنند .
وی با اشاره به اینکه تاکنون 3هزار دوربین در شهر تهران اعم از 1500دوربین نظارت تصویری و 1500 دوربین ثبت تخلف نصب شده است، اظهارداشت: تنها 5درصد از این تعداد در دوره مدیریت قبل از سال84 صورت گرفته است. این در حالیست که آن 5درصد نیز مورد بازبینی و تعویض قرار گزفته اند .
وی با اشاره به اینکه دوربین های ثبت تخلف شامل ورودی و خروجی طرح ترافیک، ورودی و خروجی زوج یا فرد ،سرعت ،عبور خودرو سنگین ،عبور از چراغ قرمز ،پایانه های تاکسیرانی ، عبور از خط اضطرار ،مسیر ویژه اتوبوس ،تغییر خط و کنترل تردد (محدوده بازار) می شوند تصریح کرد: تعداد کل سامانه ثبت تخلف مکانیزه ورودی و خروجی محدوده طرح ترافیک 224 سامانه است که شامل 122 سامانه ورود به محدوده طرح و 102 سامانه خروج از محدوده طرح بوده است که تمامی سامانه ها دارای دوربین OVERVIEW و کد پلیس بوده که توسط آنها جریمه صادر می شود.
وی با اشاره به آمار دوربین ثبت تخلف از اردیبهشت ماه گفت: براورد اردیبشت تا مهر ماه نشان می دهد در مهر ماه سال جاری قریب به 16 میلیون تردد به محدوده طرح ترافیک را شاهد بودیم که از این تعداد 427 هزار مورد تخلف بوده است. این در حالیست که در شهریور ماه قریب به 12 میلیون تردد رقم خورده که 697 مورد تخلف بوده است.
وزیری تصریح کرد: تیرماه کمترین حجم تردد در محدوده طرح را دارا است که علت این موضوع می تواند همزمانی این ماه با ماه مبارک رمضان باشد که با توجه به ویژگی های این ماه و همچنین در نظر گرفتن زمان افطار بعد از اتمام ساعات طرح این موضوع منطقی به نظر می رسد.
به گفته وی با توجه به اینکه نرخ تخلفات در مهرماه نسبت به شهریورماه کاهش یافته است، می تواند بازگو کننده این مطلب باشد که افراد نسبت به جرایم آگاهی یافته اند و حتی المقدور از سفرهای غیر ضروری خود در این منطقه چشم پوشی کرده اند.
وی در ادامه با اشاره به سامانه های ثبت تخلف ورودی/خروجی محدوده زوج یا فرد بیان کرد: تعداد سامانه های راه اندازی شده 176سامانه است که 11 منطقه تحت پوشش بوده و شامل 116 معبر مرزی و 60 معبر داخلی می باشند. اکنون رکورد کلیه تخلفات به سمت پلیس راهور ارسال می گردد و به تازگی پلیس در حال ارسال پیامک ارشادی به متخلفین است.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران نرخ صعودی حجم تردد کلی به همراه حجم تردد لحاظ شده در ساعات طرح نشان دهنده آن است که مطلوبیت سفر در ناحیه زوج و فرد طی ماه های ذکر شده افزایش داشته است. در عین حال میزان تخلفات نیز همانند نرخ تردد در ماه های ذکر شده افزایش داشته است که این امر علاوه بر اینکه به حجم عبوری افزایش داشته وابسته می باشد، نشان دهنده این موضوع است که روند رشد تخلفات با حجم تردد عبوری رابطه ای مستقیم داشته است و از الگوی یکسانی در رشد استفاده کرده است.
وی گفت : با توجه به روندی تقریباً یکسان در نرخ رشد تخلفات و حجم عبوری، می توان این برداشت را داشت که اکثر متخلفان افراد ثابتی هستند که با توجه به هدف سفر خود مجبور به عدم رعایت قوانین در این محدوده شده اند.
وزیری در ادامه با اشاره به سامانه های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز نیز بیان کرد: تعداد تقاطع راه اندازی شده 175 تقاطع بوده که 21 منطقه تحت پوشش قرار دارد و کلیه سامانه ها دارای کد پلیس بوده و جریمه صادر می شود.
به گفته وی سامانه های ثبت تخلف سرعت در 40 محور و با 332 دوربین کنترل می شوند که میزان تخلفات در مهرماه افزایش داشته است. این امر می تواند ناشی از افزایش حجم تردد در معابر به علت افزایش بار سفرهای آموزشی به شبکه باشد. در عین حال این روند رو به رشد در میزان تخلفات سرعت می تواند ارتباطی نیز با میزان نرخ تورم و کاهش ارزش جریمه داشته باشد. به این نحو که افراد طی زمان احساس خواهند کرد جریمه برای آنها به صرفه تر از زمان از دست رفته است.
پس از ارایه گزارش شرکت کنترل ترافیک سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به ورود های غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک و پوشاندن پلاک از سوی رانندگان گفت : اینکه تصویر این تخلفات ثبت شود و تنها با این توجیه که پلاک خوانده نشده از تخلف انها بگذریم منطقی نیست .
وی با انتقاد از عملکرد پلیس در برخورد با پلاک پوشانی برخی خودروها تصریح کرد: قطعا با ارایه دیتاها به پلیس و حتی کنترل از سوی عوامل پلیس می توان میزان این قبیل تخلفات را که به نوعی جرم تلقی می شود، کاهش داد .
شکری هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه همواره یکی از مشکلات شهروندان که با 1888مطرح می کنند جانمایی بد تابلوهای تعیین مسیر است، گفت: وقتی یک بزرگراهی ساخته می شود و یا در بازنگری نگهداشت بزرگراه، محل نصب و فاصله مکانی تابلوها تعیین می شود. این در حالیست که به سبب تغییر معابر و یا تعریض معبر، تابلوهای گذشته نیازمند اصلاحات است.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: قطعا در برخی معابر تابلو ها به میزان کافی نیستند و یا با جانمایی بد در کنار درختان و ساختمان ها قرار گرفته اند ، اما تلاش می شود با شناسایی نقاط مشکل دار، رفع نقص صورت گیرد.
وی گفت: با توجه به اینکه این مهم مدنظر اعضای شورای اسلامی شهر نیز بود مقرر شد بودجه مربوط به تابلو ها به صورت ردیف اختصاصی و متمرکز دیده شود تا بنا به گسترش معابر ، نصب تابلو ها در دستور کار قرار گیرد ، همچنین بودجه ای برای نگهداشت تابلوها تعیین شود .
تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: همچنین تصمیم بر آن است که تابلوهای هدایت مسیر اعم از ثابت و متغیر بدون قید زبان خارجی باشد ،بطوریکه از این پس تنها حروف فارسی بر روی تابلوها نوشته و حروف انگلیسی از آن حذف میشود و برای راهنمایی افراد غیرایرانی و توریستها نیز از مدل شمارهگذاری به عنوان روش مکمل استفاده شود.
وی افزود: خیابانهای پایتخت به کد معبر مجهز میشوند و در حال حاضر نیز کارشناسان در حال ایجاد مدل بازنگری معابر شهری بر اساس شماره گذاری هستند.