صبح نو: «رقص روی شیشه» از چند ماه پیش وارد چرخه توزیع شد و یکی از نکات درخورتوجه آن، حضور آقای بهرام رادان بود که نخستینبار در سریال شبکه نمایش خانگی مقابل دوربین میرفت. پس از توزیع یکی،دو قسمت از این مجموعه، مشخص شد نویسنده سعی کرده به قصهای متفاوت از درامهای معمول ورود کند؛ اما بهمرور مشخص شد سوژه و حرفی که قرار بوده در« رقص روی شیشه» گفته شود، برای نویسنده و کارگردان این سریال سنگی بزرگ بوده است.
مفاسد اقتصادی، جنایت، عشق، اعتیاد و... هریک سوژه ساخت یک مجموعه است که مهدی گلستانه همه اینها را درکنارهم قرار داده بود. باوجوداین، پس از مدتی و در شرایطی که بیشتر واکنشها به این مجموعه مربوط به نقد هنری کار بود، اخیرا این سریال وارد حواشی جدیدی شد که بهنوعی میتوان آن را در عرصه شبکه نمایش خانگی کشور بینظیر دانست.
قسمتهای اخیر «رقص روی شیشه» طوری بود که لااقل برای سریالبینهای حرفهای کمی غیرمعمول بود. این گمانهزنی بهوجود آمد که مشکلاتی در فرایند تولید این سریال بهوجود آمده و همین موضوع سبب این روند غیرمعمول داستان شده است. این حواشی زمانی رنگ واقعیت به خودش گرفت که بهرام رادان در فضای مجازی، بهطورمفصل حواشی تولیدی این سریال را افشا کرد.
اعتراضتوییتری
رادان گفته است سه ماه پس از آغاز فرایند ساخت سریال «رقص روی شیشه»، با مراجعه به خانه سینما، وزارت ارشاد و دادسرا تلاش کردند از پخش زودهنگام آن جلوگیری کنند تا تصویربرداری تکمیل و درباره پولهایی شفافسازی شود که بهگفته این بازیگر ناپدید شده است.
بهرام رادان در واکنش به حواشی سریال «رقص روی شیشه» نوشت: تولید مجموعه «رقص روی شیشه» در ۲۶ قسمت با قصهای بسیار جذاب و با گروهی از بهترین عوامل حرفهای سینما از مهر۹۷ آغاز شد. یکی،دو ماه پس از شروع فیلمبرداری، متوجه اتفاقات غیرطبیعی شدیم. درادامه، توییتهای بهرام رادان را مرور میکنیم: «گفتند اگر مجموعه پخش شود، پول میرسد، بدهیها پرداخت میشود و همهچیز حل میشود. شرکت پخش فشار آورد، آقایان کوتاه آمدند.
پخش شد، باز پولها ناپدید شد. نهتنها بدهی عوامل پرداخت نشد بلکه چندبرابر شد». رادان ادامه داد: «حالا سروته قصه را هم آوردند و به اسم پایان فصل اول به خورد مخاطب میدهند. خودشان آبرو ندارند و آبروی عوامل هم برایشان اهمیتی ندارد. مشکل اینجاست که نبود قانون بازدارنده، قلدری پخشکننده و همکاری سهوی برخی همکاران سادهاندیش همه در حال تکمیل این پازل فاسد هستند».
مشترکموردنظرناپدیدشد!
طبق پیگیری خبرنگار ما، ظاهرا تمامی عوامل از همان ماه اول و دوم دستمزدشان را دریافت نکردهاند. ظاهرا با انواع قولوقرار، عوامل را برای ادامه کار ترغیب میکنند؛ اما کار به جایی میرسد که درحالحاضر، صاحب اثر دردسترس نیست.
با اینکه به عوامل قول داده شده بود درصورت توزیع سریال، دستمزدها پرداخت خواهد شد، این اتفاق نیفتاد. بااینحال، عوامل «رقص روی شیشه» برای اینکه این اتفاق باعث دلخوری مخاطبان نشود، کار را ادامه میدهند تا مشکلات حل شود. پس از این مسائل، کار بدون دستمزد عوامل به ماه پنجم رسید و دیگر صدای آنها در رسانهها بلند شد.
کمکم برخی از همکاران سریال از ادامه کار سر باز زدند و تصمیم گرفتند از مجموعه جدا شوند. بهگفته عوامل «رقص روی شیشه»، درحالحاضر تهیهکننده مجموعه ناپدید شده و پاسخ آنها را نمیدهد. جالب است که اتفاقات مذکور بهنوعی شبیه به داستان خود این سریال و مفاسد اقتصادی بیان شده در آن است. شایان ذکر است خبرنگار «صبحنو» برای بازتاب دیدگاههای تهیهکننده و کارگردان با آنها چندینبار تماس گرفت؛ اما این تلاش هربار بینتیجه ماند.
بازهمناتمام
حوزه شبکه نمایش خانگی در کشورمان از همان ابتدا با پدیدهای بهنام «ناتمامماندن پروژه» روبهرو شد؛ یعنی سریالی وارد فرایند تولید و همزمان پخش میشد؛ اما پس از مدتی که اتفاقا مخاطبان را هم با خودش همراه میکرد، ناگهان پخشش متوقف و بیسروصدا بهپایان میرسد. نمونه مشهورش مجموعه شبکه نمایش خانگی «قهوه تلخ» به کارگردانی آقای مهران مدیری است که پس از همراهی مخاطبان فراوان، ناگهان و حتی بدون عذرخواهی سازندگانش متوقف شد.
حالا ظاهرا قرار است این اتفاق البته بهصورت مهندسیشده، برای «رقص روی شیشه» رخ بدهد. مجموعهای که مشکلات و حفرههای درخورتوجهی در فیلمنامه داشت، حالا بهدلیل مشکلات مالی چشمگیر و پرداختنشدن دستمزد عوامل، با کمی تغییر در داستان در همان فصل اول بهپایان خواهد رسید. البته اگر با صاحبان این سریال گفتوگو کنیم، احتمالا مدعی روند طبیعی داستان باشند و هیچچیز را بهگردن نگیرند؛ ولی بهخوبی براساس مستندات مشخص است که دراینبین، دو طرف آسیب جدی دیدهاند.
طرف اول عوامل سریال هستند که چندماهی را بدون دستمزد کار کردهاند و معلوم نیست حقشان چه زمانی زنده شود. در نظر بگیرید تمام عوامل مجموعه ستارههای بازیگریاش نیستند که مشکلات اقتصادی کمتری داشته باشند. از تدارکات تا صدابردار در تیم تولید حضور دارند که قطعا بهاندازه خودشان مشکلات معیشتی دارند.
طرف دوم این ماجرا مخاطبان هستند. این سریال هرچقدر هم بهلحاظ کیفی ناموفق بوده باشد، بازهم حداقلِ مخاطبان را دارد. حالا در نظر بگیرید مخاطبی که چند ماه پیگیر این سریال بوده و برای تماشایش هزینه کرده، ناگهان با پایانی مندرآوردی مواجه میشود. در اینجا، بازهم این مخاطب است که با اعتمادش بازی شده و هیچکس پاسخگوی وی نخواهد بود.