ایرنا: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثبت رسمی صنایع دستی اصفهان و تبریز در روزهای شنبه و سهشنبه، 11 و 14 مهرماه را نقطه آغاز استفاده جهانی از ظرفیت صنایع دستی ایران دانست.
بهمن نامور مطلق در نشست خبری رونمایی از لوح و اعتبارنامه اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش در محل این سازمان که روز گذشته برگزار شد، گفت: «تا پیش از این هیچ شهری از ایران را به عنوان شهر صنایع دستی در دنیا ثبت نکرده بودیم و ثبت همزمان این دو شهر یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید است.»
به گفته وی، با انجام این ثبت اکنون ما در کنار کشورهای بزرگ دارای صنایع دستی و رقیبهایی همچون هند و چین قرار گرفتیم که هر دوی آنها دو شهر را به ثبت جهانی رساندهاند.
نامورمطلق درباره چگونگی دستیابی به این مهم توضیح داد که در اجلاس سال گذشته در هند برای نخستین بار این پرونده را مطرح کردیم و در بیستم خرداد ماه امسال، همزمان با سمینار و نشست جهانی صنایع دستی از داوران و کارشناسان دعوت کردیم تا بازدیدهایی را از این دو شهر پیشنهادی داشته باشند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: «طبعا همکاری صمیمانه استانداریها و مسوولان مناطق یادشده و ظرفیتهای خوبی که در صنایع دستی و فرش این دو شهر بود، موجب شد تا داوران بینالمللی مبهوت این ظرفیت شوند و بیدرنگ با نمرات عالی موافقت خود را به شورای جهانی اعلام کنند.»
او اظهار کرد: «در ادامه روند ثبت با دفاع خوب شورای آسیایی از پرونده و کارنامه بازدید ما در شورایعالی جهانی صنایع دستی، این امر محقق شد تا صنایع دستی ما نیز از این پس در جهان متبلور باشد.
نامورمطلق تاکید کرد: «جهانی شدن نباید فقط در حد نام باقی بماند، بلکه برای محقق شدن آن باید هر دو شهر تبدیل به کارگاههای بزرگی شوند و زیرساختهای لازم برای تبدیل ظرفیت به بهبود وضعیت و حصول استانداردهای جهانی فراهم شود.» معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: «کشور ما، کشور آغازها و استقبالها است و معمولا برای ادامه و پایانبندی خوب دچار مشکل هستیم؛ اما تصمیمگیران داخلی ما باید به گونهای عمل کنند که تمام جهان، عظمت صنایع دستی ما را با یک پایانبندی خوب قدر بدانند.»
او ادامه داد: «برای موفقیت باید در برنامه ششم، صنایع دستی در کنار موارد خاص مثل توسعه جاده ریلی و آب دیده شود و اگر این حمایت به درستی انجام شود یقینا در رفع معضلات جامعه مثل توسعه پایدار، عدالت اجتماعی، توزیع ثروت و اشتغال مفید خواهد بود.»
نیازهای زیرساختی در شهرهای جهانی
وی ضمن تاکید بر اهمیت فراهم شدن زیرساختها برای جهانی شدن افزود: «باید شبکههای مجازی و فرودگاههای بینالمللی در این دو شهر تقویت شوند. بسیاری از شهرهای دنیا مانند دبی فقط به خاطر فرودگاه بزرگ و پرامکاناتشان جهانی میشوند.»
نامورمطلق خاطرنشان کرد: «زیرساختهای مالی و اعتباری، تاسیس بانکهای تخصصی، ایجاد نمایندگی بانکهای جهانی، ایجاد بورسهای تخصصی، بیمه و برجهای تجاری، ایجاد پایانههای فروش و فراهم کردن بستر برای سرمایهگذاران از ملزومات تجاری اقتصادی جهانی شدن شهرها است.»
او درباره بسترهای مورد نیاز علمی برای این شهرها نیز گفت: «شمار دانشگاهها، پژوهشگاهها، نمایشگاهها و موسسات نوآوری و طراحی در اصفهان و تبریز باید افزایش پیدا کند.»
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت برخورداری از نیروی انسانی متخصص در حوزه تولیدات صنایع دستی و بازاریابی اظهار کرد: «مهمترین سرمایهای که این دو شهر میتوانند از آن برخوردار باشند، وجود نیروی انسانی لازم است؛ چراکه وجود متخصصان خلاق در هر حوزهای نقش حیاتی دارد.»
نامورمطلق از تبلیغات به عنوان بازوی مهم علنی کردن فعالیتهای یک شهر جهانی نام برد و افزود: «تبلیغات و گفتمانسازی در حوزههای تخصصی باید حرف اول را در این شهرها بزند و تعریف مالکیت مادی و معنوی این رشتهها باید در این شهرها به اطلاع همگان برسد.»
او در مورد دیگر نیازهای مهم این دو شهر برای جهانی شدن یادآور شد: «داشتن هتلهای مخصوص، فضاهای عمومی مرتبط و امکانات عمومی موجب میشود گردشگران و مهاجران، این شهرها را در اولویت علاقهمندی خود قرار دهند.»
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: «یک شهر جهانی، تنها زمانی شهر بینالمللی است که میزان رقم توافقات و وجود شرکتهای چندملیتی در آن پیشبینی شود و اگر شرایط لازم برای این امر صورت نگیرد این شهرها ملی باقی خواهند ماند.»
این مقام مسوول با تاکید بر متوجه کردن نگاهها به اهمیت این ثبت گفت: «در همین خاورمیانه شهرهای زیادی خواهان جهانی شدن بودند؛ ابوظبی شعبهای از موزه لوور را ایجاد کرده است، دبی در زمینه ارتباطات و اوقات فراغت و استانبول در زمینه مسائل صنایع دستی تلاشهای زیادی کردهاند؛ اما این فرصت هنوز نصیب آنان نشده است، بنابراین اصفهان و تبریز و در کل ایران باید قدر این فرصت عالی را بدانند.»
وی در پایان، امنیت سرمایه، شفافیت حقوقی، سهولت و میزان بالای گردش مالی و داشتن مدیران مجرب را از شاخصهای جهانی شدن دانست و گفت: «اگر بخواهیم این فرصت ارزشمند را از دست ندهیم، باید مانند شهرهای جهانی مثل نیویورک، لندن و توکیو عمل کنیم.»