تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


تشکیل جمعه بازار فانتزی در کاخ نیاوران
تاريخ خبر: يکشنبه، 17 تير 1397 ساعت: 14:25

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز،رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از برگزاری شوی لباس در کاخ نیاوران گفت: برگزاری شوی لباس با مجوز عرضه صنایع دستی در کاخ ارزشمند نیاوران جز برای تشکیل جمعه بازار فانتزی نیست. 

حسن خلیل آبادی در جریان هفتاد و چهارمین جلسه شورا در تذکر پیش از دستور با اشاره به برگزاری شوی لباس در تالار آبی كاخ تاريخی و ميراثی نياوران اظهار کرد: اين سالن برای نمايش لباس‌های سلطنتی درنظر گرفته شده بود ولی به بهانه نمايش لباس ها و صنایع دستی، شاهد برگزاری شوی لباس و تجارت البسه در آن مکان هستیم كه این مساله امری كاملا تجاری و با هدف سودآوری است. 
 
رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا افزود: برگزاری شوی لباس، با مجوز عرضه صنایع دستی در کاخ ارزشمند نیاوران جز برای تشکیل جمعه بازار فانتزی نیست. 
 
خلیل آبادی خاطر نشان تاکید کرد: عرضه محصولات مدرن طراحان امروزی در کنار تعداد محدودی پوشاک سنتی ایرانی کلاهی شده است بر سر سازمان های صادر کننده مجوز این رویداد به اصطلاح فرهنگی. برگزاری چنین رویدادی با عنوان صنایع دستی، هدفی جز مجوز ورود به مجموعه نبوده است و به جز چند اثر فاخر، محصولات ارائه شده در تالار آبی فارغ از صنايع دستی ايرانی بوده و طراحان غالباً طرح‌های مدرن خود را در نمايشگاه برای معرفی و فروش عرضه كردند.
 
وی افزود: آیا انتخاب تالار آبی کاخ نیاوران با این حجم از تردد مردم و این میزان جابه‌جایی بار صرفا برای همشهریان عزیزی که به جهت خرید آمده‌اند درست است؟ آیا در حمل و نقل رگال‌ها و بسته‌های بزرگ پوشاک دقت کافی به خرج داده می‌شود؟ آیا واکنش‌های سال گذشته تاریخ شناسان و مردم علاقمند به حفظ ميراث تاريخی و فرهنگی برای توقف این امر کافی نبود؟
 
خلیل آبادی در ادامه با طرح این سوال که آیا بنیاد مستضعفان فضای دیگری برای برپایی این رویداد نداشت، گفت: به نظر می‌رسد صرفاً پای مباحث مالی در میان است که این گونه چشم بر ارزش‌های تاریخی این مملکت بسته اید.
 
رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا یادآور شد: عدم تناسب برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها با فضای فرهنگی و تاریخی مجموعه سبب آسیب‌های جدی به این ملک تاریخی می شود.
 
وی با بیان اینکه تملک یک نهاد غیر مرتبط چه به صورت قانونی و چه برخلاف آن بر یک مکان تخصصی چیزی جز همین اتفاقات را درپی نخواهد داشت، افزود: ازمسئولان بنیاد مستضعفان استدعا دارم برای حفظ هویت مردم ایران هم که شده از تغيير كاربری‌های ميراثی جدا خودداری کنند.
 
خلیل آبادی در پایان از سازمان میراث فرهنگی کشور خواست که با پیگیری مجدانه پرونده املاک تاریخی و گردشگری تحت مالکیت بنیاد مستضعفان، نحوه مدیریت صحیح اماکن تاریخی را جایگزین این فرهنگ جمعه بازاری کند و به جهت حفظ ارزش‌‌های تاریخی و فرهنگی این مجموعه اقدامات لازم را انجام دهد.