تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


اقدامات فعلی درهرندی جزو کارهای روتین شهرداری است
تاريخ خبر: يکشنبه، 3 آبان 1394 ساعت: 11:03

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه محله هرندی به صورت مشروط تخصیص یافته است، گفت: هنوز پروژه ارتقای کیفیت زندگی در محله هرندی به طور رسمی آغاز نشده است و شروع این طرح منوط به امضای توافقنامه فی مابین شورا و شهرداری پس از طرح موضوع آسیب ها و معضلات این منطقه در شوراست و طبیعی است که شهرداری از بودجه مصوب آن فعلا برداشت نکند.

رضا تقی پور با اشاره به اینکه اقدامات کنونی که شهرداری در منطقه 12 و به ویژه محله هرندی انجام داده است، جزو کارهای روتین شهرداری به حساب می آید، تصریح کرد: مداخلات کالبدی کنونی در محله هرندی درواقع جزو برنامه های اجرایی روتین شهرداری است و هنوز اقدامات ویژه ای که شورا برای آن بودجه تعیین کرده آغاز نشده است.

وی در تشریح چرایی تخصیص بودجه به محله هرندی پیش از آنکه برنامه های لازمه از سوی شهرداری به تصویب شورا برسد، افزود: با توجه به اینکه بودجه در یک فصل و بازه زمانی خاص تصویب می شود، در زمان تخصیص بودجه به محله هرندی، اعضا موافقت کردند که به  صورت مشروط این بودجه به محله هرندی تخصیص یابد. اما نباید فراموش کنیم که در تعریف چگونگی تصویب و تخصیص بودجه، بودجه کمی شده برنامه هاست.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های کلان و انتظارات و توقعاتی که برای محله هرندی وجود دارد، برای اعضای شورا در زمان تصویب بودجه مشخص بوده است، خاطرنشان کرد: گرچه برنامه مکتوب و جزئیات به صورت ریز مشخص نبود، اما  برنامه به صورت کلان و شناخت از آن وجود داشت. در همان زمان نیز این بحث مطرح بود. اما از آنجایی که فصل بودجه از راه رسیده بود، می بایست بودجه محله شهید هرندی نیز تصویب می شد.

تقی پور با اشاره به اینکه با موافقت اعضای شورا هزینه کرد بودجه مذکور مشروط به این شد که شهرداری ریز برنامه های اجرایی را در شورای شهر ارائه دهد، خاطرنشان کرد: اگر بودجه محله هرندی در سال گذشته به تصویب نمی رسید، در روند تخصیص بودجه یک وقفه یک ساله ایجاد می شد و تخصیص بودجه به سال 95 موکول می شد. چراکه تصویب بودجه یک فصل خاصی دارد و شورا هر زمانی نمی تواند بودجه سالیانه را به تصویب برساند.

سخنگوی شورای شهر تهران با رد این موضوع که از سوی برخی اعضای شورا گفته می شود بودجه هرندی مدت سه سال است که مصوب شده است، گفت: بودجه مصوب محله هرندی مربوط به سال گذشته است و در سال های قبل تر از آن هیچ بودجه ای به طرح ارتقای کیفیت زندگی در این محله تخصیص نیافته است.

وی اجرای پروژه سامان بخشی وضعیت محله هرندی را منوط به این دانست که در وهله نخست برنامه این اقدام از سوی شهرداری مطرح و سپس طی توافق نامه هایی به تصویب اعضای شورا برسد تا بودجه مصوب در بخش های مورد نظر هزینه شود و ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که در دو جلسه گذشته صحن علنی شورای شهر شهردار تهران به همراه معاونانش با هدف مشخص شدن برنامه حضور پیدا کردند و به طرح مساله معضلات و مشکلات محله هرندی پرداختند. این بدین معناست که پروژه محله هرندی هنوز به طور رسمی آغاز نشده و شروع این طرح منوط به امضای توافق نامه های دو طرفه است.

تقی پور در پاسخ به اینکه آیا اینکه شورا بدون برنامه، بودجه ای را به تصویب رسانده است، وجاهت قانونی دارد یا خیر نیز عنوان کرد: روال بودجه گذاری چه در سطح ملی و چه مدیریت شهری اینگونه است و می توان گفت این روند یک نقص کلی به حساب می آید. در این زمینه نیز باید بگویم که یک سری برنامه ها و تکالیف در برنامه پنج ساله شهرداری تهران دیده شده است که به تعبیری اختیارات شهرداری به حساب می آید. در واقع برای برخی طرح ها و پروژه ها کلیاتی در نظر گرفته می شود.

این عضو کمیسیون بودجه شورای شهر ادامه داد: البته بودجه ها به صورت کاملا عملیاتی مصوب نمی شوند، یعنی به طور معمول بودجه ها ابتدا تصویب می شوند و سپس توافقنامه ها به امضا می رسند. می توانیم بگوییم که این روند یک اقدام تعاملی است که در خصوص تخصیص بودجه به محله هرندی نیز در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل این شیوه بودجه ریزی این است که تا زمانی که بودجه مشخص نشده است، دستگاه های اجرایی اعلام می کنند که نمی دانند برای چه مقدار بودجه می توانند برنامه ریزی کلی داشته باشند. به طور مثال یک دستگاه اجرایی برای اینکه بداند برای برش سال 94 چه مقدار می تواند هزینه کرد داشته باشد، باید ابتدا مشخص شود که میزان اعتبارات چقدر است. یعنی ابتدا چه در قالب برنامه پنج ساله و چه سالانه موافقت اصولی صورت گیرد و سپس دستگاه اجرایی بر مبنای این تخصیص بودجه، برنامه نویسی های لازم را انجام دهد. سپس دستگاه اجرایی باید توافق نامه ای بیاورد تا بر اساس آن جزئیات تخصیص بودجه مشخص شود تا دامنه کار و ابعاد آن مشخص شود.

تقی پور دغدغه کنونی شورای شهر تهران را پرهیز از نگاه تک بعدی به مشکلات منطقه 12 و محله هرندی برشمرد و گفت: حضور شهردار در جلسه شورا به منظور بیان مساله و ایجاد شناخت درباره مشکلات کنونی بوده تا یک برنامه راهبردی، جامع و یکپارچه حاصل شود تا پس از اتخاذ این برنامه، روی اهدافی که در پیش داریم تمرکز کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه جامع در منطقه 12 و به ویژه محله هرندی یکی از الزامات کنونی شهر تهران است اما این بدین معنا نیست که این منطقه مِی تواند از اقدامات روتین فارغ شود، خاطر نشان کرد: طرح ارتقا کیفیت زندگی در محله هرندی، یک برنامه فوق العاده ای است که قرار است در این محله اجرا شود. در همین راستا منتظر هستیم تا شهرداری برنامه ویژه اش را بیاورد. چراکه هنوز پروژه ساماندهی محله هرندی به طور رسمی آغاز نشده است.

تقی پور با اشاره به اینکه بحث های اعلام شده در روزهای اخیر ریشه در اختلاف سلیقه ها در روش اجرا و جزئیات دارد، نفس اجرای طرح ارتقا کیفیت زندگی در منطقه 12 را بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: اجرای این طرح نیازمند حضور تمامی سازمان هایی است که بر اساس قوانین بالادستی، همگی در رفع این آسیب ها وظایفی بر عهده دارند. هرچند که به نظر می رسد در فقدان یک سازمان یکپارچه، متولی اجرای این طرح شهرداری شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با تاکید بر اینکه ریشه کنی مشکلات کنونی منطقه12 از نظر شورا تنها برعهده شهرداری نیست، یادآور شد: اجرای این طرح قطعا از توان مدیریت شهری خارج است و نیاز به حضور و اقدام از سوی همه سازمان های متولی همچون بهزیستی، کمیته امداد(ره) و سایر نهادهایی دارد که برابر قانون برای رفع این آسیب ها و کمک به محرومان وظایف قانونی بر عهده دارند. ضمن آنکه اجرای تمامی این اقدامات به معنای پایان کار نیست، بلکه در ادامه و تکمیل اقدامات شهرداری باید صورت گیرد.