به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تأكيد بر اين كه امروز آلودگي هوا كه عمدتاً از آلاينده هاي ناشي از تردد انبوه خودروهاي فرسوده ناشي مي شود، مسأله اول مديريت شهري و شهروندان تهران است، گفت: با ورود به نيمه دوم سال كه آلودگي هواي تهران علاوه بر دلايلي همچون آلايندگي منابع متحرك به دليل شرايط طبيعي و محيطي از جمله پديده وارونگي دما (اينورژن) تشديد ميشود، مردم از مسئولان انتظار دارند براي اين مشكل كه سلامت آنها را به خطر انداخته، چاره انديشي كنند.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: تدبير شهردار محترم تهران اين است كه مديريت شهري به سهم خود از هيچ تلاش و كوششي در جهت كاهش آلودگي هواي تهران و افزايش كيفيت زندگي شهروندان اين كلان شهر فروگذار نكند و در اجرای تدابیر ایشان، با انجام بررسي هاي دقيق كارشناسي، طرح هاي مختلفي را به منظور كاهش آلودگي هواي تهران مورد مطالعه قرار داديم و با توجه به نتايج به دست آمده، به طرح كنترل آلودگي هواي شهر كه مبناي آن ميزان انتشار آلودگي خودروهاست، رسيديم.
وي با اعلام اين كه طرح هاي سراسري كه در گستره كلان شهري با وسعت و جمعيت تهران به اجرا در مي آيند و تمام شهر و هم شهروندان يا بخش اعظم آنها را تحت تأثير قرار مي دهند، نيازمند همكاري بين بخشي و هماهنگي ميان همه دستگاه هاي دست اندركار است، تأکید كرد: مديريت شهري انتظار دارد در سالي كه با تدبير مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)، «سال همدلي و همزباني» نام گذاري شده، دستگاه هاي مسئول در خصوص طرح هايي كه به طور مستقيم با سلامت مردم و بهبود شرايط زندگي آنها سر و كار دارند، همراهي و همدلي داشته باشند.
آلایندگی وسایل نقلیه فرسوده تهدید جدی برای مردم تهران است
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه هدف طرح های کاهش آلودگی هوا، افزايش آرامش، ايمني و سلامت شهروندان است و به این منظور، از مشاركت تمام دستگاه هاي مسئول استقبال مي كنيم، اظهار كرد: اين به معناي آن نيست كه اگر با ما همكاري نشود، چشمانمان را بر روی مسائل و مشكلات شهر ببنديم و در قبال به خطر افتادن سلامت شهروندان دست روي دست بگذاريم، بلكه اگر مديريت شهري در اين مسير كه به منزله جاده ای است كه به سلامتي شهروندان منتهي مي شود تنها نیز باشد، از حركت باز نخواهد ايستاد و به مردم عزيزمان قول مي دهيم تا با همراهي خود آنها شاید دیر اما حتماً به مقصد مي رسيم.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه شهر تهران را بايد از وجود انبوه خودروهاي فرسوده و آلوده كننده و موتورسيكلت هاي قديمي و آلاينده اي كه ايمني و سلامت تك تك شهروندان را مورد تهديد جدي قرار داده اند نجات دهيم، تصريح كرد: مديريت شهري يك تنه پاي كار آمده و به اين منظور از بازسازي و نوسازي ناوگان از طريق ورود قطارهاي جديد و اتوبوس هاي نو به ناوگان حمل و نقل ريلي و اتوبوسي گرفته تا به كارگيري نسل جديد خودروهاي هيبريدي در ناوگان تاكسيراني و راهاندازي نسل جديد سامانه اتوبوسهاي برقي، اقدام كرده است.
سلامت چند میلیون تهرانی را فدای چند هزار پیکان نمی کنیم
وي با اعلام اين كه علاوه بر اين، از ايجاد مسيرهاي ويژه پياده روي و دوچرخه سواريگرفته تا جايگزيني موتورسيكلت هاي بنزيني به جاي برقي را در دستور كار قرار داده ايم، اضافه كرد: تمام اين اقدامات، به منظور ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان و كاستن از آلودگي هوا به مورد اجرا در آمده و مكمل این اقدامات اجراي طرح هايی است كه در عين تشویق شهروندان به روي آوردن به حمل و نقل پاك، استفاده از وسايل نقليه عمومي و تبديل خودروهای شخصي به استاندارد، از بازدارندگي لازم به منظور جلوگيري از ورود و تردد خودروهاي از رده خارج و آلاينده به محدوده پر تراكم مركزي شهر نیز برخوردار باشد.
معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر این که پیکان های فرسوده از جمله بیش از 6 هزار پیکانی که با سه دهه قدمت هنوز در ناوگان تاکسیرانی تهران مشغول به کارهستند، روزانه 4 کیلوگرم انواع آلاینده ها را تولید می کنند، اظهار کرد: اگر هر تاکسی پیکان یا پیکان مسافربر 300 روز در سال کار کند، این به معنای آن است که 1200 کیلوگرم ذرات معلق یعنی بیشتر از وزن خودش، آلودگی وارد ریه شهروندان می کند و هیچ عقل سلیمی اجاره نمی دهد که سلامت 9 میلیون شهروند تهران را فدای 30 هزار خودروی آلاینده و اسقاطی کنیم.