تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی چند قدم تا اجرا فاصله دارد؟
تاريخ خبر: پنجشنبه، 15 تير 1402 ساعت: 09:20

 

پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی پس از سال‌ها مسکوت ماندن اکنون تحول جدیدی در واگذاری به پیمانکاران و اعتبارات یافته است تا به اجرا نزدیک شود.

طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی از سال‌ها پیش در خراسان جنوبی بر سر زبان‌هاست. این طرح با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری کلنگ‌ زنی شد و افتتاح آن تحولی بزرگ را در عرصه حمل و نقلی استان پدید خواهد آورد.

پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی به طول ۲۸۱ کیلومتر، اکنون در قالب ۸ قطعه به پیمانکاران واگذار شده است تا بلکه پس از سال‌ها این پروژه به سمت اجرایی شدن برود.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی با مجری طرح راه آهن خراسان جنوبی دیدار کرد تا مشکلات را برطرف کند. وی در این دیدار از آغاز عملیات اجرایی راه آهن استان در مردادماه امسال با حضور مسئولان کشوری خبرداد.

وی به پیگیری‌های مستمر برای اجرای طرح راه آهن استان در سطح ملی اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های صورت گرفته باعث شد که چراغ پروژه راه آهن استان روشن بماند و از اولویت وزارت راه و شهرسازی خارج نشود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۹ پیمانکار برای اجرای پروژه راه آهن بیرجند- قاین - یونسی مشخص شده، بیان کرد: اجرای مسیر بیرجند- نهبندان در چهار قطعه تعریف شده که طی هفته آینده سه پیمانکار آن مشخص خواهند شد و پیمانکار قطعه دیگر هم به زودی تعیین می شود

وی افزود: طول راه‌ آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۶ کیلومتر آن در جغرافیای استان قرار دارد که اجرای آن در ۱۳ قطعه تعریف شده است. در صورتی که مشکلی در زمینه اجرای این پروژه مهم و ملی پیش نیاید در مردادماه امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح با حضور مسئولان کشور خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه و نشست‌های هماهنگی اجرای پروژه راه آهن در استان در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: در زمینه اجرای این طرح مشکلی نداریم چرا که تأمین اعتبار آن از محل تهاتر نفت بوده و مجوزات لازم هم صادر شده است.

ساماندهی پیمانکاران

علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: خراسان جنوبی تنها استانی بوده که از امکانات و زیرساخت راه آهن محروم است.

وی با بیان اینکه این امر هزینه‌های حمل و نقل مردم این استان را افزایش داده است، تصریح کرد: ساخت خطوط ریلی در ۱۳ قطعه با اعتبار ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری شتاب بیشتری می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مسیر ریلی از زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد به عنوان طرح اولیه ریلی از چندین سال پیش در دستورکار قرار گرفت، اظهار کرد: خراسان جنوبی مزیت معدن و جابجایی حجم بالای فرآورده‌های معدنی را دارد؛ بنابراین اتصال به خط ریلی از اولویت‌های زیرساختی استان است.

عباس زاده با بیان اینکه تکمیل کریدور ریلی جنوب به شمال کشور جزء اولویت‌هاست، تصریح کرد: طول کل مسیر ریلی از زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد ۹۱۰ کیلومتر در ۲۳ قطعه است که قطعات یک تا هشت در سیستان و بلوچستان، قطعات ۹ تا ۲۱ در خراسان جنوبی و دو قطعه ۲۲ و ۲۳ نیز در حوزه خراسان رضوی اجرا می‌شود.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در نشست هماهنگی طرح احداث راه آهن خراسان جنوبی گفت: ۹ پیمانکار طرح راه آهن استان تعیین شده و سه پیمانکار دیگر نیز طی هفته آینده مشخص خواهند شد.

وی اظهار کرد: طول راه‌ آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مسافت ۴۲۶ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.

عباس زاده از به کارگیری پیمانکاران زبده برای اجرای قطعات راه آهن خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با توجه به تأمین اعتبار طرح از محل تهاتر نفتی دغدغه‌ای درخصوص تأمین منابع مالی نخواهیم داشت. با توجه به تأمین اعتبار امیدواریم این طرح مهم و ملی در زمان مقرر تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه قطعات ۱۸ و ۱۹ در خراسان جنوبی به دلیل مسیر سنگلاخی، سنگین‌ترین قطعات از نظر اجراست تصریح کرد: در زمینه اجرای این قطعات به دلیل صعب العبور بودن مسیر همراهی لازم را با پیمانکاران خواهیم داشت.

عباس‌زاده گفت: شرکت‌های پیمانکاری نیازهای خود را در زمینه تجهیزات و ماشین آلات، آب، برق و مصالح به مجموعه اداره کل راه و شهرسازی ارسال کنند تا با همکاری دستگاه‌های متولی پیگیری‌های لازم را در راستای رفع آنها انجام دهیم.

به گفته وی؛ از ظرفیت مرز ماهیرود هم برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات راهسازی می‌توانیم استفاده کنیم و همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا پیمانکاران دغدغه‌ای در روند اجرای قطعات راه آهن نداشته باشند.