تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


تظاهر به رفتارهای دینی موجب زدگی از دین می شود
تاريخ خبر: سه شنبه، 21 فروردين 1397 ساعت: 16:05
به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز: رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: افراط در مقدس مابی و تظاهر کردن به رفتارهای دینی موجب زدگی از دین می شود و خصوصیات حسنه اخلاقی همچون گذشت، سخاوت و مدارا را می خشکاند و خشونت و کینه توزی را در جامعه ترویج می کند.
 
محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای پنجاه و پنجمین جلسه رسمی شورا با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن سالروز بعثت پیامبر خاتم (ص) قرار داریم، گفت: از نظر صاحب نظران اسلامی، مبعث پیامبر بزرگترین رخداد در تاریخ بشریت است؛ چراکه نبوت انبیا و رسالت پیامبران با این حادثه به اوج و مقصد نهایی خود رسیده است.
 
وی افزود: پیامبر اعظم درباره علت بعثت و فلسفه رسالت خود عبارت عمیق و شخصی دارند که نشان گر روح حقیقی اسلام است؛ "إنما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" حدیثی است که نشان می دهد که هدف از بعثت و مهمترین ماموریت پیامبر اکرم، تببین و اجرای مکارم وفضایل اخلاقی در جامعه و رساندن انسان ها به قله خصوصیات اخلاقی است.
 
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در واقع شریعت در اسلام، هدف نیست، احکام و عبادات و حلال وحرام و واجب و مستحب، بدون اخلاق فضیلتی ندارند و همه اسلام برای آن است که انسانی با خصوصیات اخلاقی پرورش دهد که بر خود وجامعه تاثیر مثبتی بگذارد.
 
وی ادامه داد: نمی توان فردی را حتی اگر همه عمر خود را صرف عبادت کند، مسلمان واقعی دانست مگر اینکه خصوصیات مثبت اخلاقی در وجودش برجسته باشد، عدالت، انصاف، صداقت، نیکوکاری، امانت داری، تواضع، تحمل، مدارا، خیرخواهی، مهربانی و تکریم دیگر انسان ها از جمله صفاتی هستند که باید در وجود یک مسلمان برجسته باشد و در مقابل دروغگویی، حسادت، خشونت، بخل، دورویی، تظاهر، تکبر و صفات رذیله و غیراخلاقی باید از او دور باشد.
 
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه پیامبر اکرم برجسته ترین الگوی اخلاقی در جهان محسوب می شود، گفت: خداوند این بزرگی را با عبارت عجیب "انک لعلی خلق عظیم" توصیف می کند. امروز اگر در جامعه، دین گریزی و دین زدگی وجود دارد، اگر در بخشی جهان اسلام هراسی به وجود آمده است، بخشی از آن ناشی از دورشدن ما از اخلاق و هدف بعثت است که دشمنان اسلام با بزرگ نمایی و تاکید بر آن توانسته اند بر نسل جوان و افکارعمومی جهان تاثیر بگذارند و چهره اسلام را مخدوش و وارونه جلوه دهند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر اسلام همان گونه که پیامبر بود و شخصیت‌های بزرگ تاریخ ما مانند ائمه و علمای بزرگ اسلام رفتار می کردند، به جامعه ما و جهانیان ارائه شود، بسیاری از مخالفت ها رفع می‌شود، گفت: فطرت هرانسانی صداقت، مهربانی، انصاف، عدالت و تواضع را دوست دارد و از دروغ، ظلم، تظاهر وحسادت بیزار است.
 
هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اگر امروز بخشی از جوانان ما و نسل جدید، نگاه مثبتی به اسلام ندارند، به دلیل اشکال شریعت سهله سمحه نیست، بلکه "هر عیب که هست از مسلمانی ماست".
 
‎وی با تاکید بر اینکه اگر اخلاق بر رفتار ما به خصوص مسئولان و چهره های مورد توجه جامعه حاکم شود به طور قطع نگاه مردم به دین و انقلاب و اسلام بهبود می یابد، عنوان کرد: امروزه افراط و تفریط یکی از مصادیق بزرگ بی اخلاقی و خروج از دایره مکارم اخلاقی است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعتدال و میانه روی را از بزرگترین صفات پسندیده اخلاقی دانست و گفت: افراط در مقدس مابی و تظاهر کردن به رفتارهای دینی موجب زدگی از دین می شود و خصوصیات حسنه اخلاقی همچون گذشت، سخاوت و مدارا را می خشکاند و خشونت و کینه توزی را در جامعه ترویج می کند.
 
هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: مردم می دانند که شعار تهران شهر اخلاق، تنها با تبلیغات عملی نمی شود و گام نخست حرکت به سمت خصوصیات مثبت اخلاقی را ما باید از خود شروع کنیم و امسال که مبعث در ابتدای سال واقع شده است، می توانیم با شتابی بیشتر در این جهت پیش رویم.