تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی
تاريخ خبر: چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 ساعت: 14:37

 رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

به گزارش ایسنا، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین، در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی کنیم و بعد به صادرات کالاها کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.
 
رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده، گفت: چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.
 
به گفته وی روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.
 
عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده، تصریح کرد: چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشورما عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارهای برای با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.
 
در ادامه این نشست نادر رشیدی، مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین ۵ تا ۱۰ نوامبر  (۱۵ تا ۲۰ آبان) برگزار می‌شود که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. از سال ۲۰۱۸ به دستور رئیس جمهور وقت چین هر ساله در آبان‌ماه در شانگهای برگزار می‌شود. دفاتر بین المللی و نمایندگی‌هایی در شانگهای چین قرار دارد و هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.
 
وی با بیان اینکه در دوره سال گذشته این نمایشگاه، ۳۰ شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند. چینی‌ها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند. باید از ظرفیت‌های صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.