به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين كه متأسفانه هر چه زمان بیشتر ميگذرد، غربت حمل و نقل شهری بيشتر شده و سامانههای حمل و نقل عمومي مهجورتر ميشوند، گفت: بارها عنوان كردهايم که 5 سال است كه نه این دولت و نه دولت سابق، حتي يك دستگاه اتوبوس به تهران تحويل ندادهاند و اين در حالي است كه ناوگان اتوبوسراني اين كلانشهر به منظور انجام خدمات رسانی مطلوب به شهروندان، نيازمند 11 هزار دستگاه اتوبوس است.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: زماني ناوگان اتوبوسراني تهران 8500 دستگاه اتوبوس در اختیار داشت، در صورتي كه در حال حاضر تنها 6500 دستگاه اتوبوس دارد كه 2500 دستگاه آن فرسوده است و بايد از رده خارج شود و به عبارتي، امروز تهران تنها 4 هزار دستگاه اتوبوس سالم دارد و اين در شرايطي است كه مردم تهران در ترددهای روزانه خود در رنج هستند و آلودگي هوا نيز باعث رنجش مضاعف آنها شده است.
وي با تأكيد بر اين كه اگر تلاش مديريت شهري براي راهاندازي خطوط بيآرتي و ورود اتوبوسهاي دوكابين به اين خطوط نبود، معلوم نبود امروز وضعيت تهران چه ميشد، اعلام كرد: مسئولان بايد به اتوبوس به عنوان يك مُد حمل و نقلي كه اقشار مختلف جامعه از كارگر و كارمند گرفته تا دانش آموز و دانشجو از آن استفاده میکنند، نگريسته و در جهت تقويت آن تلاش نمایند.
مشکلات اتوبوسرانی به قصهای پر غصه تبدیل شده است
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه اين در حالي است كه ناوگان اتوبوسراني پایتخت هر روز فقیر و فقيرتر ميشود و شهرداري تهران با استفاده از تمام بضاعت خود، يك تنه این ناوگان را سر پا نگه داشته و به جرأت ميتوانيم اعلام کنیم که امروز مديريت شهري به تنهايي بار حمل و نقل عمومي پایتخت را به دوش ميكشد، اظهار كرد: در همین راستا، نسبت به تأمين 200 دستگاه اتوبوس دوكابين اقدام كردهايم كه تا قبل از شروع سال جديد تحصيلي به ناوگان اتوبوسراني تهران اضافه خواهند شد.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه اين 200 دستگاه اتوبوس كه ظرفيت جابهجايي روزانه 400 هزار مسافر را دارند، تنها مرهمي بر مشكلات حمل و نقلي تهران و از جمله محدوديتهايي است كه ناوگان اتوبوسراني اين كلانشهر با آنها روبهروست، تصريح كرد: براي حل مشكل كمبود اتوبوس در تهران، سالانه نيازمند يك هزار دستگاه اتوبوس جديد هستيم تا جايگزين اتوبوسهاي فرسوده شوند، ضمن اين كه امروز به منظور تکمیل ناوگان اتوبوسرانی تهران 7 هزار دستگاه اتوبوس كم داریم.
وي با تأكيد بر اين كه واقعيت اين است كه شبكه اتوبوسراني در تمام دنيا سود ده نبوده و به عنوان سيستمي يارانه بگير، جذابيت چنداني برای بخش خصوصی ندارد و نيازمند حمايت دولت است، اضافه كرد: اميدواريم دولت به وظایف و وعدههاي خود جامه عمل بپوشاند و مسائل و مشکلات اتوبوسرانی که متأسفانه به قصهای پر غصه تبدیل شده،سرانجام به پایان برسد.
50 درصد هزینه ساخت و ساز مترو بر عهده دولت است
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه در حال حاضر بيش از 80 درصد هزینه های حمل و نقل عمومي در تهران بر دوش شهرداري تهران و كمتر از 10 درصد بر عهده دولت است و شهروندان نيز حدود 10 درصد هزينه سفر را ميپردازند، اظهار كرد: همه تلاش خود را به كار گرفتهايم تا علاوه بر تكميل خط سه مترو در سال جاري، خطوط 6 و 7 مترو را نيز تا پايان سال 95 تكميل نماييم و به اين منظور، مديريت شهري عمدهترين منابع عمراني خود را معطوف به توسعه مترو در تهران نموده است.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه طبق قانون، 50 درصد هزينه ساخت و ساز مترو بر عهده دولت است و به عبارتي، دولت به عنوان يك تكليف قانوني، مکلف است در احداث مترو مشاركت نمايد، تصريح كرد: در صورت تأمين اعتبار مورد نياز از سوي دولت، اين اطمينان را ميدهيم كه قول خود را در ارتباط با اتمام خطوط در حال ساخت مترو در موعد مقرر عملي كنيم.
وي با تأكيد بر اين كه در همه شهرهاي دنيا در ساعات اوج مسافر، تراكم مسافران در ايستگاهها و قطارهاي مترو به حداكثر ميرسد و در ساعات غير اوج كاهش پيدا ميكند و اين اتفاق، موضوعي طبيعي است، اضافه كرد: واقعيت اين است كه به دليل كمبود واگن، سرفاصله حركت قطارها در خطوط يك و دو، 4 تا 5 دقيقه و در خطوط سه و چهار نیز بيشتر از اين ميزان است، در صورتي كه با دریافت واگن مورد نیاز، میتوانیم سرفاصله حركت قطارها را كمتر و حجم جابهجايي مسافران را بيشتر نماییم.
بیشتر از وجود تحریم از نبود تدبیر رنج میبریم
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه بخش اعظم نيازهاي ناوگان ريلي پایتخت از كارخانه واگنسازي متروي تهران و بخشي از آن نيز از ساير كارخانجات واگنسازي كشور تأمين ميشود، اظهار كرد: 60 درصد توليد واگن در كشورمان بوميسازي شده و از جمله این که توليد اتاق و بدنه به صورت کامل در داخل انجام می شود و مابقي آن يا به دليل اين كه توليد آن در داخل مقرون به صرفه نيست و يا به اين دليل كه بايد دانش فني خود را تكميل كنيم، از كشورهاي اروپايي و کشور چين تأمين ميشود.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه مديريت شهري تهران نه تنها در زمينه توليد واگنهاي مترو، بلكه در دانش احداث مترو با تدابير شهردار محترم تهران، فعل خواستن را به توانستن تبديل كرده و در ساخت مترو به خودکفایی رسیدهایم، تصريح كرد: امروز صنعت در كشور ما، بيشتر از آن كه از وجود تحريمهاي استكباري در رنج باشد، از نبود تدبير در اداره امور در رنج است.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي فرسوده فعلی، در شأن مردم تهران نيست و بايد همزمان با گسترش كمّي، نسبت به توسعه كيفي ناوگان نيز اقدام نماييم، خاطرنشان كرد: اميدواريم در سال جاری با اهتمام دولت محترم در اجراي تعهدات و انجام تكاليف خود نسبت به شهر تهران و شهروندان آن شاهد ارتقاء و بهبود حمل و نقل شهری باشیم.