تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


احداث ال آر تی مقابل پلاسکو
تاريخ خبر: دوشنبه، 18 دی 1396 ساعت: 11:43

به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در بنای جدید برای این ساختمان پارکینگ در نظر گرفته شده است، گفت: خودروها برای ورود به آن خط ویژه اتوبوسرانی را قطع می کنند نیز بنیاد مستضعفان قبول کرده است تا روی خط ال آر تی سرمایه گذاری کند.

مهدی حجت با بیان اینکه شعار اصلی شهرداری تهران امید مشارکت و شکوفایی است، اظهار کرد: بدون مشارکت مردم اداره تهران غیرممکن است و برای اینکه مشارکت مردم شکل بگیرد، باید این امید به وجود آید که وضع امروز می تواند نسبت به گذشته بهتر باشد.

وی با اشاره به بخشنامه های شهردار تهران مبنی بر شفاف سازی گفت: با بخشنامه اولیه سعی کردیم، شفافیت ایجاد کنیم و جلوی خطاهای احتمالی را بگیریم، تمام تلاش ما این است تا مردم از ظرفیت های موجود در تهران منتفع شوند و به جای اینکه به عدم وجود منابع لازم برای تهران ناچار شویم، شهر را به حراج بگذاریم.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه در دهه های گذشته به گونه ای صحبت کردیم که گویا مردم مسئولیتی نسبت به اداره زندگی شهری خود را ندارند، عنوان کرد: شهرداری طبق قوانین موظف به یکسری اقدامات است اما ممر درآمد شهرداری باید از سوی خود مردم باشد، در سال های گذشته به دلیل رافت نسبت به مردم، جنگ و محاصره اقتصادی به تدریج باری از دوش مردم گرفته شد و به شهرداری ها محول شد.

در حال حاضر مهمترین مسئله بازنگری طرح تفصیلی است.

حجت ادامه داد: ظرفیت فوق العاده‌ای در شهر و شهروندان برای اداره پایتخت وجود دارد. من خوشبین هستم که در آینده بتوانیم ریل تامین مخارج شهر از طریق فروش شهر را به انتفاع از ظرفیت های موجود تغییر دهیم. به طور قطع تغییر این مسیر در اذهان شهرداری، مردم و مسئولان به زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین مساله پیش روی معاونت شهرسازی موضوع بازنگری طرح تفصیلی است، تاکید کرد: طرح جامع و تفصیلی کم و بیش و در برخی قسمت ها ناقص، موجب حرکت کردن و سامان شهر تهران است و در عین حال نقایص زیادی دارد. تلاش ما این است که تا پایان سال 1397 دستورالعمل زندگی آینده شهر تهران از نقطه نظر کالبدی در بازنگری طرح تفصیلی را فراهم آوریم.

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص توقف عرضه هولوگرام گفت: مساله هولوگرام یک مسیر ابداعی بود تا از این طریق مقداری از طلب‌ها و بدهی‌های شهرداری پرداخت شود. این هولوگرام ها در بازار خرید و فروش می شد و به نوعی با خود فساد ایجاد می کرد، ما هم مسیری که در آن فساد بود را متوقف کردیم. البته اصل اینکه باید مبادلات انجام شود، اشکال ندارد اما نحوه اجرا به صورت هولوگرام اشکال داشت.

از 18 هزار میلیارد تومان عملکرد مالی شهرداری 11 هزار میلیارد تومان در معاونت شهرسازی است

حجت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فروش تراکم در پایتخت گفت: در همه دنیا یک درصدی از قیمت ملک به عنوان عوارض از شهروند گرفته می شود، در تهران اما اگر به اطراف خود نگاه کنیم، متوجه می شویم یک آپارتمان سالانه چه اندازه پول شارژ پرداخت می کند و چه اندازه عوارض به شهرداری می‌دهد. وقتی این دو رقم را کنار هم قرار می دهیم متوجه می شویم که این نسبت، نسبت معقولی نیست.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب قانونی داشتیم که سه در هزار قیمت واقعی ملک به عنوان عوارض ملک پرداخت شود. بعد از انقلاب گفتند مرم توان پرداخت ندارند و قیمت عوارض منطقه ای حساب شود، در نتیجه دریافت شهرداری کاهش یافت و کار به جایی رسید که شهرداری دیگر درآمد متناسب با ماموریت های خود را نداشت. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: از 18 هزار میلیارد تومان عملکرد مالی شهرداری تهران 11 هزار میلیارد تومان در معاونت معماری و شهرسازی اتفاق می افتد. این در حالی است که شهرداری نباید تا این اندازه به درآمدهای حاصل از صدور پروانه متکی باشد.

هیچ گاه به خاطر تراکم به دنبال پول سخت نرفتیم

حجت با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل وجود پول تراکم هیچ گاه به دنبال پول سخت نرفتیم، گفت: ما متوجه فشار اقتصادی مردم هستیم، منتها امکانات و ظرفیت‌های بالقوه ای در تهران است که می‌تواند به فعالیت درآید.

وی گفت: یک تعداد از ساختمان ها در تهران چندین سال به طور نیمه کاره رها می شوند که طبق قانون باید به دلیل مزاحمتی که ایجاد می‌کنند، جریمه پرداخت کنند. اینها از مصادیق پول سخت به شمار می رود که باید به دنبال کسب آن باشیم. متاسفانه از آنجایی که در گذشته از مسیر ساده استفاده می شد، امروز عادت به جمع کردن پول سخت نداریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: در مثالی دیگر تعدادی از مغازه‌ها خصوصا اغذیه فروشی ها تمایل دارند، در پیاده روها امکان سرویس دهی به مشتری را فراهم کنند، اتفاقا از نظر ما این کار خوبی است اما سهم شهرداری اینجا است؛ باورمان این است که اگر به سراغ افزایش کیفیت زندگی مردم برویم، مردم هم حاضر هستند، هزینه این امر را پرداخت کنند.

به گفته حجت انتقال اداره شهر از طریق پول آسان به سمت پول سخت باید طی یکسال آینده اتفاق افتد.

تعیین تکلیف پالادیوم تا پایان سال

حجت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تخلفات مجتمع پالادیوم گفت: اتفاقی که در آنجا افتاد این بود که در ابتدا برای کم کردن عوارض ساخت چنین مجتمعی در کنار یک خیابان باریک، یک ساختمان جدید ایجاد شود، البته ساختمان جدید قرار بود به‌ عنوان پارکینگ احداث شود که به تدریج با 3 طبقه اداری که بالای آن ساخته شد، کارکرد اولیه خود را از دست داد. بنده احساس می‌کنم که اگر در آینده این روند ادامه پیدا کند، هر دو ساختمان به همان ساختمان اولیه (تجاری) تبدیل می شود. گذاشتن پل هم به معنای ایجاد امکان پارکینگ نیست.

وی ادامه داد: قبل از آمدن ما یک ارتباطات حقوقی در مورد این مجتمع شکل گرفت، پولی پرداخت شد و در نتیجه طرف مقابل می تواند بگوید من پیش پرداخت دادم و با یک مرجع رسمی توافق کردم. در این میان یک جواز حقوقی است که اگر به دیوان عدالت برود، فرآیند طولانی را با خود در پی دارد.

معاون شهردار تهران گفت: امیدواریم تا انتهای سال تکلیف این نوع پرونده ها که در آن نه راه پس داریم و نه راه پیش و ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای که جواز آنها گرفته شده است، حل شود.

پلاسکو در 10 طبقه ساخته می شود

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مورد ساختمان پلاسکو نیز گفت: پس از وقوع حادثه پلاسکو  بنیاد مستضعفان هیئتی را به عنوان اتاق فکر ایجاد کرده تا در مورد اقدامات لازم برای بازسازی این بنا تصمیم گیری کنند. بر همین اساس مسابقه ای برای ایده پردازی این بنا برگزار و حدود ۵۰۰ اثر ارسال و ایده های برتر برگزیده شدند.

وی با اشاره به اینکه مسائل حقوقی در مورد ساختمان پلاسکو، تصریح کرد: بنیاد مستضعفان در نظر دارد، زمین پلاسکو به علاوه ساختمان ۵ طبقه مجاور و همچنین با خرید زمین ۴۲۰۰ متری پارکینگ این بنا را احداث کند.

حجت با اشاره به اینکه براساس طرح تفصیلی برای احداث پلاسکو تراکم قانونی و همچنین حقوق مکتسبه نیز وجود دارد، افزود: بحث های مفصلی در مورد این موضوع صورت گرفته و قرار است، ساختمان پلاسکو در ۱۰ طبقه ساخته شود.

پروانه پارکینگ پلاسکو می شود

وی با اشاره به برخی از مسائلی که در مورد بازسازی پلاسکو مطرح شده نیز گفت: مدرسه ژاندارک که در نزدیکی این بنا واقع شده، ثبت میراث فرهنگی است که یکی از مسائل مطرح شده بود که باید حریم آن حفظ می شد و این در حالی بود که ارتفاع بنای ساخته شده به بیشتر از ۱۲ متر می‌رسید، اما با توجه به حقوق مکتسبه موافقت شد که ساختمان در ۱۰ طبقه احداث شود تا در ضلع مدرسه ژاندارک بارگذاری کمتری صورت بگیرد

معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به مسئله تامین پارکینگ ساختمان پلاسکو اظهار کرد: این ساختمان  به ۲۳۰۰ پارکینگ نیاز دارد که با توجه به اینکه امکان احداث ۵ طبقه زیرزمین به عنوان پارکینگ وجود داشت، تنها ۱۳۰۰ پارکینگ تامین می شود، بنابراین طبق توافقات صورت گرفته با بنیاد مستضعفان قرار شد، پارکینگ مقابل که به عنوان یک پاساژ قدیمی است، تجهیز و دیجیتالی شده و به عنوان پارکینگ مورد نیاز مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو که تا پیش از این دارای پارکینگ بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بنای جدید برای این ساختمان پارکینگ در نظر گرفته شده است و خودروها برای ورود به آن خط ویژه اتوبوسرانی را قطع می کنند نیز بنیاد مستضعفان قبول کرده است تا روی خط ال آر تی سرمایه گذاری کند.

حجت خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته روز جمعه 29 دی ماه کلنگ احداث ساختمان پلاسکو به زمین می خورد و پیش بینی می شود، مراحل ساخت این ساختمان 3 سال به طول بیانجامد.

نوسازی بافت فرسوده در 10 سال

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ایمنی سازه های شهری در مقابل زلزله نیز توضیح داد:  ایمنی سازه های تهران در دوبخش سازه هایی که در گذشته ساخته شده است و سازه های که در آینده می‌شود، تقسیم‌بندی می‌شود. در مورد سازه های که در آینده ساخته می شود، باید تمام نقشه ها براساس محاسبات و آیین نامه مقررات زلزله تدوین شده باشد، همچنین سازمان نظام مهندسی نیز با نظارت در ساخت و سازها می توانند ایمنی سازه های احداث شده را تضمین کند.

حجت ادامه داد: سازه هایی که در گذشته ساخته شده اند، بسیار گسترده است و ایمنی بناهایی مانند مدارس، بیمارستان ها کلانتری ها، ورزشگاه ها و ... مربوط به ارگان های مختلف است که باید توسط همان ارگان تامین شود، اما آنچه مردم باید توجه داشته باشند این است که زندگی در ساختمان‌های ناپایدار مخاطره انگیز است و باید در هنگام خرید علاوه بر توجه به مسائل ظاهری در مورد ایمنی سازه نیز حساسیت داشته باشند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۵ درصد تهران بافت فرسوده است، تصریح کرد: متاسفانه ۱۵ درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند و اگر ما مسئولان اجازه دهیم که این مسئله امتداد پیدا کنند، مایه شرمساری است.

وی با تاکید بر لزوم اراده مصمم برای نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد: میزان اعتبارات، تراکم و وضعیت مالکیت باعث می‌شود سرمایه گذاران علاقه چندانی به ورود به این بخش نداشته باشند، اما اگر بخش های مختلف کمک کنند می ‌توانیم امیدوار باشیم که حل تمام مسئله بافت فرسوده حداقل  ۱۰ سال طول بکشد.

تونل رسالت و توحید تحمل زلزله 7.5 ریشتری را دارد

وی همچنین با اشاره به سازه هایی مانند پل ها و تونل های شهر نیز گفت: جداره‌های تونل رسالت از نقاط بسیار امن تهران است که توان تحمل زلزله ۷.۵ ریشتری را دارد و مردم می‌توانند به راحتی در این مکان پناه گیری کنند. این موضوع در مورد جداره های ۱۱۰ سانتی متری تونل توحید نیز صادق است

حجت با اشاره به اینکه در تهران بیش از ۳۴۰ گود رهاشده وجود دارد، عنوان کرد: وسعت، عمق و طول عمر در مورد گودهای تهران میزان خطرپذیری را مشخص می‌کنند. تمام این گودها شناسایی و به مالکان آنها تذکر نگهداری داده شده است. قانون در صورت عدم توجه مالکان به تذکر شهرداری می تواند، نسبت به ایمنی گودها ورود کرده و مبالغ نگهداری را از مالک دریافت کنند

به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران یکی از گودهای مهم تهران کنار برج میلاد است که قرار نبود تا این زمان معطل بماند. در یکی از گوشه های آن احتمال خطر وجود دارد که طبق مذاکرات صورت گرفته با معاونت فنی و عمرانی و مالکان،  خودمان برای تثبیت آن اقدام کرده و مبلغ نگهداری را از شرکا دریافت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از گودهای دیگر تهران گود فرهنگ در کنار کتابخانه ملی و در مجموعه عباس آباد اعلام کرد و گفت: این گود مخاطره انگیز بوده و وضعیت مناسبی نداشت؛ از دو ماه گذشته با همکاری مدیرعامل نوسازی اراضی عباس آباد و شرکت مجری اقداماتی صورت گرفته که در مرحله نیلینگ است و در خرداد سال ۹۷ موضوع ایمنی بخش داخلی به طور کامل برطرف خواهد شد.

بازنگری دوباره طرح جامع شهر تهران

معاون راه و شهرسازی شهردار تهران عنوان کرد: ما به دنبال این موضوع هستیم که روشن کنیم آیا اهدافی که در طرح تفضیلی و در مقیاس خود تهیه شده در بلندمدت پاسخگوی نیازهای تهران است که در این باره میزان انطباق در اولویت قرار داد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع و اهدافش باید دوباره بازنگری شود، گفت: میزان جمعیت پذیری تغییر کرده است و هنوز ظرفیت‌های پنهان در شهر تهران به میزان زیادی وجود دارد. ظرفیت بسیاری نظیر دره‌ها، اراضی عباس‌آباد، بافت تاریخی شهر و ظرفیت باغات تهران همگی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای هستند که می‌تواند اشتباهات و فاصله گرفتن از قواعد شهری را ترمیم کند.

حجت با اشاره به جواز ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه اظهار کرد: برخی از این بلندمرتبه‌ها از گذشته جواز و پروانه ساخت خود را دریافت کرده‌اند، اما هنوز ساختمانشان را نساخته و از مدت پروانه‌شان نگذشته است. برخی دیگر از ساختمان ها  تمام موارد قانونی را انجام داده اند اما از اعتبار پروانه‌شان گذشته و باطل شده است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: از شهرداران مناطق و معاونان شهرسازی درخواست کرده ام، این پرونده‌ها را شناسایی و دسته بندی کنند تا طی جلساتی برای پرونده‌های مورد دار راه برون رفت معقولی برایشان بیابیم. ممکن است برخی از این پرونده‌ها را اصلاح کرده و ممکن است برای برخی از آنها به دلیل برخی مشکلات نتوانیم، راه حلی پیدا کنیم.

مذاکره در خصوص حریم با وزارت راه و استانداری تهران

وی با بیان اینکه هیچ کار بدون سیستمی را قبول نداریم و هر حرکتی باید در سیستم ثبت شود، افزود: کار در تاریکی و پنهان کاری نداریم. با کمیته شفاف‌سازی شورای شهر تهران همکاری‌ها را انجام می‌دهیم و حتی اطلاعات پرونده‌هایی بعد از اول شهریورماه امسال  را در اختیار مردم قرار دهیم تا آنان نیز در جریان موضوعات و اتفاقات شهرداری باشند.

 معاون راه و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به بحث حریم عنوان کرد: مساله حریم بسیار مهم است. میزان استقرار جمعیتی که در حریم وجود دارد از جمعیت تهران بیشتر است. باید کاملا متوجه حریم باشیم و آن را کنترل کنیم. به دلیل ایجاد تعدادی فرمانداری و شهرداری در این مناطق، روشن نیست حوره خدمات و نفوذ شهرداری و همچنین حوزه قدرت و نفوذ فرمانداری چقدر است. این حریم‌ها مشکلات قانونی دارند، قرار شده است یک لایحه قانونی به مجلس بفرستیم تا میان حریم شهر تهران با سایر شهرها تفاوت قائل شوند، چراکه وضعیت حریم تهران با سایر شهرها بسیار متفاوت است.

حجت با بیان اینکه در رابطه با حریم با وزارت راه و شهرسازی و استانداری مذاکراتی را انجام می‌دهیم، اظهار کرد: در حال حاضر دوربین ها و لوازم لازم را برای مشاهده اتفاقات در این مناطق مستقر کرده‌ایم. برخی تعاونی ها نسبت به زمین‌ها حریم نظر داشته و در آنجا مستقر می‌شوند که درگیر شدن با آنها کار دشواری است. قوه قضاییه گاهی به ما کمک می کند و گاهی به دلیل محدودیت‌های قانونی برای کمک رسانی دستش بسته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شهردار تهران معتقد است ساختار سازمانی شهرداری باید به کلی تغییر یابد، گفت: امیدواریم ظرف چند ماه آینده یک تغییر اساسی در ساختار شهرداری تهران صورت گیرد. یکی از دلایلی که آقای حناچی را دعوت به همکاری در شهرداری کردیم، این بود که نگاه فنی و عمرانی و شهرداری را از یک نگاه صرفا ساخت و سازی به سمت یک نگاهی که آرامش و آسایش شهروندان در آن منظور می‌شود،ببریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان خاطر نشان کرد: در نظر داریم یک خزانه مالی برای شهرداری به وجود آید که همه درآمدها آنجا بروند. منتظر هستیم تا ساختار منظمی برای این اقدام فراهم شود تا همگی تابع آن باشیم.

شهرداری باید برای رفاه حال شهروندان در ساخت و سازها مادرانه عمل کند

حجت در پاسخ به سوال یک از خبرنگاران مبنی بر مدت زمان صدور پروانه گفت: باید مدت زمان‌ها به حداقل برسد و در منطقه 17 تهران این مدت زمان به یک هفته رسیده است. علت طولانی شدن صدور پروانه ساخت و ساز به دو دلیل مرتبط است، یکی داخل شهرداری تهران و دیگری موسسات بیرونی است.

وی بررسی و تائیدیه سازمان آتش‌نشانی تهران را از عوامل داخلی دانست و خاطرنشان کرد: باید تدابیر اتخاذ شود تا موافقت آتش نشانی با ضوابط ساخت و ساز مدت زمان کمتری را صرف کند.

حجت افزود: ناگزیر ظرف چند ماه آینده زمان صدور پروانه ها کوتاه تر می‌شود که هم اکنون نیز در حال انجام است.

معاونت معماری وشهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ساختمان‌های در حال ساخت و مزاحمت آن‌ها برای پیاده‌روها باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید دامنه ساختمان‌ها را نیز در نظر گرفت؛ چراکه در برخی مواقع بتن ساختمان درحال ساخت را آب می‌دهند اما اطراف را رها می‌کنند و خاک حاصل از ساختمان به خانه های اطراف ورود می‌کند.

وی ادامه داد: امروزه مد شده است برای ساختمان های درحال ساخت پارچه ای با نوشته "از مزاحمت ایجاد شده عذرخواهی می‌کنیم" نصب می‌کنند و تمام مزاحمت ها را نیز ایجاد می‌کنند، شهرداری باید روی مساله نظارت داشته باشد و نقش مادر را ایفا کند. اگر مردم احساس کردند که شهرداری برای رفاه‌شان دلسوزانه عمل می‌کند، مشکلات حل می‌شود.