به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز،، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور ضمن انتقاد از دو نرخی بودن خودرو و فرآیند دلالی در بازار بر خودکفایی و رقابتپذیری صنعت خودرو تاکید کرد.
علیرضا شهبازی اظهار داشت: میبایست با توسل به راهکارهایی مابهالتفاوت قیمت کارخانهای و بازاری خودرو و دلالی در این بازار برچیده شود.
وی افزود: در حال حاضر سود ناشی از فروش خودرو در بازار آزاد، نصیب واسطهگران میشود که یکی از راهکارها، میتواند آزادسازی قیمت خودرو باشد.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی معتقد است: حذف مابهالتفاوت قیمتی و پرداخت آن به حساب خودروسازان یا دولت منطقیتر است.
شهبازی همچنین عرضه خودرو در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر روشی که موجب از بین رفتن این فاصله قیمتی شود، به سود مصرفکنندگان، شرکتهای خودروسازی و اقتصاد کشور است.
وی در خصوص آزادسازی واردات خودرو تصریح کرد: واردات خودرو میتواند خودروهای داخلی را وارد عرصه رقابت کرده و در ارتقای کیفیت موثر باشد اما در شرایط فعلی عملیاتی شدن آن بعید به نظر میرسد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور تاکید کرد: آزادسازی قیمت خودرو و به موازات آن آزادسازی واردات، موجب تعهد خودروسازان به ارتقای کیفیت میشود اما در شرایط خاص تحریم، سایر کشورها در ارائه امکانات به کشور ما به منظور کیفیسازی خودروهای داخلی همراهی نمیکنند.
شهبازی در پایان خاطرنشان کرد: میبایست در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، در بخش تولید خودرو و قطعات آن خودکفا شویم و برای تحقق این امر، حمایت از خودروسازان و قطعهسازان در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش از سوی نظام بانکی، رفع موانع تولید و صدور مجوزها و همچنین فراهمسازی زیرساختها و امکانات با هدف ایجاد رقابت در بازارهای آزاد جهانی ضروری است.