روزنامه خراسان، نزدیک به محمدباقر قالیباف در گزارشی به انتقاد از ترکیب هیات امنای جدید بنیاد سینمایی فارابی پرداخت.
این روزنامه نوشت:
مسعود میرکاظمی، جواد اوجی و سعید محمد اعضای هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی، بیشترین انتقادها و همچنین تفاوتها را با دورههای قبلی رقم زدهاند؛ سه مدیر اقتصادی که مطلقا نسبتی با سینما ندارند و روشن نیست حضورشان در هیئت امنای فارابی به چه علت بوده است؛ آیا این انتخابها به دلیل خلأ حضور چهرههای فرهنگی نزدیک به وزیر فرهنگ بوده یا هدفمند بوده است؟
تنها گمانهزنی مثبت در این میان، تلاش وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی برای ورود سرمایه و سرمایه گذار به سینمای ایران و صنعتی کردن آن بوده است که به شدت از نظر تامین مالی در مضیقه جدی است؛ اتفاقی که اگرچه در صورت وقوع، میتواند مثبت باشد، اما باز هم در بنیاد سینمایی فارابی، نسبتاً ناهمگون است. ضمن این که هرگونه تسهیل ورود سرمایه و سرمایه گذار به این عرصه نباید به معنی غلبه این بخش و ملاحظاتش بر عرصه تولیدات و محتوای سینمایی باشد. چراکه مأموریت بنیاد فارابی به عنوان نماد جریان تولید دولتی در سینمای ایران که به زبان ساده، تقسیمکننده بودجه میان تولیدکنندگان آثار است، بیش از هرچیز تولید محصولات فرهنگی است، نه آثار تجاری. اگر قرار باشد محصولات فرهنگی وابسته به دولت نیز تجاری و صنعتی شوند، دیگر چه نیازی به دولت است؟
سینمای تجاری که روی پای خود ایستاده و نیاز چندانی به حمایت دولتی نمیبیند. این اعضا دیروز صبح با گذشت حدود 20 ساعت از حکم انتصاب، مدیرعامل این بنیاد را انتخاب کردند و سیدمهدی جوادی را که در سینمای ایران شناختهشده نیست، به این مسئولیت گماردند. با این حساب، جمع چهرههای کمارتباط با سینمای ایران، در بنیاد سینمایی فارابی جمع شده است!
همه این اقوال در حالی است که در دوره پیشین، حسین انتظامی رئیس وقت سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری، سیدمحمد بهشتی، شهریار بحرانی، محمدمهدی عسگرپور و هوشنگ مرادی کرمانی از اعضای هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی بودند. در این میان حذف منوچهر شاهسواری مدیرعامل اتحادیه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) و محمدمهدی عسگرپور چهره تأثیرگذار اصناف سینما اتفاق قابل توجهی است. از این جمع همچنین شهریار بحرانی فیلم ساز انقلابی نیز کنار گذاشته شده که اتفاقی کاملا غیرمنتظره است. سیدمحمد بهشتی نیز از مدیران قدیمی سینمای ایران است که عمری را در عرصه مدیریت فرهنگی سپری کرده است. باید دید کاهش وزن فرهنگی هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی و حضور پررنگ چهرههای اقتصادی، به کمک سینمای ایران خواهد آمد یا خیر.