تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


سلامت 9میلیون تهرانی را معطل 30هزار خودروی اسقاطی نمی­کنیم
تاريخ خبر: جمعه، 3 مهر 1394 ساعت: 09:16

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران جزييات جديدي از طرح كاهش (كنترل آلودگي هواي شهر) كه تا پيش از این، از آن تحت عنوان طرح اِل اي زِد نام برده مي‌شد را تشريح كرد و گفت: طرح زوج و فرد برای بار اول هم­زمان با افزایش آلودگي هوا در فصل پاييز اجرا شد، در صورتي كه اجراي اين طرح نتوانست آلودگي هوا را كاهش دهد.

مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: هر چند طرح زوج و فرد اندكي در داخل محدوده اين طرح سبب كاهش آلودگي هوا شد اما در خارج از محدوده مذكور، آلودگي هوا نه تنها کاهش نیافت كه افزايش نيز يافت و به عبارتي در معدل كل شهر، آلودگي هوا كم نشد.

وي با اعلام اين كه طرح زوج و فرد هرگز به مهم‌ترين هدفي كه براي آن پيش‌بيني شده بود، يعني كاهش و كنترل آلودگي هوا دست پيدا نكرد، تأكيد نمود: مدیریت شهری از ابتدا با طرح زوج و فرد موافق نبود و آن را راه حلي اصولي نمي‌دانست اما تدبیر و تأكيد دولت وقت اين بود که طرح‌هاي غير كارشناسي همچون طرح زوج و فرد اجرا شود.

آلودگی 100 هزار خودروی کاربراتوری معادل یک میلیون خودروی یورو 2 است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه يك دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري مي‌تواند تا 8 برابر يك دستگاه خودروي سواري آلودگي توليد كند، در صورتي كه عملاً امكان ممنوعيت ورود انبوه موتورسيكلت‌ها به محدوده زوج و فرد وجود ندارد، اظهار كرد: از طرف ديگر، نيمي از خودروهاي كاربراتوري كه 5 تا 10 برابر خودروهاي داراي استاندارد يورو 2 از جمله خودروهاي انژكتوري آلودگي توليد مي‌كنند نيز در روزهاي زوج و نيمي از اين خودروها نيز در روزهاي فرد اجازه ورود به اين محدوده را داشتند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه 100 هزار دستگاه خودروي كاربراتوري فرسوده 5 تا 10 برابر يك دستگاه خودروي يورو 2 يعني معادل 500 هزار دستگاه تا يك ميليون دستگاه خودروي يورو 2 آلودگي توليد مي‌كنند، تصريح كرد: هنگامي كه هر روز اجازه مي‌دهيم 400 هزار دستگاه خودروی آلاينده وارد محدوده زوج و فرد شوند، در واقع اين مجوز را داده‌ايم كه در 6 روز هفته، آلودگي انبوهي برابر آلودگي دو تا چهار ميليون دستگاه خودروي يورو 2 در اين محدوده توليد شود.

وي در خصوص اين كه گفته مي‌شود طرح كاهش كه قرار است جايگزين طرح زوج و فرد شود، طرحي است كه به نفع افراد متمکن و مرفه جامعه است، تأكيد كرد: در اين طرح ما از كف استانداردها صحبت مي‌كنيم و در حال حاضر حتي خودروهاي پرايد و پژوی انژکتوری نيز حداقل استانداردهای لازم را دارند و اساساً هر خودروي انژكتوري دارای استاندارد یورو 2 است.

آلودگی خودروها و آلودگی هوا دو متغیر طرح کاهش است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه خودروهاي آلاينده غالباً خودروهاي كاربراتوري فرسوده هستند و عملاً انواع بيماري­ها و حتي مرگ را به ريه‌هاي عموم شهروندان به ويژه كودكان و سالمندان تزريق مي‌كند، اظهار كرد: طرح زوج و فرد، مدلي نادر در دنياست و هدف ساير كشورها از اجراي چنين طرح‌هايي كاهش حجم تردد است، در صورتي كه در تهران براي كاهش آلودگي هوا اين طرح اجرا شد اما به دليل وجود خودروهاي فرسوده، طرح مذكور در كاهش و كنترل آلودگي هوا كارآيي نداشته است.

مهندس تشكري هاشمي با بيان كه طرح كاهش كه در ساير كشورها به نام طرح ال‌ اي ‌زد شناخته مي‌شود را بومي‌سازي كرده‌ايم، تصريح كرد: متغير اول طرح كاهش، میزان آلودگی خودروهاست که در آن خودروها به چهار گروه خودروهاي فرسوده­ای كه نمي‌توانند مجوز معاينه فني دريافت كنند، خودروهاي كاربراتوري كه مي‌توانند مجوز معاينه فني دريافت كنند، خودروهاي انژکتوری يورو 2 به بالا و خودروهاي پاک یا همان خودروهای هيبريدي و برقي تقسيم مي‌شوند.

وي با تأكيد بر اين كه متغير دوم طرح كاهش، ميزان آلودگي هواست، اضافه كرد: در این طرح، كيفيت هوا بر اساس استانداردهاي تعريف شده به پنج گروه پاك، سالم، ناسالم، هشدار و اضطرار تقسيم مي‌شود و در قالب يك ماتريس اعلام می­شود که چه نوع خودرويي با توجه به شدت آلودگي هوا مجاز است در چه روزي از روزهای هفته و در چه محدوده‌اي از شهر تردد كند.

فرآیند کنترل در طرح کاهش کاملاً هوشمندانه است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه مديريت شهري قصد دارد در تعامل با وزارت كشور و پلیس راهور طرح کاهش را به بهترین شکل ممکن اجرا کند، اظهار كرد: آن­چه مي‌خواهيم در اين طرح به آن برسيم، موضوعی مبهم و پيچيده نيست و نخستين شاخص آن، اين است كه خودروها را بر اساس ميزان آلايندگي و سطح تكنولوژي آن­ها طبقه‌بندي كنيم كه اين موضوع كاملاً روشن و مشخص است.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه به طور مثال، خودروهاي ايران خودرو از سال 81 از كاربراتوري به انژكتوري تبديل  شده­اند و دارای استاندارد يورو 2 هستند، تصريح كرد: شاخص بعدي، اين است كه آیا خودرو به سن فرسودگي يعني 20 سال رسيده يا نه و شاخص آخر نیز دارا بودن برچسب معاينه فني از مراكز تمام مكانيزه معاینه فنی است.

وی با تأکید بر این که قرار نیست این شاخص­ها را در کف خیابان و در مواجهه با رانندگان به دست بیآوریم، تأکید کرد: شاخص‌های مذکور که مدت­ها بررسی گردیده و برنامه­ریزی­های لازم در موردش انجام شده، در فرآیندی کاملاً هوشمندانه چک می­شوند و با عبور هر خودرو از زیر پلاک­خوان، مشخص می­شود این خودرو اجازه ورود به محدوده را دارد یا این مجوز را ندارد.

تهران در طرح کاهش به سه حلقه تقسیم می­شود

معاون شهردار تهران با اشاره به این که دامنه محدودیت تردد گروه­های مختلف خودرو بر اساس میزان آلودگی هوا متغیر است و متناسب با شدت آلودگی، این محدودیت در محدوده طرح زوج و فرد که از این پس طرح کاهش نامیده می­شود افزایش می‌یآبد، اظهار کرد: در این طرح، تهران به سه حلقه تقسیم شده که حلقه اول؛ محدوده اصلی و قدیمی طرح ترافیک، حلقه دوم؛ محدوده طرح کاهش یا همان طرح زوج و فرد و حلقه سوم نیز رینگ بزرگراهی پیرامون شهر تهران است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برای اجرای این طرح، زیرساخت­های لازم از جمله امکان کنترل هوشمند کامل خودروها و بانک جامع اطلاعاتی خودروها را در اختیار داریم، تصریح کرد: مسأله جدی­ای که در این میان وجود دارد، موضوع معاینه فنی است که باید در تمام شهرهای کشور به صورت مکانیزه انجام شود، هر چند مسأله معافیت 5 ساله معاینه فنی در شرایطی که عمر مفید خودروهای تولیدی در داخل نیز 5 سال است، قابل تأمل است.

وی با اعلام این که در اجرای طرح کاهش و محدودیت­هایی که در قالب این طرح برای خودروهای آلاینده و فرسوده در نظر گرفته می­شود، هیچ استثنایی بین خودروهای شخصی و دولتی و خودروهای حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس­ها و تاکسی­ها وجود نخواهد داشت، اضافه کرد: خودروهای کاملاً فرسوده و از رده خارج تهران، شاید سرجمع 30 هزار خودرو از مجموع 3 میلیون خودرویی باشد که در تهران در حال تردد هستند و به عبارتی، تنها یک درصد خودروهای تهران مشمول این طرح­اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان با تأکید بر این که اجرای طرح کارشناسی که به صورت مستقیم با سلامت 9 میلیون شهروند تهرانی سر و کار دارد را معطل 30 هزار خودروی اسقاطی نمی­کنیم، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح، نیاز به تصمیمی جدی و انقلابی دارد و اجازه نمی­دهیم مردم این کلان شهر همچنان انبوه هوای آلوده که بخش قابل توجهی از آن را همین یک درصد خودروی از رده خارج تولید می­کنند را استنشاق کرده و هیچ چاره­ای به جز مرگ تدریجی نداشته باشند.