خبرگزاری فارس: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پیش رو اظهار داشت: در مصوبهای که در آموزش و پرورش داشتیم مقرر شد برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی ممنوع شود و برای مدارس خاص دوره هفتم آزمونی برگزاز نشود.
وی افزود: پیشرفت آموزش و پرورش ما پس از انقلاب چشمگیر بوده است خصوصا در بخش کمی؛ اما سرعت تغییرات جامعه از سرعت پیشرفت ما بیشتر بوده است.
بطحایی تصریح کرد: هیچ کشوری به اندازه کشور ما نظام آموزشی اش متمرکز نیست که زمینه ساز مشکلات بسیاری در کشور شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکل حقوق و معیشت معلمان حرف دیروز و امروز نیست، گفت: یکی از دلایل این مسئله سیاسی است؛ مجلس میگوید اگر دولت میخواهد حقوق معلمان را افزایش دهد لایحه بیاورد و از آن طرف دولت میگوید درآمدهای خزانه مشخص است و من راه حلی برای این کار ندارم و دائما توپ در زمین مجلس و دولت رد و بدل میشود.
وی ادامه داد: در رتبه بندی حقوق کارکنان دولت، معلمان یکی از پایینترین درآمدها را دارند.
بطحایی خاطر نشان کرد: در شش سالی که از رونمایی از سند تحول گذشته است تنها سی درصد آن اجرایی شده و آن هم به صورت متوازن نبوده و بخشهای آسانتر و کم هزینهتر با سرعت بیشتری اجرا شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بهره وری در منابع آموزش و پرورش پایین است، تصریح کرد: باید بهره وری آموزشی را بالا ببریم و همه ارکان حاکمیت به آموزش و پرورش توجه جدی کنند تا مسئله معیشت معلمان حل شود.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش خصوصی سازی در نظام آموزشی، عنوان کرد: آموزش عمومی در همه کشورها صرف نظر از تولید ناخالص داخلی بر عهده دولتهاست، اما اجرای آن دولتی نیست و مدیریت بر عهده افراد متخصص با رعایت استانداردهاست.
بطحایی بیان داشت: مدارس دولتی ما از لحاظ کیفیت آموزشی پایینتر از مدارس غیردولتی نیست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل میکنند، گفت: حدود ۲۰۰ هزار دانش آموز با روش خرید خدمات درس میخوانند و با این روش توانسته ایم ۱۶۰ هزار دانش آموز مناطق محروم را به تحصیل جذب کنیم؛ هرچند این روش ایراداتی هم دارد که باید مرتفع شود.
وی در خصوص بحث استیضاح خود در مجلس گفت: مدیری که سیاسی باشد به او سکان آموزش و پرورش را نمیسپرند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث استیضاح جدی نیست، عنوان کرد: ابن مسئله با تعامل با نمایندگان برطرف خواهد شد.
بطحایی در خصوص مسائل پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان بیان داشت: قوه قضائیه تمام قد پای گرفتن حقوق معلمان ایستاده است و بنده هم به عنوان نماینده یک میلیون معلم برای برگرداندن پول معلمان تلاش میکنم، اما معلمان نگران نباشند، چون پول آنها از بین نرفته است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نتایج تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره به زودی منتشر میشود، اما سرمایه معلمان موجود است و ما به دنبال اصلاح ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم.
وی در خصوص پرداخت مطالبات معلمان خارج از کشور گفت: از نظر منابع مشکلی برای پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور وجود ندارد و تنها بین نهادها اختلاف نظر وجود دارد.
وی افزود: پیشرفت آموزش و پرورش ما پس از انقلاب چشمگیر بوده است خصوصا در بخش کمی؛ اما سرعت تغییرات جامعه از سرعت پیشرفت ما بیشتر بوده است.
بطحایی تصریح کرد: هیچ کشوری به اندازه کشور ما نظام آموزشی اش متمرکز نیست که زمینه ساز مشکلات بسیاری در کشور شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکل حقوق و معیشت معلمان حرف دیروز و امروز نیست، گفت: یکی از دلایل این مسئله سیاسی است؛ مجلس میگوید اگر دولت میخواهد حقوق معلمان را افزایش دهد لایحه بیاورد و از آن طرف دولت میگوید درآمدهای خزانه مشخص است و من راه حلی برای این کار ندارم و دائما توپ در زمین مجلس و دولت رد و بدل میشود.
وی ادامه داد: در رتبه بندی حقوق کارکنان دولت، معلمان یکی از پایینترین درآمدها را دارند.
بطحایی خاطر نشان کرد: در شش سالی که از رونمایی از سند تحول گذشته است تنها سی درصد آن اجرایی شده و آن هم به صورت متوازن نبوده و بخشهای آسانتر و کم هزینهتر با سرعت بیشتری اجرا شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بهره وری در منابع آموزش و پرورش پایین است، تصریح کرد: باید بهره وری آموزشی را بالا ببریم و همه ارکان حاکمیت به آموزش و پرورش توجه جدی کنند تا مسئله معیشت معلمان حل شود.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش خصوصی سازی در نظام آموزشی، عنوان کرد: آموزش عمومی در همه کشورها صرف نظر از تولید ناخالص داخلی بر عهده دولتهاست، اما اجرای آن دولتی نیست و مدیریت بر عهده افراد متخصص با رعایت استانداردهاست.
بطحایی بیان داشت: مدارس دولتی ما از لحاظ کیفیت آموزشی پایینتر از مدارس غیردولتی نیست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل میکنند، گفت: حدود ۲۰۰ هزار دانش آموز با روش خرید خدمات درس میخوانند و با این روش توانسته ایم ۱۶۰ هزار دانش آموز مناطق محروم را به تحصیل جذب کنیم؛ هرچند این روش ایراداتی هم دارد که باید مرتفع شود.
وی در خصوص بحث استیضاح خود در مجلس گفت: مدیری که سیاسی باشد به او سکان آموزش و پرورش را نمیسپرند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث استیضاح جدی نیست، عنوان کرد: ابن مسئله با تعامل با نمایندگان برطرف خواهد شد.
بطحایی در خصوص مسائل پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان بیان داشت: قوه قضائیه تمام قد پای گرفتن حقوق معلمان ایستاده است و بنده هم به عنوان نماینده یک میلیون معلم برای برگرداندن پول معلمان تلاش میکنم، اما معلمان نگران نباشند، چون پول آنها از بین نرفته است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نتایج تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره به زودی منتشر میشود، اما سرمایه معلمان موجود است و ما به دنبال اصلاح ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم.
وی در خصوص پرداخت مطالبات معلمان خارج از کشور گفت: از نظر منابع مشکلی برای پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور وجود ندارد و تنها بین نهادها اختلاف نظر وجود دارد.