به گزارش شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که برای ساخت مترو، هزینه قابل توجهی مورد نیاز است اما با توجه به عمر مفید هر خط مترو و کارآیی آن که حتی به یک قرن میرسد و چند نسل میتواند از آن استقاده کنند، این سیستم از نظر اقتصادی در قیاس با سایر سیستمهای حمل و نقلی کاملاً مقرون به صرفه است، گفت: متأسفانه در کشور ما از سرمایهگذاریهای زودبازده به دلیل محدودیتهای درآمدی استقبال میشود و طرحهای زودبازده در اولویت قرار دارند.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: اگر حمایت لازم از ساخت مترو صورت گیرد، سرمایهگذاری به عمل آمده تنها ظرف سه سال به بازدهی خواهد رسید و با توجه به سرمایه بالایی که برای ساخت مترو مورد نیاز است، این مهم با بودجههای محدود و اعتبارات سنواتی پیش نمیرود و باید با وامهای بلندمدت و فاینانس خارجی، حمل و نقل ریلی را گسترش و توسعه داد.
وی با تأکید بر این که اگر مترو در سیاستهای کلان بودجه کشور مورد توجه قرار گیرد و تمام فشارها بر دوش بودجه سنواتی نیفتد، میتوان به توسعه مترو امیدوار بود، اعلام کرد: لازم است نگاه فعلی که اتکاء به بودجه سنواتی دارد، تغییر کرده و به نگاه سرمایهگذاری تبدیل شود و علاوه بر آن، اگر بتوانیم شیب تمایل به سمت پروژههای کوچک را به سوی پروژههای بزرگ با بازدهی بیشتر سوق دهیم، این تحولات در مترو هم میتواند تأثیر مستقیم داشته باشد.
مترو نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که امروز مترو بیش از هر زمان دیگری، نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد است، اظهار کرد: اگر خواهان حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور هستیم، باید به سمت توسعه مترو برویم، ضمن این که امروز مترو به عنوان حمل و نقل ایمن، با دسترسی آسان و مقرون به صرفه، مورد استقبال مردم قرار دارد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مترو در کشور ما مورد توجه مسئولان ارشد قرار ندارد و در تصمیمگیریهای کلان مدیریتی کمتر به آن توجه میشود، تأکید کرد: این در حالی است که در حال حاضر در بخش تأسیسات ایستگاهها و تجهیزات الکترونیکی مترو در وضعیت مطلوبی به سر میبریم و حتی در برخی موارد با نمونههای خارجی رقابت میکنیم و محصولات داخلی خود را مورد استفاده قرار میدهیم.
وی با تأکید بر این که در تولید زیرساختهای مربوط به مترو به مرز 60 درصد تولید داخل رسیدهایم، اضافه کرد: کارخانجات واگنسازی داخلی توانستهاند جوابگوی نیاز مترو باشند، ضمن این که اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای شغلی پروژههای مختلف مترو را نیز نباید از نظر دور داشت.
مسیر درستی را انتخاب کردهایم
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص آثار توافق اولیه هستهای بر حوزه حمل و نقل شهری گفت: این توافق میتواند منجر به خرید مستقیم برخی تجهیزات و حذف واسطهها شده و به کاهش زمان و هزینه خرید این تجهیزات منجر شود، ضمن این که در درازمدت میتواند منجر به سهولت در دریافت تسهیلات و فاینانس شود.
مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که اگر دولت و مجلس شورای اسلامی حمایت کنند و بتوانیم از فاینانس و وامهای بلندمدت در احداث مترو استفاده کنیم، توانایی و ظرفیت ساخت سالانه تا 30 کیلومتر مترو را نیز داریم، افزود: علاوه بر آن، میتوانیم در بخش تولید واگن به سایر کلانشهرهای کشور نیز کمک کنیم و امیدواریم به نقطهای برسیم که مترو در ساعات اوج شلوغی هم بتواند پاسخگوی نیاز مسافران باشد و بتوانیم شرایط مطلوبتری را به منظور جابهجایی انبوه شهروندان فراهم نماییم.
وی در پایان با تأکید بر این که مدیریت شهری در سالهای اخیر تمام تلاش خود را جهت توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و نظمبخشی به شهر به کار گرفته و تمام توان خویش را در این مسیر متمرکز نموده، خاطرنشان کرد: با وجود این که با شرایط ایدهآل فاصله داریم اما اعتقاد داریم مسیر درستی را انتخاب کردهایم.