تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


توافق ایران خودرووپژو درمرحله نهایی است
تاريخ خبر: شنبه، 23 آبان 1394 ساعت: 08:35
به گزارش خبرخودرو،مذاکرات با پژو به بن‌بست نرسیده است و تنها بر سر دو موضوع با این شرکت اختلاف نظر داریم که البته در تلاش هستیم با سرعت این مشکلات حل شود و وارد فاز اجرایی شویم. درست است که رفتن پژو از ایران برای ما خسارت سنگینی داشت و این مجموعه، رفتار درستی در زمان تحریم با ایران خودرو نداشت اما همکاری ما منوط به دریافت غرامت از این شرکت فرانسوی نیست
مدیرعامل ایران خودرو زیاد تمایلی ندارد در مورد فرانسوی‌ها صحبت کند. همچنین توصیه کرد شرکت‌هایی که می‌خواهند با ما شراکت کنند بهتر است به جای حرف زدن عمل کنند.
هاشم یکه زارع ادامه داد: در زمان مذاکرات گفت‌و‌گوهایی طولانی داشتیم، لذا به نظر می‌رسد قبل از امضا شدن قراردادها بهترین محل برای همفکری میز مذاکره است. طی هفته‌های اخیر در رسانه‌های فرانسه و ایران صحبت‌هایی بین دو مجموعه پژو و ایران خودرو رد و بدل شد که زیاد خوشایند نبود و به نظر می‌رسید که بن‌بستی در مذاکرات صورت گرفته است. پژویی‌ها گفته‌هایی که از آنها نقل شده بود کذب دانستند و ایران خودرویی‌ها هم معتقد بودند گفته‌های منفی آنها در مورد همکاری با ایران تنها مصرف داخلی دارد و در حقیقت می‌خواهند در کشورشان مذاکرات را آن‌گونه که مطلوب فرانسوی‌ها است جلوه دهند. اما در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها مذاکره‌کننده ایران با فرانسوی‌ها در بازدید از غرفه روزنامه «ایران» گفت: مذاکرات با پژو به بن‌بست نرسیده است و تنها بر سر دو موضوع با این شرکت اختلاف نظر داریم که البته در تلاش هستیم با سرعت این مشکلات حل شود و وارد فاز اجرایی شویم. به صورت کلی توافق با پژو - سیتروئن به نتیجه رسیده است.
وی همچنین درباره اینکه همکاری با پژو منوط به دریافت غرامت شده است یا خیر اظهار داشت: درست است که رفتن پژو از ایران برای ما خسارت سنگینی داشت و این مجموعه رفتار درستی در زمان تحریم با ایران خودرو نداشت اما همکاری ما منوط به دریافت غرامت از این شرکت فرانسوی نیست. با این اوصاف در مورد دریافت غرامت با این شرکت مذاکره خواهیم کرد تا به نتیجه مثبتی برسیم.
یکه زارع از پژو خواست که کمتر حرف بزند و به جای آن به گفته‌ها و وعده‌های خود عمل کند. البته این موضوع را هم به مجموعه ایران خودرو تذکر داد و افزود: اگر دو مجموعه به فعالیت‌ها و قراردادی که قرار است امضا شوند بپردازند خیلی بهتر است.
مدیرعامل ایران خودرو گفت: پژو تمام شرایط ایران خودرو را پذیرفته اما یک یا دو موضوع باقیمانده است که با حل آن، ضمن تشکیل کارگروهی برای شروع فعالیت، مرکز تحقیقات مشترکی نیز ایجاد خواهیم کرد. یکه زارع تأکید کرد: مقرر شده است که ایران خودرو و شرکت پژو با تشکیل کارگروهی مشترک، تولید محصولات کیفی خود را آغاز کنند. از سویی براساس توافق صورت گرفته، 30 درصد تولید در زنجیره جهانی پژو به خارج از کشور صادر خواهد شد. وی با بیان اینکه برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی مشترک بین ایران خودرو و پژو به توافق رسیده‌ایم، افزود: شرایط با گذشته متفاوت شده و صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران بسیار قدرتمند است؛ از این‌رو دو شرکت توافق کردند در یک شرایط برد-برد کار خود را آغاز کنند. مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: با آغاز همکاری‌های ایران خودرو و پژو، شاهد عرضه محصولات جدید در کشور خواهیم بود؛ ضمن آنکه ایران خودرو در نظر دارد شریک جدیدی به مجموعه خود اضافه کند. هم‌اکنون در حال مذاکره با چند خودروساز مطرح جهان هستیم تا در صورت توافق، همکاری‌های خود را با یکی از آنها آغاز کنیم. وی درباره اینکه چه زمان شریک اصلی ایران خودرو مشخص خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر ما با چند شرکت از جمله رنو، پژو و بنز فعالیت می‌کنیم که بزودی یک مجموعه دیگر هم اضافه می‌شود. لذا هر کدام از شرکت‌ها که بیشترین و بهترین حجم کاری را با ما داشته باشند شریک اول خواهند شد. لذا اکنون خیلی زود است که نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنیم.
درخواست وزیر صنعت از خودروسازان داخلی
از آنجا که همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی در صدر فعالیت خودروسازان ایرانی قرار گرفته است محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان داخلی خواست در همکاری با خودروسازان معتبر جهانی نسبت به انتقال تکنولوژی و تولید خودروهای روز جهان، اقدام کنند. خودروسازان داخلی باید تولید خودروهایی را در دستور کار قرار دهند که قابلیت رقابت با خودروهای خارجی را داشته و به بازارهای جهانی صادر شوند. وی ادامه داد: متأسفانه پلت‌فرم برخی خودروهای در حال تولید در کشور مربوط به سه دهه پیش است به همین دلیل مصرف‌کنندگان از کیفیت این خودروها ناراضی هستند. وی همچنین از قطعه‌سازان داخلی خواست با قطعه‌سازان معتبر جهانی قرارداد همکاری مشترک منعقد کرده و کیفیت قطعات تولیدی خود را ارتقا دهند. قطعه‌سازان باید در همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی به دنبال زمینه‌سازی برای صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر باشند در آن صورت با افزایش کیفیت قطعات، کیفیت خودروهای تولیدی در کشور نیز افزایش خواهد یافت. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان در پایین بودن کیفیت برخی خودروهای تولیدی در کشور مقصرند بنابراین باید با همکاری یکدیگر این مشکل را برطرف کنند.
فروش 102 هزار خودرو در 4 روز
موضوع دیگری که از مدیرعامل ایران خودرو پرسیدیم و این روزها مورد بحث عموم مردم قرار می‌گیرد پرداخت وام 25 میلیون تومانی بود. وی گفت: مردم استقبال خیلی خوبی از این طرح داشتند و این امر نشان داد که مردم با صنعت داخلی و رونق آن موافق هستند. قبل از شروع پرداخت وام 25 میلیون تومانی برخی‌ها دوست داشتند فضای بازار را به شکلی ترسیم کنند که مردم حاضر نیستند برای خودروهای داخلی هزینه کنند. اما با ارائه تسهیلات از سوی دولت مشخص شد که کمبود نقدینگی دلیل اصلی رکود بازار خودرو بوده است. از سویی مردم خواهان ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بودند که باید بگویم مدت‌ها است برای این بخش برنامه‌ریزی کردیم و می‌خواهیم خودروهایی را وارد بازار کنیم که ضمن خدمات پس از فروش مطلوب با کمترین مشکل فنی روبه‌رو شود. وی افزود: نه اینکه مردم پول خودرو برایشان مهم نباشد اما وضعیت فروش اقساطی نشان می‌دهد که مردم خواستار بهتر شدن کیفیت خودروها و سرویس دهی مناسب هستند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره فروش اقساطی خودرو آمار چهار روزه آن را منتشر و اعلام کرد: از اجرای طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی (از 18 آبان ماه)، بیش از 102 هزار نفر ثبت‌نام کردند و 91 هزار خودرو از مجموعه خودروسازی سایپا و ایران خودرو به فروش رفت. شرکت ایران خودرو در پایان چهارمین روز اجرای طرح پرداخت تسهیلات 25میلیون تومانی فروش خودرو 52هزار و 900 نفر پیش‌ثبت‌نام داشته است که از این رقم 41هزار و350 نفر وجوه خود را واریز کرده‌اند. شرکت سایپا نیز در پایان روز چهارم اجرای این طرح 49 هزار و700 خودرو را فروخته است.
محدودیتی برای عرضه خودرو نداریم
وی اظهار داشت: باوجود افزایش شمار متقاضیان خرید اقساطی خودرو، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ایران خودرو با کمبود مواجه نخواهد شد و همه محصولاتی که در این طرح به فروش می‌رسد در مدت 20 تا 30 روز تحویل داده خواهد شد، بنابر این زمان تحویل خودروها ۶۰ روزه نیست. وی درباره عرضه محدود یک یا دو مدل خودرو در برخی از نمایندگی‌های ایران خودرو در کشور نیز گفت: ایران خودرو در این طرح هشت نوع محصول را عرضه می‌کند اما ممکن است در برخی از نمایندگی‌ها به دلیل تقاضای بالا، محصولات کاهش یافته باشد. یکه زارع خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که به همین منظور در گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد، درصددیم با ظرفیت سازی‌های جدید، به نیازهای متقاضیان پاسخ دهیم. همه نمایندگی‌های ما در کشور براساس همان فرم فروش که در معرض دید عموم قرار گرفته، باید محصولات ایران خودرو را به متقاضیان عرضه کند. وی تأکید کرد: خودروهای پژو 405، پژو 206 و سمند بیشترین ثبت‌نام‌ها را داشته‌اند. در روز اول ثبت‌نام سهمیه ال 90 اتومات و دستی تمام شد که مجدداً سایت برای ثبت‌نام این محصول باز شد. یکه زارع اظهار داشت: محدودیتی به لحاظ فروش خودرو از سوی گروه صنعتی ایران خودرو وجود ندارد و تا آخر اردیبهشت ماه که دوره اجرای طرح تعیین شده است، می‌توانیم تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به فروش برسانیم. مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این سؤال که برخی از کارشناسان معتقدند به جای آنکه دولت وام 25 میلیون تومانی به مردم پرداخت کند بهتر بود این پول به صورت مستقیم به خودروسازان تزریق می‌شد، گفت: چنین اعتقادی ندارم. فکری که دولت برای پرداخت وام خودرو کرد بسیار مثبت و کارشناسی است. بهترین تصمیم اتخاذ شده است. ما خواهان رونق بازار هستیم لذا تسهیل شرایط کمک می‌کند تا مردم بتوانند خرید کنند. با خرید مردم، پول به خودروسازان و قطعه سازان می‌رسد. تزریق پول به این شکل مکانیزم خوبی است. وی با اشاره به اینکه خودروسازان تمایل دارند طرح فروش اقساطی خودرو به صورت مداوم انجام شود، تصریح کرد: این طرح به مردم کمک می‌کند تا صاحب خودرو شوند و از سویی بر فروش خودروسازان هم افزوده می‌شود. در همه جای دنیا نیز بانک‌ها چنین خدماتی را می‌دهند. در اروپا برای خودروهای تجاری یا حتی سواری تا 90 درصد پول خودرو به صورت تسهیلات است. لذا ایران هم می‌تواند وارد چنین عرصه‌ای شود. حمایت بانک‌ها و لیزینگ باعث رونق تولید می‌شود.
ارتقای کیفیت خودروهای داخلی
وی در صحبت‌هایش به سطح ارتقای کیفیت خودروها هم اشاره‌ای داشت و افزود: کیفیت محصولات 93 نسبت به 92 حدود 20 درصد افزایش یافته است. یعنی اگر در سال 92 ، 10 درصد خودروها مشکل داشت اکنون به 8 درصد رسیده است. در سال 92 میزان تولید خودرو 300 هزار دستگاه بود که با احتساب 10 درصد 30 هزار خودرو مشکل فنی داشت. اما سال 93 با تولید 600 هزار دستگاه 48 هزار خودرو مورد شکایت مردمی واقع شد. وی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های مردم در بازار خودرو ورود محصولات با گیربکس اتومات است، تصریح کرد: اگر همین امروز برای تولید خودرو اتومات تصمیم‌گیری کنیم حداقل یکسال و نیم زمان می‌برد، از این‌رو ایران خودرو وارد چنین فازی شده است و قصد داریم برای برخی از خودروها گیربکس اتومات تولید کنیم. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اواخر سال آینده خودروی دنا اتومات وارد بازار خواهد شد. قطعاً چنین امری مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. یکه زارع گفت: خودروسازان باید به گونه‌ای فعالیت کنند تا نظر مشتریان را جذب کنند. اگر به هر دلیلی فروش ما کم شود تولید دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت. بدین جهت در برنامه‌های آتی همواره درخواست مردم مورد توجه قرار خواهد گرفت. مدیرعامل ایران خودرو درباره تزریق پول به خودروسازان گفت: دولت با پرداخت 500 میلیارد تومان به هر کدام از خودروسازان موافقت کرد. تاکنون 200 میلیارد تومان پرداخت شده است و بزودی 300 میلیارد تومان دیگر از سوی دولت داده خواهد شد.
سؤال دیگر ما درباره صحبت‌های ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد در مورد صنعت خودرو بود. اینکه وی مدافع سرسخت ایجاد قطب سوم خودروسازی است و طی چند وقت اخیر در مورد خودروهایی که خودروسازان نتوانستند به مردم بفروشند اظهار نظرهایی کرده است. یکه زارع گفت: ایشان جزو کسانی هستند که به صنعت خودروسازی زمانی که در سازمان گسترش بودند خیلی خدمت کردند و اکنون این صنعت مدیون سیاست‌های او است. دلیل اصلی حمایت از قطب سوم ایجاد رقابت مؤثر و مفید بین خودروسازان است که قطعاً با چنین امری کیفیت و قیمت محصولات داخلی هم ارتقا پیدا می‌کند. در مورد اینکه عنوان شده بود 80 هزار خودرو در انبار خودروسازان است به اذعان خودشان اطلاعات نادرست به وی داده بودند و در سخنرانی‌شان این امر اصلاح شد.