جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 21 فروردين 1403     
رایزنی محیط زیست برای انتقال مرجعیت تنوع زیستی به این سازمان

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نگهداری از تنوع زیستی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: یک مطالبه جدی در کشور از سوی مدافعان محیط زیست و کارشناسان، انتقال مرجعیت تنوع زیستی به سازمان محیط زیست است. ما نیز آن را از دولت مطالبه کردیم.

 تنوع زیستی بخش حساسی از سرمایه‌های طبیعی است که علاوه بر تأمین نیازهای ضروری و اولیه انسان‌ها نظیر خوراک، پوشاک، مسکن، نیازهای فرعی همچون سلامتی، شادی روح و جسم، رونق اقتصادی و پیشرفت روز افزون و همه جانبه ما را نیز تضمین می‌کند. در سال ۱۹۹۲، کنفرانس سازمان ملل در ریودوژانیرو به نام اجلاس «زمین» تشکیل شد. این کنفرانس، زمینه ایجاد کنوانسیون تنوع زیستی را فراهم کرد که اولین سند بین‌المللی ناظر بر تنوع زیستی است. در متن این کنوانسیون تصریح شده که زیست‌بوم‌ها، گونه‌ها و ژن‌ها باید در جهت تأمین منافع انسان به‌صورتی که موجب کاهش تنوع زیستی در بلندمدت نشود، مورد بهره‌برداری قرار گیرند. کنوانسیون تنوع زیستی در ۵ ژوئن ۱۹۹۲ در ریودوژانیرو به امضا رسید و از دسامبر سال ۱۹۹۳ ملزم به اجرا شد. 
 
در حالی که این کنوانسیون اهمیت بسیار بالایی دارد، ماده (۱۱) قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۸۸- وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی و کلیه پروتکل‌های مرتبط تعیین کرد و در کارگروه ملی ایمنی زیستی دولت گذشته نیز مرجعیت آن به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، اما این تصمیم انتقاداتی را از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال داشته است. به گفته معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، تامین امنیت غذایی و بهره‌برداری از منابع و تولید غذا بر عهده جهاد کشاورزی است، در حالی که روح حاکم بر کنوانسیون تنوع زیستی در تمام دنیا حفاظت از تنوع زیستی است و تنها دستگاهی که رسالت اصلی آن، حفظ تنوع زیستی است، سازمان حفاظت محیط زیست است.
 
حسن اکبری  با اشاره به اینکه نگهداری از تنوع زیستی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: یک مطالبه جدی در کشور از سوی مدافعان محیط زیست و کارشناسان انتقال مرجعیت تنوع زیستی به سازمان محیط زیست است. ما نیز آن را از دولت مطالبه کردیم و در این راستا با وزارت امور خارجه و رییس جمهوری مکاتباتی انجام دادیم و امیدواریم دولت نیز ما را کمک کند.
 
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: متاسفانه در دولت گذشته، بر مصوبه‌ای که کارگروه ملی ایمنی زیستی مصوب کرد و در نهایت در قالب مصوبه دولت ابلاغ شد، این مرجعیت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد اما ماهیت، کارکرد و روح حاکم بر فعالیت‌های این وزارتخانه مبتنی بر بهره‌برداری است و عمدتا تامین امنیت غذایی و بهره‌برداری از منابع و تولید غذا بر عهده جهاد کشاورزی است، در حالی که روح حاکم بر کنوانسیون تنوع زیستی در تمام دنیا حفاظت از تنوع زیستی است و تنها دستگاهی که رسالت اصلی آن، حفظ تنوع زیستی است، سازمان حفاظت محیط زیست است.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر کنوانسیون تنوع زیستی بیشتر با رویکرد حفاظت از حیات وحش شکل گرفت چراکه حیات وحش در دنیا به‌شدت رو به کاهش و انقراض بود و با هدف احیای حیات وحش کنوانسیون تنوع زیستی تشکیل شد و تنها متولی حفاظت از حیات وحش در ایران سازمان حفاظت از محیط زیست است.
 
اکبری در پایان گفت: وزارت جهاد کشاورزی از بسیاری از اقداماتی که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از حیات وحش انجام داده است، اصلا اطلاعی ندارد اما اگر کنوانسیون به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شود، این سازمان می‌تواند با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی کشور به مراجع بین‌المللی بهتر پاسخگو باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: