کاهش ۲۳درصدی مونوکسیدکربن در هوای تهران با اجرای دقیق و کامل معاینه فنی خودروها
به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: براساس مستندات علمی و نتایج سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶، در صورت اجرای دقیق معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه پایتخت میتوان انتظار داشت حداقل میزان انتشار آلاینده مونوکسیدکربن ۲۳ درصد و آلاینده ترکیبات آلی فرار ۱۷ درصد کاهش خواهد یافت.
سید محمدمهدی میرزایی قمی در توضیح اهمیت و هدف از انجام معاینه فنی گفت: انجام معاینه فنی قدمتی ۵۰ ساله در کشور ایران داشته و کنترل خودرو با استفاده از تجهیزات از سال ۱۳۷۹ با راه اندازی اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران انجام شده است. پس از آن نیز در کشور توسعه یافته است. به طوری که در حال حاضر در سراسر کشور حدود ۶۷۹ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک فعالیت هستند.
سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص میزان سهم منابع متحرک در انتشار سالانه گازها و ذرات معلق در شهر تهران و تاثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران گفت: براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد است. از سهم آلاینده های گازی خودروهای سواری با سهم ۳۷.۸ درصد رتبه نخست و موتورسیکلت ها با ۲۱.۳ درصد رتبه دوم را دارند. درخصوص ذرات معلق هم کامیون ها با ۱۵.۷ درصد رتبه اول و خودروهای سواری با ۱۳.۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلت ها در این آلایندگی با ۱۰.۱ درصد رتبه سوم را دارند. به هر حال این ادله علمی نشان می دهد برای منابع متحرک باید چاره اندیشی شود و وضعیت آلایندگی آنها به صورت مستمر پایش و تحت کنترل باشند.
وی در ادامه در ارتباط با تاثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اظهار کرد: براساس نتایج سیاهه انتشار شهر تهران در صورت اجرای دقیق معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه پایتخت میتوان انتظار داشت حداقل میزان انتشار آلاینده مونوکسیدکربن ۲۳ درصد، آلاینده ترکیبات آلی فرار ۱۷ درصد و آلاینده اکسیدهای نیتروژن ۸ درصد کاهش خواهد یافت.
قمی اظهار کرد: این نکته حائز اهمیت است که در محاسبات فرض شده که خودرو توانسته است با انجام دقیق و به هنگام معاینه فنی و رعایت شرایط نگهداشت صحیح خودرو براساس توصیه خودروساز، سطح استاندارد آلایندگی خود را در پروسه پس از تولید و در هنگام بهره برداری و تردد نیز حفظ کند. بدان معنا که به عنوان مثال یک خودرو با استاندارد تولیدی یورو ۲ بتواند با انجام معاینه فنی و پایش صحت عملکرد کاتالیست در شرایط استاندارد یورو ۲ باقی بماند.