به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز؛شورای عالی فنی شهرداری تهران در پنجاه و هفتمین جلسه خود، "دستورالعمل مشخصات فنی مجاری و تاسیسات شبکه فرعی جمع آوری و هدایت رواناب های سطحی" را به تصویب رساند.
مدیرگروه تدوین ضوابط و معیارهای فنی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران ضمن اعلام خبر فوق، دستورالعمل مشخصات فنی مجاری و تاسیسات شبکه فرعی جمع آوری و هدایت رواناب های سطحی را حاصل بازنگری و ویرایش "سند مشخصات فنی و مقاطع همسان جداول و انهار بتنی شهری" مصوب سال 1392 دانست.
مهندس عبدالرضا امینایی با بیان آنکه پیش از ابلاغ سند مشخصات فنی و مقاطع همسان جداول و انهار بتنی شهری، هیچ دستورالعمل مدون و همسانی برای اجرا و مرمت شبکه 10 هزار کیلومتری جمع آوری و هدایت آبهای سطحی شهر تهران وجود نداشت، افزود: اگرچه سند فوق زمینه ساز هماهنگی بیشتر در نحوه اجرا و مرمت شبکه فرعی انهار و جداول شهری شد اما به دلیل اشکالاتی همچون نپرداختن به ضوابط طراحی، عدم تطابق با شرایط اجرایی و ارائه حداقل جزئیات اجرایی، تعدد تیپ های قطعات پیش ساخته، عدم توجه کافی به ارتباط بین سواره رو، پیاده رو و نهر و در نهایت عدم توجه به جزئیات اتصال مقاطع مورد بازنگری قرار گرفت.
وی ارائه جزئیات اجرایی نصب مقاطع و اجرای مجاری، کاهش تنوع قطعات پیش ساخته، ارائه مقاطع رسوبگیر و آشغالگیر به صورت پیش ساخته، تطابق با دستورالعمل پیاده روسازی و ارائه راهنمای نحوه انتخاب مجاری و تاسیسات را بخشی از اصلاحات اعمال شده در دستورالعمل جدید دانست و تاکید کرد فراهم آوری امکان جمع آوری زباله ها و رسوبات موجود در مجاری هدایت رواناب ها به شکل مکانیزه و همچنین اجرای شبکه به صورت سرپوشیده از موارد مهمی است که در دستورالعمل مشخصات فنی مجاری و تاسیسات شبکه فرعی جمع آوری و هدایت رواناب های سطحی به دقت چاره جویی شده است.
مدیر گروه تدوین ضوابط و معیارهای فنی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با تاکید براینکه براساس ضوابط دستورالعمل جدید از این پس هیچ نهری به صورت روباز در شهر تهران احداث نخواهد شد، برچیدن نهرهای روباز در پروژه های مرمتی بیش از 50 متر طول را از دیگر جزئیات سند فوق در جهت سرپوشیده سازی شبکه انهار فرعی دانست و ابراز امیدواری کرد اجرای دستورالعمل مشخصات فنی مجاری و تاسیسات شبکه فرعی جمع آوری و هدایت رواناب های سطحی، سبب سرپوشیده سازی تمام انهار روباز شهر تهران در آینده شود.
به گفته مهندس امینایی، سرپوشیده سازی شبکه فرعی جمع آوری و هدایت رواناب ها با استفاده از ظرفیت هیدرولیکی انهار موجود، از دیگر راهکارهایی است که به واسطه طراحی و اجرای قطعات یکپارچه بتنی محقق شده است؛ امری که بهینه سازی هزینه های سرپوشیده سازی انهار را به دنبال دارد.