تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


حمایت شورا از اعطای وام بلاعوض برای خرید موتورهای برقی
تاريخ خبر: شنبه، 16 دی 1396 ساعت: 11:33

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز ؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن بیان اینکه لازم است آقای پورسیدآقایی در شورا حضور یافته و طرحشان را توضیح دهد، گفت: طرح ترافیک جدید ما به عنوان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر و طرح شهرداری با یکدیگر متفاوت است.

 

محمد علیخانی به موضوع مطرح شده از سمت معاون حمل  و نقل و ترافیک شهرداری مبنی بر انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: اوراق مشارکت می تواند یکی از روش های کمک به اجرای طرح ها و پروژه های شهرداری باشد، همانطور که دولت نیز این کار را می کند. در بعضی از طرح های بزرگ اوراق مشارکت صادر می شود تا شهروندان هم بتوانند در اجرای طرح ها مشارکت کنند. زیرا این توزیع اوراق، یکی از روش های کمک به منابع درآمدی برای اجرای پروژه ها است.

او با بیان اینکه سرمایه گذاری داخلی و خارجی روش دیگری برای کمک به اجرای پروژه ها است، تصریح کرد: ما به عنوان شورای شهر و شهرداری باید به دنبال تامین منابع درآمدی پایدار باشیم. زیرا مشخص نیست راهکارهایی از قبیل توزیع اوراق مشارکت تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر. به همین دلیل نمی توانیم طرح ها را بلاتکلیف نگه داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: بنابراین باید خودمان درآمد پایدار داشته باشیم و سعی کنیم پیش از تصویب بودجه، فکری برای طرح های حمل و نقل کنیم و اقداماتی انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه شهرداری در نظر دارد کمک بلاعوض 2.5 میلیون تومانی برای خرید موتور برقی به افرادی بدهد که صاحب موتورهای کاربراتوری هستند، گفت:  در حال حاضر با توجه به اینکه موتورسیکلت ها آلاینده هستند و چند برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کنند، یکی از معضلات شهر تهران محسوب می شوند که باید ساماندهی شود. ما از شهرداری برای این اقدام خوب حمایت می کنیم.

علیخانی خاطرنشان کرد: جایگزینی موتورهای برقی در کنار ارایه تسهیلات، نیاز به یک سری اقدامات همزمان دارد و باید بسترهای لازم آماده شود. باید با کارخانجاتی که در زمینه تولید موتورهای برقی فعالیت می کنند، هماهنگی های لازم صورت گیرد. از طرفی دیگر این کار نیاز به مقررات و قوانین خاصی دارد که  توسط شورا تصویب خواهد شد.

او در این باره مثالی زد و گفت: ما می توانیم تصویب کنیم از سال آینده در محدوده منطقه 12 ورود هر نوع موتورسیکلت غیر برقی ممنوع است. در این یکسال هم صاحبان موتورهای کاربراتوری زمان دارند که از تسهیلات و کمک های خرید موتورهای برقی استفاده کنند. کارخانه ها نیز فرصت دارند این موتورها را تولید کنند. در این پروسه یک ساله، تعیین این محدوده می تواند اولین اقدام عملی جهت تشویق و اجبار شهروندان برای استفاده از موتورهای برقی باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اذعان کرد: با توجه به اینکه هر موتور ماهیانه حدود 200 هزار تومان پول بنزین می دهد، از مزایای این طرح این است که پس از برقی شدن موتورها، شهروندان این مبلغ را پرداخت نمی کنند و در عوض می توانند این مبلغ را به عنوان اقساط پرداخت کنند. در واقع با این اقدام هزینه ای به مردم تحمیل نمی شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا تا 15 بهمن مصوبه طرح ترافیک توسط شورا به استانداری ارسال می شود؛ گفت: ما امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد. ضمن اینکه طرح ما به عنوان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر و طرح شهرداری با یکدیگر متفاوت است اما در کلیات و بازنگری یکی هستند.

علیخانی افزود: بازنگری طرح ترافیک جدید باید آغاز شود. ما امیدواریم هرچه زودتر این طرح به استانداری برسد. بهتر است پیش از اینکه شورای ترافیک طرح جدید را تصویب کند، در صحن شورا مطرح شود. تا اعضای شورا در جریان آن قرار گرفته و بتوانند در ادامه طرح و برای نرخ گذاری آن توجیه شده و کمک کنند.

او تصریح کرد: فکر می کنم نیاز است آقای پورسید آقایی در صحن شورا حضور پیدا کرده و طرحشان را توضیح دهند. زیرا کمیسیون ما مرتبط است و اطلاعات کافی درباره حوزه حمل و نقل داریم. اما کمیسیون های دیگری که مرتبط با این حوزه نیستند بهتر است در جریان آن قرار گیرند. زیرا اگر این طرح در صحن شورا توضیح داده شود می تواند بسیار روشن تر باشد، ما نیز می توانیم نظراتمان را بیان کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به تلفیق طرح ترافیک جدید شورای شهر با طرح معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهار کرد: ما پیشنهاداتی داریم که معاونت حمل و نقل معتقد است زیرساخت های برخی از این نظرات در حال حاضر وجود ندارد. اما می توانیم این موارد را در نظر بگیریم و شهرداری را ملزم کنیم ظرف مدتی زیر ساخت های لازم را فراهم کند تا این طرح در قالب چند فاز عملیاتی شود.