افتتاح بخش شرقي خط 7 متروي تهران با دو ايستگاه تا پايان مرداد/راه اندازی 27 واحد تهویه در خط 7
به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز،مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) با اشاره به اينكه سامانه های بخش تجهيزاتي خط 7 مترو زودتر از يك ماه ديگر به بهره برداري مي رسد، گفت: دو ایستگاه در بخش شرقي خط ۷ متروي تهران شامل ايستگاه بسيج و ميدان محمديه (حدفاصل ایستگاه مهدیه تا ایستگاه بسیج )به طول هشت و نيم کیلومتر وارد مدار بهرهبرداري میشود.
علي امام در مراسم شبگردي اصحاب رسانه كه به ميزباني اين شركت و در حاشيه بازديد خبرنگاران از پروژه خط 7 مترو و ايستگاه هاي آماده افتتاح(بسيج و ميدان محمديه) و تست دود و سيگنالينگ به همراه مديران شهري برگزار شد، گفت: در حال حاضر ورودي جنوب شرقي ايستگاه ميدان محمديه براي بهره برداري آماده شده و مسافران مي توانند از اين ورودي، وارد خط 7 متروي تهران شوند.
وي ادامه داد: با دفتر شهردار محترم تهران در حال هماهنگي هستيم و اين آمادگي وجود دارد كه تا دو هفته آينده اين بخش(ورودي جنوب شرقي ايستگاه ميدان محمديه) وارد مدار بهره برداري شود.
امام با اشاره به اينكه بخش ساختماني و تجهيزاتي مورد نياز براي بهره بهرداري اين دو ايستگاه بيش از 99 درصد پيشرفت دارد، تصریح کرد : ایستگاه میدان محمدیه واقع در منطقه 12 تهران؛ یک ایستگاه تقاطعی است كه ایستگاه خط ۱ آن سال 80 13 افتتاح شده و به زودی ایستگاه خط ۷ نیز وارد مدار بهره برداري مي شود.
وي با اشاره به اينكه ايستگاه بسيج واقع در منطقه 14 تهران داراي دو ورودي است كه ورودي شمالي آن در حال تكميل شدن است، عنوان كرد: اين ايستگاه در تقاطع بزرگراه شهيد محلاتي و بسيج واقع شده و با راهاندازي اين ايستگاه، شهروندان به ايستگاههاي اتوبوس BRT پايانه خاوران و علم و صنعت دسترسي خواهند داشت.
مديرعامل شركت راهآهن شهري تهران و حومه (مترو)،با اشاره به اينكه براي بازگشايي ايستگاههاي بسيج و محمديه نياز به ايمنسازي و آمادهسازي ايستگاههاي بخش مياني شامل ايستگاه مولوي،قيام،17 شهريور،شهيد محلاتي و آهنگ بود، گفت: اين ايستگاه ها؛ ايستگاه هاي عبوري به شمار مي آيند كه با تامين منابع مالي طي ماه هاي آينده به بهره برداري خواهند رسيد.
وي در خصوص بخشي از ویژگی های پروژه خط 7 متروی تهران بيان کرد: عمیق ترین خط متروی تهران با عمق 56 متر در محدوده بیمارستان امام خمینی (ره) و برج میلاد تهران در اين خط قرار دارد.
به گفته مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) اين خط داراي بیشترین ایستگاه های تقاطعی با شبکه متروی تهران و همچنين بیشترین تعداد مسافرگیری باتوجه به تعداد ایستگاه ها در اين خط انجام مي شود.
طراحی و اجرای سامانه تهویه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا
امام با اشاره به اينكه طراحی و اجرای سامانه تهویه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا در راستاي افزايش افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی و آسایش مسافرین در اين خط انجام شده است، گفت: ما هرگز ايمني مردم را با هيچ چيزي عوض نمي كنيم و اين امر اصل خدشه ناپذير ماست كه به آن پايبند هستيم، بنابراين هيچ ايستگاه و بخشي از خطوط مترو افتتاح نخواهد شد مگر آنكه ايمني آن به طور كامل لحاظ شده باشد.
وي ادامه داد: تمامي اركان از جمله شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو)، پيمانكار و مشاور خطوط در اين زمينه مسئوليت دارند و زماني كه بخشي به افتتاح مي رسد بايد تمامي اين بخش ها؛ از لحاظ ايمني به تاييد رسيده باشد.
وي با تاكيد بر اينكه اولويت ما در متروي تهران رعايت اصول و استانداردهاي لازم است، تصريح كرد: متاسفانه برخي اظهار نظرها در خصوص برخي مباحث مربوط به ايمني مترو و ايستگاه ها؛ ناشي از اطلاعات ناقص است چرا كه ايمني كامل درشرايط نرمال و در شرايط نرمال و اضطرار در متروي تهران مورد توجه است.
مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو)، در ادامه به برخي نواقص در خصوص پايانه هاي مترو اشاره كرد و گفت: در خط 7 متروي تهران؛ پايانه اي در ورزشگاه تختي پيش بيني شده كه عمليات اجرايي اين پايانه، مستلزم اين است كه وزارت ورزش و جوانان، 17 هكتار زمين را در اختيار مترو قرار دهد كه البته مذاكراتي در اين خصوص انجام شده و هرچند اقدامات مربوط به تهاتر زمانبر شده اما سازمان املاك شهرداري تهران در حال پيگيري اين موضوع است تا عمليات اجرايي اين پايانه را شهريور ماه شروع كنيم.
به گفته وي تا راه اندازي اين پايانه و همچنين پايانه آزادگان و پايانه كلاهدوز مربوط به خط 3 و 4، تعميرات قطارها در پايانه خط يك و دو صورت مي گيرد و هرچند این امر، قابل قبولي نيست اما چاره اي تا تكميل اين پايانه ها وجود ندارد.
ورود 4 رام قطار به خطوط 6 و 7
وي با بيان اين مطلب كه 4 رام قطار از قطارهايي كه سال گذشته وارد کشور شد تا مرداد ماه جاري به ناوگان متروی تهران مي پيوندد، افزود: اين قطارها در خطوط 6 و 7 متروي استفاده مي شود.
امام با اشاره به اينكه كمبود واگن از مشكلات جدي به شمار مي آيد، گفت: اميدواريم با مساعدت دولت و رفع كمبود منابع مالي اين مساله حل و فصل شود.
مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) همچنين در حاشيه بازديد خبرنگاران ازاتاق هاي فني ايستگاه هاي بسيج و محمديه شامل تجهيزات سيگنالينگ، سيستم تهويه هوا گفت: مهمترين وظيفه سيگنالينگ جلوگيري از برخورد قطارهاست و به عبارتي ايمني لازم براي حركت قطارها حاصل نمي شود مگر اينكه بخش سيگنالينگ وجود داشته و به درستي عمل كند.
وي با اشاره به تشديد تحريم هاي بين المللي افزود: در راستاي اين تحريم ها، شركت های خارجي ارتباط خود را با ما قطع كردند، اما با حضور و فعاليت پيمانكار داخلي بخش سيگنالينگ خط 7 را تكميل كرديم.
وي عدم راه اندازی سیستم سیگنالینگ و عدم راه اندازی سیستم تهویه در محدوده بهره برداری، عدم پایداری سیستم برق رسانی و تکمیل نبودن تجهیزات مخابرات، وجود نواقص خطرساز روسازی در طول مسیر محدوده بسیج-آهنگ، هلال احمر- بریانک، محدوده مولوی ، عدم اجرای مسیرهای سبز قابل استفاده جهت خروج اضطراری مسافرین و همچنين عدم اجرای سیستم اطفای آبی در ایستگاه ها و طول خط را بخشي از نواقص موجود عنوان كرد كه منجر به توقف بهره برداری از خط 7 متروی تهران در برج 8 سال 96 شد.
امام به اصلاح روسازی مسیر در 4 محدوده به طول حدود 404 متر جهت افزایش سرعت و ایمنی تردد قطار اشاره كرد و گفت: افزایش ایمنی مسیر،حرکت پایدار قطارها، صیانت از جان مسافران و افزایش بهره وری سیر و حرکت از جمله اهداف توقف بهره برداری از خط 7 متروی تهران بود.
وي در خصوص مقایسه تعداد مسافرین در بهره برداری ناقص اولیه و وضعیت بهره برداری فعلی ،گفت: افزایش حدود 6 برابری جذب مسافر را داريم، به طوري كه در زمان بهره برداری ناقص اولیه به طول 22 کیلومتر و 8 ایستگاه، متوسط مسافر 8500 نفر در روز بوده که این عدد در بهره برداری فعلی به طول 13.5کیلومتر و 8 ایستگاه به حدود 50000 نفر در روز رسیده است.
مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) با اشاره به اينكه درگذشته 22 كيلومتر از اين خط بدون هيچ گونه سامانه تهويه با هدوي 35 دقيقه راه اندازي شده بود، گفت: اين امر ريسك نامناسبي براي حفظ جان مسافران بود كه خوشبختانه در حال حاضر27 واحد تهويه در این خط راه اندازي شده است.
بهره برداری از سامانه ايرواشر در خط 7 مترو تهران
در ادامه این بازدید، محمود يوسفي مجري خط 7 نيز در كنفرانس خبري كه در ايستگاه بريانك برگزار شد، با اشاره به مشخصات ناوگان خط 7 متروی تهران، گفت: سیستم انتخابی برای خط 7 متروی تهران؛ دارای یک تونل رفت و برگشت است كه در دوره بهره برداری از پروژه، تعداد 45 رام قطار با سرفاصله زمانی 2 دقیقه در این خط مشغول به کار خواهند بود.
يوسفي افزود: طول هر واگن 19/52 متر و طول هر رام قطار 156/16 متر است و حداکثر سرعت قطار 80 کیلومتر در ساعت و متوسط سرعت آن 35 کیلومتر در ساعت است.
به گفته مجري خط 7 متروي تهران ،گنجایش هر قطار 1480 نفر بوده و بر اساس طراحی های انجام شده مدت توقف قطار در هر ایستگاه 30ثانیه است.
وي به اهم اقدامات انجام شده در خصوص سامانه تهویه اشاره كرد و گفت: نصب و راه اندازی 27واحد تهویه طبق سناریوی طراحی، عملیات اجرایی 9 شفت میان تونلی و تکمیل عملیات اجرایی 4 شفت میان تونلی از جمله اين اقدامات به شمار مي آيد و در حال حاضر نيز 3 شفت میان تونلي در ايستگاه هاي محمدیه - مهدیه، مهديه -هلال احمر، رودکی و نواب صفوی درحال بهره برداری است.
مژده شعاعي ، مدير پروژه تجهيزات و مشاور کارفرما در خط 7 متروي تهران در ادامه این جلسه در خصوص نسل جديد سامانه ايرواشر كه در هواسازهاي ايستگاه متروي ميدان محمديه نصب و راه اندازي شده است، گفت: با نصب و راه اندازي اين سامانه؛ هواي تازه پس از كاهش دما و افزايش رطوبت، براي رفاه حال مسافرين در ايستگاه دميده مي شود.
وي ادامه داد: اين سامانه نسبت به نوع سنتي آن بيش از 70 درصد ، مصرف آب و هزينه هاي بهره برداري را كاهش مي دهد.
گفتني است اصحاب رسانه پس از بازديد از اتاق هاي فني ايستگاه بسيج شامل سيگنالينگ (سیستم کنترل اتوماتیک قطار)، مخابرات و سيستم تهويه ، سوار قطار شده و از بخش تجهيزات ايستگاه ميدان محمديه و ورودي جنوب شرقي اين ايستگاه نيز بازديد كرده و ضمن تست دود در محدوده ميدان صنعت، با حضور در ايستگاه بريانك در نشست خبري شركت كردند.