تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


تغییرات شاخص بهای تولیدکننده/جدول
تاريخ خبر: شنبه، 23 اسفند 1393 ساعت: 15:33
فارس: شاخص بهای تولیدکننده در ایران در بهمن ماه 1393 به عدد 207.6 رسید و نسبت به ماه قبل به میزان 0.8 درصد کاهش یافت. این شاخص در دی ماه نسبت به ماه گذشته بدون تغییر بود. شاخص مزبور نسبت به ماه مشابه سال گذشته معادل 11.4 درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش بانک مرکزی، شاخص مذکور، در 11 ماه اول سال جاری برابر 15.2 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافت.

از مجموع 8 گروه شاخص بهای تولیدکننده، گروه ساخت (صنعت) با 6.6 درصد افزایش قیمت در یک سال و تورم 10.3 درصدی، کمترین رشد قیمت و تورم را داشته و پس از آن گروه کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری رتبه بعدی قرار دارد. همچنین بیشترین افزایش قیمت در بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی با 40.6 درصد (تورم نقطه به نقطه) و 34.5 درصد تورم میانگین بوده است.

در ماه مورد مورد گزارش، پایین آمدن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند صیفی‌جات، بادنجان، گوجه‌فرنگی، سبزی‌های برگی، ماهی آب‌های شمال، خوراک دام و طیور، ریسندگی الیاف و نخ، سوخت سبک هواپیما (جی‌پی‌فور)، لوب کات، قیر، مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی، میلگرد، محصولات مسی، سینک ظرفشویی و تلویزیون همراه با بالا رفتن شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها نظیر کاشت مرکبات، گوسفند و بز، پرورش ماکیان، ماهی آب های جنوب، محصولات گوشتی، بستنی، قند و شکر، فرش ماشینی کمتر از 700 شانه، موکت، داروهای قلبی و عروقی، شیشه و آیینه، تیرآهن، تجهیزات اندازه‌گیری، ترانسفورماتور قدرت، کامیونت، قطعات سیستم سوخت و تخلیه خودرو، خدمات پستی، هتل و رستوران، هزینه عمل جراحی، کرایه تختخواب در بیمارستان خصوصی و خدمات آرایشی موجب کاهشی اندک در شاخص بهای تولیدکننده نسبت به ماه قبل شد.

*کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری

در ماه مورد گزارش، گروه اختصاصی کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری معادل 2.1 درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت که بیشتر ناشی از افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند کاشت مرکبات به میزان 12.3 درصد، گوسفند و بز 3.1 درصد، پرورش ماکیان 20.1 درصد و ماهی آب‌های جنوب 3.6 درصد بود. ضمناً در این گروه، شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی نظیر صیفی‌جات معادل 5.0 درصد، بادنجان 27.7 درصد، گوجه‌فرنگی 3.0 درصد، سبزی‌های برگی 24.2 درصد و ماهی آب‌های شمال 35.9 درصد کاهش یافت.

شاخص بهای گروه مذکور، برابر 9.0 درصد از عدد شاخص ماه مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.

* ساخت (صنعت)

در بهمن ماه 1393، شاخص بهای گروه اختصاصی ساخت (صنعت) به میزان 2.7 درصد نسبت به ماه قبل پایین آمد که زیرگروه مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی با کاهش معادل 11.6 درصد به سبب نزول قیمت جهانی نفت، سهمی 91 درصدی در پایین آمدن شاخص بهای گروه صنعت داشت.

همچنین شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند خوراک دام و طیور برابر 3.2 درصد، ریسندگی الیاف و نخ 3.0 درصد، سوخت سبک هواپیما (جی‌پی‌فور) 38.9 درصد، لوب کات 39.4 درصد، قیر 3.7 درصد، میلگرد 4.2 درصد، محصولات مسی 7.4 درصد، سینک ظرفشویی 8.4 درصد و تلویزیون 6.9 درصد کاهش یافت. در این ماه شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی نظیر محصولات گوشتی معادل 2.6 درصد، بستنی 5.4 درصد، قند و شکر 3.2 درصد، فرش ماشینی کمتر از 700 شانه 7.4 درصد، موکت 7.9 درصد، داروهای قلبی و عروقی 9.5 درصد، شیشه و آیینه 6.8 درصد، تیرآهن 3.7 درصد، تجهیزات اندازه‌گیری 3.2 درصد، ترانسفورماتور قدرت 4.6 درصد، کامیونت 2.5 درصد و قطعات سیستم سوخت و تخلیه خودرو 16.5 درصد بالا رفت.

شاخص بهای گروه مزبور در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به میزان 6.6 درصد افزایش یافت.

* خدمات

در ماه مورد بررسی شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات معادل 0.6 درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت که بیشتر به سبب افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی چون خدمات پستی برابر 27.6 درصد، هتل و رستوران 1.2 درصد، هزینه عمل جراحی 3.9 درصد، کرایه تختخواب در بیمارستان خصوصی 3.1 درصد و خدمات آرایشی 1.6 درصد بود.

شاخص بهای این گروه به میزان 22.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته بالا رفت.

 

گروه

بهمن 93 نسبت به ماه مشابه سال قبل

11 ماه اول 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل

12 ماه منتهی به بهمن 93 نسبت به 12 ماه منتهی به بهمن 92

شاخص کل

11.4

15.2

15.3

گروه‌های اصلی

     

کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری

9

14.1

15.4

ساخت (صنعت)

6.6

10.3

10.3

حمل و نقل و انبارداری

19.2

26.3

25.7

هتل و رستوران

19.9

20.7

21.1

اطلاعات و ارتباطات

18.2

16.7

15.4

آموزش

12

14

14

بهداشت و مددکاری اجتماعی

40.6

34.9

34.5

سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی

28.2

25.4

25.6

گروه‌های اختصاصی

     

کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری

9

14.1

15.4

ساخت (صنعت)

6.6

10.3

10.3

خدمات

22.4

25.8

25.3