به گزارش شهرداری نیوز:شهردار تهران با بیان اینکه هم اکنون شهرداری تهران خارج از وظایف خود سالانه ده ها میلیارد تومان به مدارس آموزش و پرورش کمک می کند، گفت: در زمینه سوله های آموزش و پرورش که در مسیر اتوبان یادگار امام (ره) قرار دارد، ضروری است زمین به قیمت کارشناسی تهاتر شود تا بازگشایی مسیر عمومی برای تردد شهروندان صورت گیرد.
محمدباقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در دیدار با دبیران شورایاری و مدیران محلات منطقه 9 با اشاره به محدودیت های موجود در کنار تمرکز جمعیت و کمبود سرانه فضای سبز در این منطقه تاکید کرد: حتما شرایط منطقه 9 نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده که این تغییر از کارهای جزئی محلات تا مقیاس شهری قابل مشاهده است اما نسبت به عقب ماندگی منطقه، نیاز به تلاش های بیشتری داریم.
وی در ادامه بر ضرورت تامین اعتبار و تکمیل پروژه های نیمه تمام در مقیاس منطقه و محلات تاکید کرد و گفت: ممکن است نتوانیم تملک های مربوط به فضای سبز را با سرعت دنبال کنیم اما سایر سرانه های خدماتی همچون میادین میوه و تره بار، پل عابر پیاده و ... به سرعت در سطح منطقه دنبال خواهد شد.
شهردار تهران در ادامه با تاکید بر تعطیلی معادن موجود در حاشیه منطقه 9 عنوان کرد: در این منطقه برخی نهادها دارای ظرفیت هایی هستند و در صورتی که ظرفیت آنها برای حل مشکلات مردم و تامین سرانه های خدماتی مورد نیاز اثرگذار باشد، توافقات لازم را در دستور کار قرار خواهیم داد.
قالیباف با اشاره به توافق های مورد نیاز با آموزش و پرورش برای تکمیل امتداد اتوبان یادگار امام (ره) ابراز داشت: هم اکنون شهرداری تهران خارج از وظایف خود سالانه ده ها میلیارد تومان به مدارس آموزش و پرورش کمک می کند، در زمینه سوله های آموزش و پرورش که در مسیر اتوبان یادگار امام (ره) قرار دارد نیز ضروری است که زمین به قیمت کارشناسی تهاتر شود تا بازگشایی مسیر عمومی برای تردد شهروندان صورت گیرد.
وی افزود: هم اکنون از نظر ردیف اعتباری و کارهای عمرانی مشکلی برای تکمیل پروژه های فرامنطقه ای در منطقه 9 وجود ندارد و در صورت تکمیل تملک ها و رفع معارضان، کارها با سرعت دنبال خواهد شد.
شهردار تهران با اشاره به رشد نوسازی در بافت فرسوده شهر تهران بیان کرد: براساس قانون شهرداری تهران موظف است 50 درصد از عوارض واحدهای مسکونی در بافت فرسوده را تخفیف داده و دولت نیز باید از محل ردیف های عمومی این مبلغ را به شهرداری تهران پرداخت کند اما این پول پرداخت نمی شود. با این وجود ما 100 درصد هزینه های عوارض برای نوسازی در بافت فرسوده را شامل بخشودگی کرده ایم و حتی آیتم های متفرقه نیز صفر شده است؛ در برخی محلات حق انشعاب ها نیز از سوی شهرداری پرداخت می شود و به بخشی از افراد که به طور خاص دارای مشکلاتی بودند، وام قرض الحسنه هم اعطا کرده ایم.
قالیباف با تاکید بر اینکه این تسهیلات شهرداری تهران در بیش از دو هزار و 800 هکتار بافت فرسوده شهری به شهروندان اعطا می شود، تاکید کرد: در این زمینه نقش شورایاری ها، هیات امنا و افراد صاحب نفوذ و مورد اعتماد محلی بسیار مهم است، چرا که آنها می توانند در حوزه تجمیع واحد های مسکونی اقدام کنند و کار را پیش ببرند.
وی خطاب به شورایاران و مدیران محلات تصریح کرد: اگر در یک دهه گذشته ما جلودار بودیم و کار را دنبال می کردیم، در حال حاضر شرایط به گونه ای است که شما باید جلو بروید و ما پشت سر شما حرکت کنیم؛ نمونه عینی آن نیز نوسازی بافت فرسوده است که برای پیشرفت در آن نیازمند مشارکت معنی دار توام با اعتماد مردم هستیم.
شهردار تهران یادآور شد: اگر با کمک شورایاران و هیات امنای محلات چندین پلاک واقع در بافت فرسوده بنا به شرایط جغرافیایی خود تجمیع کنند، ما نیز می توانیم به آنها کمک کنیم تا در طراحی ها، تامین پارکینگ ها و ... شرایط بهتری برای آن ها ایجاد شود؛ اما این کار باید به صورت کاملا مردمی انجام شود و دفاتر تسهیل گری نوسازی نیز تسهیلات لازم را فراهم کنند.
محمدباقرقالیباف بر ضرورت توجه به موضوع تفکیک زباله از مبدا اشاره کرد و گفت: این کار تک تک مدیران محلات، سراهای محله و هیات امنا است. البته تفکیک زباله باید دارای منطق اقتصادی برای شهروندان باشد تا افراد احساس کنند تفکیک زباله اثری برای آنها خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمی توان شهر را با یک نسخه واحد اداره کرد، گفت: از این به بعد دیگر پروژه های بزرگ مقیاس برای شهر رفاه نمی آورد، بلکه فرهنگ سازی و کار مینیاتوری در مقیاس یک یکم شهر است که باعث آسایش شهروندان خواهد شد.
شهردار تهران عنوان داشت: زمانی که ما شهر را تحویل گرفتیم تهران دارای 70 کیلومتر خط مترو بود که در ابتدای تابستان سال آینده طول خطوط متروی تهران به 300 کیلومتر می رسد اما هنوز در فرهنگ پیاده و سوار شدن مترو دچار مشکل هستیم.
وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا با وجود آنکه واگن های کافی برای جا به جایی مسافران وجود دارد اما در ساعات پیک تردد، هزینه استفاده از مترو افزایش پیدا می کند.