به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، معاون مالی شهرداری تهران در گزارش وضعیت مالی مترو گفت: بر اساس پیش بینی ها تمامی خطوط ۳، ۶ و ۷ تا نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری می رسند.
قدرت الله گودرزی در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورا که به دلیل حضور اعضا شورا درمراسم تشیع پیکرهای جانباختگان منا در دانشگاه تهران از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده بود به ارائه گزارش عملکرد مالی شرکت مترو پرداخت.
وی در ابتدا گفت: اگر بخواهیم عملکرد مترو را بررسی کنیم باید آن را به دو بازده زمانی تقسیم کنیم از سال ۶۶ تا ۸۴ به مدت ۱۸ سال و در بازده دوم از سال ۸۴ تا ۹۴ به مدت ۱۰ سال.
گودرزی ادامه داد : طبق گزارش ها از سال ۶۶ تا سال ۸۴ تنها ۷۹ کیلومتر خطوط مترو به بهره برداری رسیده در حالی که از سال ۸۴ تا سال ۹۴ یعنی به مدت ۱۰ سال ما شاهد بهره برداری ۱۳۶ کیلومتر خطوط مترو بوده ایم.
وی افزود: تعداد ایستگاه های بهره برداری شده از سال ۶۶ تا ۸۴، ۳۶ باب بوده در حالی که از سال ۸۴ تا ۹۶،۶۲ باب ایستگاه احداث و بهر برداری شده و نیز تعداد واگن های مورد استفاده از سال ۶۶ تا ۸۴، ۲۷۸ عدد بوده در حالی که از سال ۸۴ تا ۹۴، ۹۹۶ عدد رسیده است.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: میزان جابجایی مسافران در ۱۸ سال اول ۶۰۰ هزار نفر بوده در حالی که در ۱۰ سال دوم به دلیل تکمیل وبهره برداری از خطوط جدید به ۳ میلیون نفر رسیده است. بنابراین با توجه به آثار موثر توسعه مترو در کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست می توان گفت در ۱۰ سال دوم این امر به خوبی صورت گرفته است.
گودرزی در ادامه ارائه گزارش خود به اعتبارات دریافتی مترو اشاره و اظهار کرد: از سال ۶۶ تا ۸۳ دریافتی مترو از شهرداری تهران ۱۹۴ میلیارد تومان و دولت ۱۰۷ میلیارد تومان بوده در حالی که این دریافتی از سال ۸۴ تا ۹۳ شهرداری ۳۹۶۰ میلیارد تومان و دولت ۱۶۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. اگر سهم مشارکت های مدنی هم در نظر بگیریم در طول تمام این سالها ۶۲۳۷ میلیارد تومان دریافتی مترو بوده است.
معاون مالی شهرداری تهران به اعتبار سال ۹۳ مترو نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ اعتبار نقد مترو ۱۵۹۶ میلیارد تومان و غیر نقد ۴۶۲ میلیارد تومان که جمعا ۲۰۵۸ میلیارد تومان بوده و این مبلغ عینا تحقق یافته است.
وی به موارد مصارف این ۲۰۵۸ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: از این مبلغ برای خط ۳ به صورت نقد ۱۱۴۶ میلیارد و تملک املاک مورد نیاز ایستگاه ها که غیر نقد بوده ۳۳۱ میلیارد تومان هزینه شده است. خط ۷ به صورت نقد ۳۷۵، خط ۶ هم ۵۰ میلیارد تومان و خط ۴ هم ۲۲ میلیارد تومان که البته هزینه های جاری هم به این مبالغ اضافه می شود.
گودرزی همچنین به مبالغ هزینه شده به تفکیک خطوط ۳، ۶ و ۷ اشاره کرد و گفت: مبالغ هزینه شده در خط ۳ از سال ۸۷ تا کنون ۲۲۸۹ میلیارد تومان بوده، در خط ۶ ۲۲۶۲ میلیارد تومان که در سال ۹۴ تا به امروز ۲۴۵ میلیارد و در خط ۷، ۳۷۸۴ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۴ تا به امروز ۱۴۴۰ میلیارد تومان بوده است.
معاون مالی شهرداری تهران همچنین به اعتبارات و پرداخت های سال ۹۳ و ۹۴ اشاره کرد و گفت: اعتبار مصوب شهرداری تهران در سال ۹۳ بالغ بر ۲۰۲۹ میلیارد تومان بوده که ۱۹۴۹ میلیارد تومان آن تحقق یافته در حالی که سهم مصوب دولت ۱۹۰ میلیارد تومان بوده و تنها ۱۰۹ میلیارد تومان تحقق یافته یعنی در مجموع بالغ بر ۹۳ درصد.
وی ادامه داد : در سال ۹۴ اعتبار مصوب شهرداری تهران ۱۹۹۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۴۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافته حال آنکه سهم مصوب دولت ۱۹۸ میلیارد تومان بوده و تنها ۴۸ میلیارد تومان ان تخصیص یافته یعنی بالغ بر ۶۹ درصد. در مجموع می توان گفت از ۴۴۰۷ اعتبارات مصوب شهرداری و دولت در دو سال ۹۳ و ۹۴، ۳۵۶۲ میلیارد تومان یعنی بالغ بر ۸۱ درصد تخصیص یافته است.
گودرزی همچنین به اعتبارات مورد نیاز برای اولویت های راه اندازی خطوط اشاره کرد و یاد آور شد: برای بهره برداری کامل خط (۳) ۸۸۰ میلیارد تومان، خط (۶) ۱۴۰۰ میلیارد تومان و خط (۷) ۲ هزار میلیارد تومان یعنی جمعا ۴۳۴۱ میلیارد تومان مورد نیاز است که باید تامین شود که با در نظر گرفتن خط فرود گاه مهر آباد و نیز هزینه های دیگر این رقم به ۶۰۶۰ میلیارد تومان می رسد.
وی افزود: بر اساس پیش بینی ها تمامی خطوط ۳، ۶ و ۷ تا نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری می رسند که خط ۷ در سال ۹۵ و خط ۶ در اسل ۹۶ به بهره برداری می رسند.