تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


وجود بیش از 30 هزار خانه خالی درمنطقه یک
تاريخ خبر: سه شنبه، 11 مهر 1396 ساعت: 13:04

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛آخوندی با تاکید بر اینکه شهر تهران از اینکه پایتخت است هم سود برده و هم هزینه های بسیار زیادی را پرداخت می کند، به ارایه تصویر کلی از آینده تهران پرداخت.

 

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز طی سخنانی در صحن شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: پایتخت بودن تهران مسوولیت و ماموریتی به این شهر می دهد که آن را از بقیه کلانشهرها متمایز می کند به همیندلیل هم تمام مقامات ملی نسبت به تهران نظرات و انتظارات خاصی دارند.

وی با بیان اینکه نحوه تعامل دولت محلی و ملی در پایتخت در تمام دنیا مورد توجه است، ابراز داشت: اینکه آیا تهران ظرفیت، کیفیت و توانایی پایتخت بودن را دارد در زمان هایی مورد تردید قرار گرفته است؛ اعضای شورای شهر نیز باید بتوانند از ظرفیت تهران دفاع کرده و نقص ها در عملکرد را برطرف کنند.

آخوندی با تاکید بر اینکه شهر تهران از اینکه پایتخت است هم سود برده و هم هزینه های بسیار زیادی را پرداخت می کند، به ارایه تصویر کلی از آینده تهران پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی از قابلیت سکونت و قابلیت حرکت به عنوان دو مسله اساسی تهران نام برد گفت: قابلیت سکونت مجموعه ای از بحث های زیست محیطی، آب و هوا، مسکن، مسایل اجتماعی و اقتصادی و امنیت را شامل می شود. همچنین حرکت کالا و اقتصاد و حرکت اندیشه و امکان گفت و گو در شهر مد نظر است.

وی افزود: براساس قانون برای بررسی امکان پذیری زندگی در پایتخت مطالعاتی درباره تهران و کرج صورت گرفت که یافته های خوبی دارد. پیشنهاد می کنم این مطالعه را یک بار با هم مرور کرده و به فهم مشترکی از مسایل شهر تهران برسیم.

آخوندی در ادامه با اشاره به تحولات جمعیتی تهران گفت: در سال 1345 جمعیت تهران حدود دو میلیون و 980 هزار نفر و جمعیت کرج حدود 40 هزار نفر بوده است. در طرح جامعی که آن زمان تصویب شد پیش بینی می شد جمعیت شهر تهران در سال 70 به 5 میلیون نفر برسد اما در عمل به 6.3 میلیون نفر رسید. اما جمعیت تهران و پیرامون به 8 میلیون نفر افزایش پیدا کرد ، یعنی حدود 2.6 میلیون نفر به پیرامون شهر اضافه شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه در تهران اتفاق افتاد کما بیش مطابق طرح جامع بود اما رشد جمعیت پیرامون شهر تهران خارج از طرح بود و این روند تا سال 95 ادامه پیدا کرد. آمار 95 نشان می دهد جمعیت تهران به 8.7 میلیون نفر و جمعیت مجموعه شهری تهران شامل استان های تهران و البرز به 16میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

وی تفکیک استان تهران و البرز را از خطاهای استراتژیک یادکرد و گفت: این جمعیت بین دو استان در جریان است و نمی توان این دو مجموعه را جدا از هم دید.

افزایش 5برابری جمعیت تهران و پیرامونش طی 50سال

به گفته آخوندی طی 50 سال جمعیت شهر تهران سه برابر و جمعیت تهران و پیرامون پنج برابر شد که آشفتگی در پیرامون تهران ایجاد کرد.

وی افزود: ما در این مجموعه 46 بخش داریم که تنها در  4بخش اشتغال در خود بخش است و اشتغال مابقی 42 بخش در تهران است؛ از این رو تهران نمی تواند خودش را از پیرامون مصون نگه دارد و کاملا تحت تاثیر پیرامون است.

آخوندی یادآور شد: روزانه یک میلیون و 25 هزار نفر از پیرامون به تهران رفت و آمد می کنند که بخش اعظمی از آنها با بیش از 530 هزار خودروی شخصی به تهران می آیند. بنابر این آیا می توانیم نسبت به حمل و نقل یکپارچه تهران و حومه بی توجه باشیم؟

سرانه تخت بیمارستانی در تهران 3.24 برای هر هزار نفر است

 

وی ادامه داد: سرانه تخت بیمارستانی در تهران 3.24 برای هر هزار نفر است که در پیرامون برای هر هزار نفر کمتر از یک تخت است. وقتی چنین فقری در پیرامون داریم آیا می توانیم آثار آن را در تهران بررسی نکنیم؟

وزیر راه و شهرسازی به  شاخص رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی تهران از دهه 40 تا دهه 70 برابر میانگین ملی 1.7 است که خود این رشد جاذب جمعیت است.

وی تصریح کرد: ما یک توسعه مهارنشده در پیرامون و یک سوداگری بیش از اندازه در داخل شهر داریم . از سال 89 تا 92 در پایتخت توسط شهرداری حدود 760 هزار پروانه مسکونی صادر شده که بیشترین رشد صدور پروانه مسکونی در شهر تهران است. نکته مهم این است آیا به رغم این اتفاق شهر تهران از نظر جمعیت رشد کرد؟ جمعیت تهران سال 85 نسبت به 90 از 8.3 به 8.7 میلیون نفر رسید و جمعیت جذب نشد.

وی آمار واحد های مسکونی سال 95 در تهران را 3.3 میلیون خانه دانست و گفت: شهر تهران در حال حاضر ظرفیت 10 میلیون نفر را دارد اما جمعیت حدود 8.7 میلیون نفر است . برآورد ها این است که برای سال 1415 جمعیت 16 میلیونی فعلی مجموعه استان تهران و البرز به حدود 19 میلیون نفر افزایش پیدا می کند و رشد این منطقه از میانگین رشد ملی کمتر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان ساخت: در صورتی که صدور پروانه های ساخت و ساز بر اساس قوانین باشد جمعیت پذیری شهر تهران بالای12.5 میلیون نفر است و افق جمعیتی پیش بینی شده 10.5 میلیون نفراست. حتی اگر تخلفات در صدور پروانه ادامه پیدا کند نیز این تخلفات در آینده بازار نخواهد داشت که این نکته مثبت تحولات آینده است.

آخوندی ادامه داد: اگر هیچ تحولی در سیاست گذاری رخ نمی داد و همچنان شهرداری تمایلی به فروش شهر داشت، دیگر هیچ مشتری برایش نبود. شهری که دارای 500 هزار خانه خالی است یعنی دچار عدم تحول وحشتناک شده است.

وی گفت: ما در این منطقه به ثبات جمعیتی نسبی رسیده ایم و رشد شتابان جمعیتی دوره های قبل را نخواهیم داشت. این به ما فرصتی می دهد که راجع به کیفیت زندگی، قابلیت سکونت پذیری و امکان حرکت سریع و با کیفیت در این شهر صحبت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در ایران کمتر از دولت محلی صحبت می شود و همه تمایل دارند از عنوان مدیریت شهری صحبت کنند. مدیریت شهری برای خودش منبع مالی تهیه نمی کند و عمدتا تمایل دارد منابع مالی را از دولت مرکزی دریافت کند. این در حالی است که دولت های محلی اهداف و منابع را مشخص می کنند و سپس تقسیم کاری بین دولت ملی و محلی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: همین موضوع باعث شده وقتی کرج را به استان البرز واگذار کردند اساسا مقامات محلی در تهران هیچ واکنشی نداشتند چون ما اصلا دولت محلی نداشتیم.

بزرگترین مساله بنیادی پایتخت تقسیمات کشوری است

آخوندی بزرگترین مساله بنیادی پایتخت را بحث تقسیمات کشوری دانست و گفت: در منطقه شهری تهران در حال حاضر ما 22 شهرستان و 46 بخش و 61 شهر داریم. این روند موجود اگر تغییر رویه ندهد به این مفهوم است که برای 20 سال آینده تقاضا داریم 22 شهر به 44 شهرستان تبدیل شود و تقسیمات خردتر شود که همه آثارش به شهر تهران برمی گردد.

وی تاکید کرد: ما باید راجع به این مساله به فهم مشترک برسیم که هیچ نقطه ای در کل منطقه شهری تهران بزرگ شامل تهران و البرز نباید باشد که از مدیریت شهری خارج باشد. ما حدود 1200 آبادی داریم که همه آنها مرجع صدور پروانه ساختمانی هستند. در افزایش جمعیتی که طی 50 سال رخ داده تنها 5 میلیون نفر در تهران بوده و بیش از 8 میلیون نفر در پیرامون بوده و در "منطقه الفراق" هایی که تحت نظر هیچ شهرداری نبوده است. اگر این اتفاق نیفتد 13 هزار هکتار از اراضی و منابع زیستی تهران از بین خواهد رفت.

ضرورت تفکیک نظام مالیات محلی و ملی

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر ضرورت تفکیک نظام مالیات محلی و ملی گفت: نظام شهری تهران در 20 سال گذشته عادت کرده که تامین مالی اش از صدور پروانه ساختمانی باشد. الان حتی اگر بخواهید این کار را بکنید دیگر مشتری ندارد و بساط تراکم سیار و ... به تدریج جمع می شود. در آخر کار شما می مانید و بدهی های گذشته و هزینه های جاری شهر؛ بنابراین دیگر باید راجع به نظام مالی جدید فکر کنیم.

توجه به حمل ونقل ریلی تنها راه نجات پایتخت

وی در ادامه با بیان اینکه تهران بجز حمل و نقل عمومی ریل پایه چاره دیگری ندارد، گفت: باید حمل و نقل حومه ای یکپارچه با شهر تهران تعریف کنیم که دو دهه زمان نیاز دارد. بر این اساس در برنامه ششم پیشنهاد کردیم شرکت حمل و نقل حومه ای شهر تهران تشکیل شود.

آخوندی افزود:می توانیم از شبکه راه آهن موجود حداکثر استفاده را بکنیم و برنامه مشترکی با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری پیاده کنیم. بر این اساس تقاضا برای مسکن در تهران کاهش پیدا کرده و تعادل بین تهران و حومه عوض می شود.

وجود بیش از 30 هزار خانه خالی درمنطقه یک

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عدم تعادل در حوزه مسکن گفت: ما حدود دو هزار و 200 بافت تاریخی، حدود دو هزار بافت مسکونی و حدود هزار و 800 بافت مسکونی بی کیفیت داریم. البته از یک سو پدیده خانه های خالی را داریم. به نحوی که تنها در منطقه یک بیش از 30 هزار خانه خالی وجود دارد.

آخوندی در ادامه با اشاره به عدم هماهنگی عرضه و تقاضا گفت: وقتی شهرداری شهر را با اداره یک بنگاه جا به جا گرفته بود قاعدتا افراد به سمت سوداگری می رفتند. الان بیش از 60 درصد معاملات روی واحد های زیر 75 متر صورت می گیرد. این در حالی است که میانگین صدور پروانه برای واحد های 100 متری بوده است.

وی عنوان کرد: مجموعه شهری تهران برای اسکان جمعیت فعلی و آینده به اندازه کافی زمین دارد اما ما مشکل سیاستگذاری روی زمین داریم. آیا همچنان می توانیم به تقاضاهای سوداگرانه مجوز دهیم یا نهایتا باید به درون شهر برگردیم؟

آخوندی یادآور شد: سیاست کلی که به آن نیاز داریم برگشتن به "تشخص هویتی" در شهر تهران است. آیا مساله بافت فرسوده را با تراکم اضافه می توان حل کرد یا با بازگرداندن هویت به این بافت تاریخی؟

وی با اشاره به ضرورت وجود نهاد توسعه گر گفت: ما در ایران فاقد این نهاد قانونی هستیم. براین اساس  تلاش کردیم در دولت مسایل قانونی را ایجاد کنیم و با بانک مرکزی مسایل را برطرف کنیم.

 وزیر راه و شهرسازی به موضوع افزایش قدرت خرید نیز اشاره کرد و گفت: می توان با توسل به دولت و درخواست یارانه قدرت خرید را افزایش داد اما در عمل در تخصیص منابع با مشکل روبرو هستیم. مدلی که برای صندوق پس انداز یکم ایجاد کردیم نیز قدرت خرید را به 14 برابر برای زوجین افزایش می دهد اما هم اکنون تعداد کسانی که در این صندوق پس انداز یکم پس انداز کرده اند به 260 هزار نفر می رسد.