تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANYNEWS.IR


امنیت شغلی و اجتماعی زمینه ساز حضور موثرتر بانوان در جامعه
تاريخ خبر: چهارشنبه، 5 مهر 1396 ساعت: 13:29

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران تاکید کرد: زمانی زنان می توانند تصمیم ساز باشند که نقش موثری در پست های مدیریتی ایفا کرده یا سهامدار عمده باشند. در حال حاضر زن ها نقش سهامدار جزء را دارند، سهامدار جزء تابع تصمیماتی است که برایش گرفته می شود.

الهام فخاری درباره کمک به خوداشتغالی زنان و تقویت بازارهای شغلی برای آنان گفت: بحث زنان مساله ای است که یک سازمان، دستگاه یا نهاد در آن دخالت ندارد . البته بهتر است که وابسته به یک دستگاه، معاونت و حوزه نیز باقی نماند.

وی افزود: نمایشگاه زنان و تولید ملی که تحت نظارت ستاد توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و با کمک شهرداری، هر ساله برپا می شود، نمایشگاهی است که دست ساخته های زنان سرپرست خانوار را به فروش رسانده  و یکی از اقدامات موثری است که به خود اشتغالی زنان کمک می کند.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا با بیان اینکه دست کم نیمی از جامعه شهری ما را زنان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: ایفای نقش و حضور موثر در بخش اقتصادی جامعه می تواند نقش اقتصادی زنان را پررنگتر کند.

این نقش مانند سهامداری در یک شرکت است، سهامدار عمده یا کل قطعا نقش موثرتری در تصمیم ها، روندها، روش ها و برنامه های یک شرکت اقتصادی دارد، بنابراین تا زمانی که زنان سهامدار کل نباشند، نمی‌توانند نقش موثری در مدیریت و کارشناسی‌های سازمان های شغلی داشته باشند، به طور کلی اگر زنان در جامعه حضور موثر اجتماعی و اقتصادی نداشته باشند، صدا و نظرشان شنیده نمی شود چون نیستند و دیده نمی شوند که شنیده شوند.

وی در پاسخ به این سوال که برای حضور زنان در بازارهای اقتصادی و نیز تقویت بازارهای موجود آنان در جامعه، چه باید کرد؟ اظهار کرد: ما با محدودیت اشتغال در سازمان‌ها و نهادها به ویژه سازمان های دولتی مواجه هستیم، از طرفی دیگر درصد زیادی ازاقتصاد ما، اقتصاد دولتی است، با این حال همان درصد کم بخش خصوصی می تواند راهگشا و تنها راه نجات اقتصاد ایران، به خصوص مشاغل کار آفرینانه باشد.

فخاری در ادامه خاطرنشان کرد: مشاغل کارآفرینانه برای تعداد زیادی از افراد ایجاد اشتغال می کنند و ما می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی ادامه داد:  زمانی زنان می توانند تصمیم ساز باشند که نقش موثری در پست های مدیریتی ایفا کرده یا سهامدار عمده باشند، در حال حاضر زن ها نقش سهامدار جزء را دارند، سهامدار جزء تابع تصمیماتی است که برایش گرفته می شود.

فخاری ادامه داد: من فکر می کنم یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند به خود اشتغالی زنان در جامعه کمک کند، این است که ما در حوزه کار آفرینی به خصوص در مورد زنان، حساب ویژه ای باز کنیم و از طرفی در به کار گیری نیروی فارغ التحصیل و دارای مهارتمان در موقعیت های شغلی، اهتمام جدی داشته باشیم.

این عضو شورای شهر تهران همچنین در پایان اظهار کرد: اگر زنان در محیط های شغلی و اجتماعی، امنیت شغلی، عاطفی و اجتماعی داشته و فضا برای حضور آنان امنتر باشد، هم خانواده و هم زنان رغبت بیشتری برای حضور موثر در جامعه نشان خواهند داد.