جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 26 فروردين 1403     
تداوم اجرای طرح «صندوق سبز» در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران از تداوم اجرای طرح «صندوق سبز» در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و پیگیری اجرای مصوبه کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در مراکز درمانی شرکت شهر سالم خبر داد.

حلیا حسینی افزود:با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر کاهش استفاده از کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی در شهرداری تهران، این موضوع در دستور کار قراردارد. به‌طور قطع مثل سال گذشته کمیته کاهش مصرف پلاستیک به‌صورت فصلی تشکیل می‌شود و موضوعات سال گذشته که در دست اقدام است، پیگیری می‌شود.
 
وی درباره تداوم طرح « صندوق سبز» گفت: این اقدام در نیمه اول سال گذشته آغاز شد. در نیمه دوم سال پیرو آسیب‌شناسی انجام شده در میادین میوه و تره‌بار قرار شد که کلیه غرفه‌های عرضه کننده خشکبار به هیچ عنوان خشکبار را در پلاستیک عرضه نکنند و در پاکت عرضه شود. همکاران ما به صورت سرزده از این غرفه‌ها بازدید و عملکرد آن‌ها را رصد می‌کنند.
 
مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران اضافه کرد: در بخش سوپری میادین میوه و تره‌بار اجناس حداکثر در دو کیسه بزرگ به مشتریان تحویل داده می‌شود. در بخش مواد پروتئینی کیسه مجزایی عرضه نمی‌شود. مشتریان این اجناس را در محوطه میادین با سبد حمل می‌کنند و در نهایت پای صندوق مواد پروتئینی داخل همان یک کیسه یکجا تحویل مشتری داده می‌شود.
 
به گفته حسینی این طرح همچنان در میادین حال انجام است.
 
وی درباره اجرای طرح «صندوق سبز» در فروشگاه‌های شهروند» اظهارکرد: این طرح تا پایان پاییز- که آخرین جلسه کمیته کاهش مصرف پلاستیک در سال گذشته برگزار شد- اجرا شد ولی مسوولان «شهروند» برای فصل زمستان با اجرای «صندوق سبز» موافقت نکردند. به گفته آنان اجرای صندوق سبز در فروشگاه‌های شهروند به علت حجم بالای فروش، موجب معطلی بیشتر مردم در صف صندوق می‌شد.
 
مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در ادامه با اشاره به ابلاغ شیوه نامه اجرایی قانون کاهش کیسه‌های پلاستیکی در سال گذشته گفت:  بر اساس این شیوه‌نامه مقرر شد کیسه پلاستیکی زیر ۲۵ میکرون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین عرضه نشود. فروشگاه «شهروند» این موضوع را رعایت کرد و استفاده از کیسه‌های بالای ۲۵ میکرون در این فروشگاه  به محض ابلاغ در اواخر سال گذشته اجرایی شد و در میادین شهرداری تهران امسال اجرایی می‌شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه استاندارد کیسه‌های پلاستیکی زیست‌تخریب‌پذیر از سوی سازمان ملی استاندارد زمستان سال گذشته ابلاغ شد، قرار است طی سال جاری در این زمینه هم اقدام کنیم، هرچند طبق قانون میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مکلف به استفاده از این کیسه‌ها نیستند. قانون صرفا آن‌ها را مکلف به خودداری از استفاده از کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون کرده است. در شیوه نامه قانون آمده است که ترجیحا از توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی اجتناب شود.
 
حسینی با بیان اینکه به دنبال راهکاری برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی هستیم، اظهارکرد: قصد داریم شیوه نامه اجرایی سازمان ملی استاندارد را در دستور کار قرار دهیم و از ظرفیت شرکت‌هایی که موفق به کسب این استانداردها شده‌اند، استفاده کنیم تا آسیب کمتری ناشی از مصرف کیسه‌های پلاستیکی به محیط زیست وارد شود.
 
 وی اضافه کرد: به‌طور قطع در کمیته کاهش مصرف پلاستیک  نسبت به خودداری از از استفاده از ظروف یکبار مصرف در شهرداری تهران ورود خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم ابلاغیه‌ای از سوی معاونت مالی مبنی بر کاهش خرید مصرف ظروف یکبار مصرف داشته باشیم.
 
حسینی در پایان گفت: بر اساس تصمیم این کمیته قرار شد در کلیه نمایشگاه‌های برگزار شده در شهر آفتاب، آموزشگران حضور داشته باشند و با آموزش چهره به چهره غرفه‌داران و بازدیدککنندگان را به استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی دعوت کنند.  از سوی دیگر در مصوبه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی بندی درباره کاهش استفاده از این کیسه‌ها در مراکز درمانی شرکت شهر سالم وجود دارد که اجرایی شدن آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: