جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 16 ارديبهشت 1396     
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران خبر داد
گردآوری تمام مطالعات شهری پایتخت

به گزارش گروه آموزش وفرهنگ سازی تهرانی نیوز؛مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، حمایت از پژوهش و تدوین کتاب "تهران نگاری" را تضمینی برای پیشبرد بهتر مطالعات و طراحی های شهری در آینده دانست.

 

مهندس طهمز احمدپور که در آیین رونمایی از کتاب تهران نگاری(بانک نقشه ها و عناوین مکانی تهران قدیم) سخن می گفت، با بیان آنکه آموزه عبرت از گذشته یکی از مفاهیم رایج در متون ادبی، دینی و آیینی ایرانیان به شمار می آید، عبرت آموزی را براساس برخی از آیات قرآن کریم، مایه بصیرت، انتقال تجربه ، جلوگیری از سعی و خطا و در یک کلام چراغ راه آینده ذکر و اضافه کرد: فاز شناخت که به گردآوری پیشینه مطالعات انجام شده اختصاص دارد، یکی از مهمترین مراحل مطالعات توجیهی و مفهومی پروژه های عمرانی است و از این رو می توان امیدوار بود توسعه پژوهش هایی همچون کتاب تهران نگاری، علاوه بر کمک به مطالعات حوزه های تاریخ، جغرافیا و نقشه نگاری، عرصه مطالعات شهری را نیز بی نصیب نگذارد.

وی مطالعه نقشه ها را یکی از ساده ترین و گویاترین روش های بررسی مطالعات پیشین دانست و با ارزشمند دانستن آنها به عنوان بخشی از اسناد تاریخی، بر ضرورت حمایت بیشتر از پژوهش هایی که به گردآوری بانک های اطلاعاتی غنی و کارآمد منتج می شود، تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، ضمن برشمردن برخی از طرح های مطالعاتی این نهاد همچون طرح احیا بافت تاریخی شهر تهران، طرح احیا و ساماندهی رودخانه ها و قنوات شهری و نیز طرح جامع فضاهای زیرسطحی، مداقه و بررسی نقشه ها و عناوین مکانی تهران قدیم را در پیشبرد این طرح ها موثر دانست و یادآور شد دسترسی دشوار به اطلاعات، یکی از مهمترین مواردی است که بر ارزش پژوهش هایی همچون کتاب تهران نگاری می افزاید. وی در عین حال جمع آوری و ثبت اطلاعات ارزشمند را از وظایف خطیر تمام نهادها و ارگان های مطالعاتی و اجرایی کشور خواند و با بیان آنکه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با تاسیس مرکز اسناد، تمام مطالعات شهری پایتخت را گردآوری کرده است، ابراز امیدواری کرد پژوهش های شهری آینده با توجه به دسترسی آسان تر به اطلاعات تسهیل شود.

گفتنی است کتاب "تهران نگاری" که مجموعه ای از نقشه ها و عناوین مکانی تهران قدیم است، نتیجه تلاش 6 ساله جمعی 100 نفره و همراهی حدود 40 سازمان داخلی و بین المللی بوده و توسط "رضا شیرازیان" تدوین شده است. کتاب فوق مجموعه ای شامل 314 قطعه از نقشه های تهران از دوره فتحعلی شاه قاجار تا پایان دوره پهلوی بوده و طی سالیان دراز توسط کتابداران، مجموعه داران و سایر علاقمندان جمع آوری و نگهداری شده است. در مراسم رونمایی از این کتاب که در تالار ایوان شمس و با حضور مهندس "علیرضا جاوید" معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران برگزار شد، شخصیت هایی از قبیل "محمدرضا سحاب" مدیر موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، مهندس "احمد فرهادی پور" معاون اطلاعات مکانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و "رضا فراستی" کارشناس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: