بیش از هزار سال پیش، فردی نامعلوم در غاری در شهر دان هوانگ در کناره صحرای گبی اتاقی مخفی ساخت، حدود ۵ هزار نسخهی خطی بسیار قدیمی را در این اتاق گذاشت و درب آن را برای همیشه مهروموم کرد و تا ۹۰۰ سال بعد هیچ کس از وجود آن خبر نداشت. درنهایت در سال ۱۹۰۰ پیدا شدن این اتاق که اکنون به کتابخانهی دان هوانگ معروف شده، به یکی از بزرگترین اکتشافات باستانشناسی قرن بیستم تبدیل شد و مانند کشف مقبرهی توت عنخ آمون و کتیبههای دریای مرده موردتوجه قرار گرفت.
این کتابخانه کاملاً اتفاقی کشف شد. در اوایل قرونوسطی، دان هوانگ مرکز شکوفایی و پیشرفت بود. علاوه بر این، اصلیترین معبد بودائیان در مجموعه غارهایی در حاشیهی این شهر قرار داشت و زائران برای رسیدن به این معبد مسیری طولانی را در اعماق غارها طی میکردند اما در اوایل قرن بیستم این شهر پویا تبدیل به یک متروکهی مردابی شد و غارها فروریختند و شکل اصلی خود را از دست دادند. در این شرایط وانگ یوانگ که یک راهب تائوئیست دورهگرد بود، داوطلبانه مسئول نگهبانی و مراقبت از غارها شد. او یک روز در حال سیگار کشیدن متوجه شد دود سیگارش با جریان ملایم باد به سمت دیوار پشتی یکی از عبادتگاههای بزرگ غار میرود، کنجکاو شد و ضربهای به دیوار زد. با این کار دیوار توخالی فروریخت و کوهی ۱۰ فوتی از اسناد روبرویش نمایان شد.
وانگ اگرچه نمیتوانست دستنوشتههای باستانی را بخواند اما فهمید که این اسناد بسیار مهم هستند. به همین دلیل با مسئولان محلی تماس گرفت و نمونهای از اسناد را برای آنها ارسال کرد ولی مسئولان تمایلی به پیگیری این ماجرا نشان ندادند. مدتی بعد، شایعات این کشف بزرگ به کاروانهای مسیر سین جیانگ رسید. یکی از اولین افرادی که این خبر را شنید، کاوشگر بلغاری تباری به نام اول اشتاین بود که دومین سفر باستانشناسیاش به آسیای مرکزی را تجربه میکرد.
اشتاین بلافاصله به دنبال وانگ یوانگ رفت و بعد از دو ماه او را پیدا کرد و با او وارد مذاکره شد. وانگ نمیخواست هیچکدام از اسناد را از دست بدهد اما با پیشنهاد ۱۳۰ پوندی اشتاین راضی به فروش حدود ده هزار کتیبه و نسخه خطی شد.
با کشف کتابخانهی دان هوانگ یک رشتهی دانشگاهی برای بررسی اسناد شکل گرفت که یک شاخهی مطالعاتی ضروری بود چون در این کتابخانه اسنادی به ۱۷زبان و ۲۷ رسمالخط مختلف وجود داشت که بسیاری از آنها در طول قرنها منسوخشده بودند. این مجموعه اسناد وجود تنوع مذهبی در دان هوانگ از بودائیها و مانویان تا مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان را نشان میدهند. با توجه به اینکه اسناد بهدستآمده از این کتابخانه بینالمللی بودند، دانشمندان معتقد بودند که روشهای مطالعه آنها هم باید بینالمللی باشد. بااینوجود آنها تا چند دهه مشکلات قابلتوجهی در انجام تحقیقات و به اشتراکگذاری یافتههایشان داشتند چون اسنادی که کاوشگران از اشتاین خریداری کرده بودند، در بیش از دوازده کتابخانه و موزهی جهان پراکندهشده بود.